Sony Reader Pocket Edition PRS-350 Zilver Review

zeezuiper 23 september 2010, laatste update op 23 september 2010, 18.767 views

Sony Reader Pocket Edition PRS-350 Zilver

Pluspunten

• Gemakkelijke bediening dmv touchscreen
  • Ingebouwd woordenboek
  • Strak uiterlijk

Minpunten

• Relatief klein scherm
  • Geen geheugenslot
  • Matige Windows software

Veelzijdigheid Score: 3
Versies
16-09-2010, Eerste versie
23-09-2010, Paragraaf Tweede ervaringen ingevuld, paragraaf Software aangepast

Naast computeren is lezen een andere grote hobby van mij. Al geruime tijd volg ik dan ook de ontwikkelingen van het digitale lezen en de e-reader. Tot nu hoe weerhield mij bij de hoge prijs, gebrek aan content en techniek die nog in de kinderschoenen staat. Daarnaast erger ik mij aan het feit dat er weinig e-readers zijn die een strak uiterlijk hebben. Wat moet ik in godsnaam met een toetsenbord op mijn e-READER, ik wil gewoon kunnen lezen!

Ondanks bovenstaande nadelen heb ik nu toch een e-reader aangeschaft. E-readers zijn immers een stuk in prijs gezakt, content komt steeds meer beschikbaar (hoewel het legale aanbod beperkt blijft en duur is) en ik het gezeul met boeken zat ben :D .

De belangrijkste reden voor de aanschaf van deze Sony is het strakke uiterlijk, het feit dat er geen onnodige fratsen opzitten, goede ervaringen met andere Sony producten en de prijs (§179). Het scherm had groter mogen zijn, maar deze e-readers (bijv. de 650) vind ik gewoonweg te duur. Ik kijk over een paar jaar wel weer verder. Hopelijk hebben ze dan naast betaalbare grotere schermen ook kleuren e-readers.
In deze review lees je hoe deze Sony PRS 350 bevalt en of die aan mijn verwachtingen voldoet.

Wat zit er in de doos
De verpakking is niet veel groter dan de e-reader zelf. Naast de e-reader :P zit er in de doos een micro usb kabel en een snelstart gids. Opladen gaat via de micro USB kabel, indien je een losse adapter wil moet je deze los er bij kopen.

Specificaties
Even in het kort de belangrijkste specs:
  • 5 inch scherm
  • touchscreen
  • 2 GB intern geheugen waarvan 1,5GB beschikbaar
  • geen geheugen uitbreiding mogelijk
  • alleen usb connectiviteit, geen wifi, 3g e.d.
Uiterlijk
De PRS 350 is vrijwel rechthoekig. Alleen aan de rechterzijde zit zowel onder als boven een schuin kantje zoals op de foto te zien is. Aan de linkerkant is de e-reader iets dikker, mij niet helemaal duidelijk wat hier de reden voor is. Het apparaat voelt erg licht aan en ziet er netjes uit. De tijd zal leren hoe krasgevoelig de behuizing is. Het pennetje (ook de PRS 350 heeft een touchscreen) zit rechtsboven in en is gemaakt van kunststof.

De batterij zit in het toestel zelf en is niet door de gebruiker te verwisselen. Wellicht een handige tweaker het wel voor elkaar krijgt maar volgens mij is het officieel niet de bedoeling. Onderin zit de micro usb aansluiting, bovenin de aan en uit knop en de opening voor de stylus. Op de voorkant zitten 5 knopjes die gemakkelijk te bedienen te zijn. Het enige wat ik echt vind ontbreken is een geheugenslot, nou ja, voorlopig kan je met 1,5GB wel aardig vooruit.

Gebruik
Uiteraard wordt je geduld eerst weer danig of de proef gesteld. Kunnen ze die apparaten niet met een volle accu de fabriek uit sturen }>
Opladen moet dus via een USB poort. Tenzij je de losse adapter erbij hebt gekocht natuurlijk. Het scherm komt gelijk tot leven helaas is alleen Charging Battery de enige mededeling. Ook het aan knopje werkt nog niet, toch nog meer geduld hebben… .

Nadat de USB kabel is verwijderd kan het apparaat worden aangezet. Eerst dient de gewenste taal en default woordenboek te worden gekozen. Vervolgens kom je in het hoofdmenu terecht waar je een drietal opties heb: Hoofdscherm, Applicaties en Instellingen.

Het Hoofdscherm is het centrale scherm waar vanuit je je boeken kan openen. Het laatst gelezen boek staat prominent bovenaan en gaat automatisch verder bij waar je was gelezen. Ook kan je vanuit het hoofdscherm al je boeken bekijken. Het scherm verversen gaat bij tekst vrij rap. Het laden van eventuele covers duurt wel aanzienlijk langer (een aantal seconden) maar is niet erg storend. Overigens kan je je lijst met boeken op verschillende manieren sorteren. Niet alleen op naam maar ook op titel, auteur, bestandsnaam of op laatst gelezen.

Onder applicaties vindt je de ingebouwde woordenboeken en een kladblok. De ingebouwde woordenboeken kan je tijdens het lezen gebruiken maar je kan ook gewoon een woord opzoeken. Standaard zijn er woordenboeken aanwezig voor Engels, Frans, Duits, Nederlands, Italiaans en Spaans. Voor al deze talen geldt wel dat vertaling alleen van en naar het Engels is.

Onder instellingen kunnen een aantal zaken geconfigureerd worden zoals de taal, datum en tijd, scherm oriŽntatie, energiebeheer en dat soort zaken. Niets spannends hier :) .

Bediening kan zowel met je vinger als met de stylus. Vooral scrollen gaat gemakkelijker met de stylus. Het scherm reageert goed op de aanraking. Omdat het niet echt een touchscreen is (er zitten sensoren in de rand die aanraking registeren) hoef je het scherm nauwelijks aan te raken. Overigens zijn de belangrijkste functies ook nog met een vijftal fysieke knoppen te bedienen. Deze functies zijn: pagina terug, pagina vooruit, startscherm, inzoomen, opties. Deze knoppen komen in het volgende stukje kort aan bod.

Eerste Ervaringen
En dan het lezen! Waar is zo'n ding anders voor?

Eenmaal opgestart is een boek in een seconde geladen. Bladeren naar het eerste hoofdstuk gaat gemakkelijk met de pijltjestoets. Het verversen van het scherm gaat lekker snel zodat je makkelijk kan bladeren. De lettergrootte is gemakkelijk in te stellen met de zoom toets.

Hoewel de achtergrond niet wit maar grijs is, is de tekst uitstekend te lezen. In de winkel heb ik de Sony PRS 600 wel eens gezien en die had echt een waas over het scherm heen. Dat heeft dit scherm absoluut niet! De tekst is van alle kanten goed te lezen en echt haarscherp. Ook in het zonlicht (zover vandaag aanwezig) is het scherm perfect leesbaar (geen last van schitteringen). Wel vindt ik het scherm aan de kleine kant. Hoewel er genoeg tekst oppast en de tekst goed te lezen is moet ik nog even wennen aan de grootte het formaat van het scherm.

Gemakkelijk zijn de ingebouwde woordenboeken die direct te benaderen te zijn. Als je bijvoorbeeld een Engels boek aan het lezen ben kan je op een woord dubbelklikken en onderin het scherm verschijnt gelijk de vertaling. Ik vind dit een erg goede toevoeging die snel en gemakkelijk werkt.

Tweede Ervaringen
Nu ik de eerste digitale boeken heb uitgelezen kan ik alleen maar bevestigen dat de Sony PRS 350 een heerlijke lezer is. Ondanks het kleine scherm kan je perfect boeken lezen zonder dat je ogen vermoeid raken. Wat me wel opvalt is dat je meer licht nodig hebt om prettig een boek te kunnen lezen (meer t.o.v. een gewoon boek). In feite werkt het scherm precies tegenovergesteld als LCD, hoe meer licht hoe beter het leest. De gebruiksduur is ook perfect. Ik gebruik de reader nu een week en de accu staat nog steeds op vier streepjes.

Het gebruik van collecties is een erg praktische manier om je boeken te groeperen. Vooral als je een grotere verzameling hebt kan je hiermee het overzicht behouden. Het is wel lastig om boeken op de reader toe te voegen aan bepaalde collecties. Handiger is om de Serie tag goed te zetten op het bestand zelf en Calibre te gebruiken.

Het maken van aantekeningen vind ik niet echt geweldig gaan. Ik denk dat het scherm hiervoor toch net wat te traag is. Overigens een losse opmerking ergens bij plaatsen gaat wel goed, alleen een compleet stuk tekst reviewen zie ik er niet mee gebeuren.

De Sony software heb ik binnen enkele dagen van mijn PC gegooid. Wat een draak van een applicatie is dat! Al met enkele tientallen boeken wordt de applicatie verschrikkelijk traag en daarnaast kreeg ik het niet voor elkaar een bepaald boek te syncen, terwijl als je deze handmatig kopieert er niets mis mee is.
Ik gebruik nu (het welbekende) Calibre dat met de laatste versie de Sony ondersteunt. Ik ben overigens geen fan van deze applicatie, vooral vanwege de database errors en het feit dat vaak bestanden meerdere keren overal kriskras worden neergezet. Maar ja, het werkt en met een beetje rommelen is het wel te doen. De functie dat series worden omgezet naar collecties werkt daarentegen wel weer erg goed. Blijf toch op zoek naar een betere applicatie...

Iets anders wat me nog tegenvalt is het feit dat je niet gemakkelijk de "achterkant" van een boek kan bekijken. Ik denk niet dat iets typisch Sony is want soms staat een beschrijving in de meta tags, soms staat de beschrijving op de eerste pagina en soms is deze er helemaal niet. Ik heb dit nu opgelost door zelf een boek te schrijven met daarin alle beschrijvingen van mijn boeken. Sigil en boekbeschrijvingen.nl zijn ideale hulpmiddelen hiervoor.

Software
Voor de verandering eens braaf de aanwijzingen van mijnheer Sony opgevolgd en de Reader Library software geÔnstalleerd. Deze zit ondertussen op versie 3.3 en biedt ondersteuning voor de 350 en 650 serie. Deze dus binnen een week weer verwijderd, Calibre bevalt iets beter.

De software installeerde probleemloos op mijn Windows 7 64 bits machine. De e-reader werd niet alleen in Windows herkent (“Sony Digital Book”) maar ook in de software. Digitale boeken dienen eerst te worden aangeschaft of te worden geÔmporteerd. Omdat ik nog geen digitale boeken via Bol heb aangeschaft weet ik niet hoe dit verder moet. Iets met device ID, DRM en Adobe geloof ik :+ .

Het importeren van EPUBs gaat gelukkig gemakkelijk. Losse bestanden of hele mappen kunnen eerst in de bibliotheek worden geladen en worden vervolgens automatisch gesynchroniseerd. Ook kunnen collecties worden aangemaakt voor het groeperen van boeken.

Veel verder toegevoegde waarde zie ik met deze software eigenlijk niet. Opties om bijvoorbeeld te converteren of META tags aan te passen zijn er bijvoorbeeld niet. Ik zal later eens kijken hoe de e-reader met Calibre werkt. Overigens komen alle boeken op je e-reader terecht in de folder \database\media\books. Deze kan je dus ook gewoon in Windows explorer bekijken.

Ik ben erg tevreden met mijn Sony PRS 350, ik vind het dan ook een geweldig apparaat. Hoewel het scherm niet groot is, is het wel haarscherp en kan je er goed boeken op lezen onder verschillende omstandigheden. Ook de snelheid is dik in orde, een bladzijde omslaan duurt korter op de Sony dan met een papieren boek. De software is eenvoudig te bedienen en vooral het woordenboek is een geniale vinding.

Het ontbreken van een geheugenslot vind ik wel een minpuntje maar gezien de prijs valt daar over heen te komen. Bovendien moet je aardig wat boeken hebben wil je de beschikbare 1,5 GB vol krijgen.

Ben je dus op zoek naar een simpele maar betaalbare e-reader met een goed scherm en eenvoudige bediening dan kan ik je de Sony zonder meer aanraden.

Heb jij ook een Sony Reader Pocket Edition PRS-350 Zilver?

Welke prijs heb je er voor betaald? Jouw versie staat namelijk niet in pricewatch met een prijs en zelf vermeldt je de prijs die jij betaald hebt ook njiet..
€179

Waarschijnlijk niet de goedkoopste maar ook wel leuk om eens iets als eerste te hebben :9
Ik heb al een hele tijd de PRS300 en ben daar nog steeds tevreden over.
Ook ik heb destijds de PRS600 links laten liggen omdat de tekst op het scherm lang niet zo gestoken was als bij zijn kleinere broertje.
Voor mij is de schermgrootte geen enkel probleem en de leesbaarheid is vergelijkbaar met een boek, hoe meer licht op het scherm hoe mooier.

Prima van Sony dat het touchscreen nu wel die kwaliteit heeft.
De huidige versie van Calibre ondersteunt de 350 en de 650 nog niet.
Ik wil deze e-reader ook graag kopen, maar zit nog te twijfelen over een hoesje. Vind jij zo'n hoesje belangrijk of kan je best zonder? Mijn bedoeling is wel om de reader mee te nemen naar mijn wekelijkse lessen en hem dus als studiehulp te gebruiken.
Denk je dan, gezien de kwaliteit van het scherm, dat een leeslampje ook nog aangewezen is?
Laatste versie Calibre 0.7.18 (op Linux althans) ondersteund de 650. Hij herkend hem prima, en hevelt moeiteloos alle boeken naar het apparaat. Voorkeursinstellingen voor conversie gebruik je de 600 settings. Verwacht dus eigenlijk dat ie de 350 ook zal herkennen.

[Reactie gewijzigd door RoosW op 17 september 2010 16:10]

Ik zit te twijfelen tussen deze en de 650, de reader zal vooral voor studieboeken gebruikt worden in de trein en op de bank. Heb je nog een goed advies hierover?

Overigens een erg prettige review over een beetje ondergeschoven apparaat naar mijn idee ;)
Hoe is het lezen van pdf bestanden op dit ding? Soepel?
Edit: ah, goede review gevonden op http://www.google.nl/url?...L6mzDveWtgJGGK66X5muRwq1w
Conclusie: gaat goed, maar scherm is eigenlijk te klein

Ook wil ik graag weten hoe het inzoomen verloopt.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 17 december 2010 15:49]

Wat betreft het vooraf opladen van de accu: Dit is bewust niet gedaan om de accu te sparen, als het apparaat lange tijd (meer dan een maand) op transport op in de opslag staat, dan zal de accu toch langzaam leeglopen (interne accu verlies). Het is dan mogelijk dat de accu de volgende keer niet meer maximaal op te laden is (of pas na een paar keer volledig leeglopen-opladen, maar dat is afhankelijk van het type accu). Ook zal meespelen dat een container met duizenden apparaten met volledig opgeladen accu's een behoorlijk hoger brand/explosie risico met zich mee brengt en niet vervoerd mag worden of tegen hogere vervoers-/verzekeringstarieven.
Het vele reizen en de beperkende bagage regels, heeft mij besluiten toch een e-reader aan te schaffen.

Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor de Sony PRS350, omdat... -even goed nadenken-
Goede Reviews, goede ondersteuning bestandsformaten, goede ervaringen met overige Sony apparatuur.

Wat betreft deze variant: mooi klein scherm (pocket formaat) en een (relatief) groot intern geheugen. -hoewel je een deel kwijt raakt aan OS en e-reader software voor op de PC.
En ik heb er een beschermhoes met leeslamp bijgekocht. (die leeslamp heb je bij slecht licht wel nodig)

Na aanschaf en 1 jaar gebruik:
heerlijk e-reader met genoeg knoppen (niet teveel, maar ook niet 100% touchscreen), goede leeseigenschappen, beeldscherm is groot genoeg (iets groter dan ' pocket' -size ), beeld is scherp, lettergrootte is aan te passen, contrast is goed. Bediening is intuitief en vriendelijk.

Toch heb ik wat minpunten:
1-Start traag op, naar gelang het aantal e-books on-board. Op zich erg logisch, maar ergens denk ik, als je weet dat je 'm ruimte geeft voor 1,3Gb aan e-books dat daar ook rekening mee gehouden is met opstarten....

2-Loopt weleens vast en dan moet je 'm aan een PC hangen, zelfs de resetknop doet niets. Dit is mij 1x zomaar overkomen en 2x door 'm "direct" aan het stopcontact te hangen (weliswaar met een converter) ertussen. Sindsdien laad ik 'm alleen maar via de PC op.
(op zich niet zo'n ramp, maar ik vind het a) slordig van Sony en b) het had best bij de troubleshooting vermeld mogen worden)

3-Doordat het leeslampje van de beschermhoes aan de zijkant zit (waar normaal het ruggetje van 'n boek zou zitten) wordt het geheel wat breed voor de gemiddelde binnenzak -wellicht had het leeslampje aan de bovenzijde een betere oplossing geweest?

4- Ondanks dat de bediening goed & vriendelijk werkt, vind ik persoonlijk een groot nadeel vind ik dat je e-books enkel met de bijgeleverde PC-software
kunt (re)organiseren. Sterker nog: je kunt geen mappen structuuraanbrengen. Zie het als itunes: een map met de hele bende aan boeken in een grote bibliotheek, waarvanuit je leeslijsten kunt maken. Maar niet de orde in de grote brij kunt brengen, door boekenkasten met boekenplanken te definieren. Jammer

5.- Na installatie vertelde de software mij dat ik mij kon aanmelden bij de Sony bookstore.
Heel leuk, maar ho maar dat je boeken kunt aanschaffen. Het is een amerikaanse site, en je mag er alleen met amerikaans geregistreerd creditcard kopen. Jammer dat Sony geen Europeesche tak in de store heeft, want ik lees ook graag mijn boeken in de originele taal

6- Geen "losse accu" . Op de een of andere manier altijd een ergernis, TomTom, PS3 controller: GEEN losse accu. Ook hier niet bij. Dat is juist een van de zwakkere schakels.
Voor mij een reden om die juist wel door de gebruiker vervangbaar te maken.

Ondanks bovenstaande 6 punten (2 hebben niet direct met de reader zelf te maken), ben ik zeer, zeer tevreden. De genoemde punten namelijk zijn geen demotivatoren om de e-reader aan te schaffen. Ik gebruik sinds jaar en dag (bijna letterlijk) mijn e-reader met veel plezier. Een aanrader!

Ik ben alleen over gestapt op Calibre, een gratis e-reader tool, waarmee je hetzelfde kunt als de Sony Software (synchroniseren, organiseren) en (vooral) meer. En dat laatste, daar gaat het om.

[Reactie gewijzigd door QuantumCat op 28 februari 2012 13:59]