LG OLED65A16LA Zwart

€ 1.296,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65A16LA Zwart Review

LibbzTestpanel 2 december 2021, laatste update op 2 december 2021, 167 views Testpanel

LG OLED65A16LA Zwart

Ik kreeg de kans dit toestel te testen. Ik kwam erachter hoe mooi OLED is en hoe groot 65". Een zeer compleet scherm voor in mijn ogen een heel scherpe prijs!

Pluspunten

• Mooi minimalistisch design
  • Lage prijs
  • OLED, verbluffende beeldkwaliteit
  • WebOS werkt goed en is vrij vlot

Minpunten

• Niet super helder/fel
  • 60hz
  • HDMI 2.0 (logisch met 60hz)
  • HDR Matig

Toen ik de mogelijkheid kreeg om dit scherm te testen zei ik gelijk ja. Mijn huidige scherm is een Sony NX710 46" waar ik al jaren lang super tevreden mee ben. Maar toch mis ik steeds meer 4k en met name OLED waar iedereen om mij heen mee weg loopt.

Buitenkant en installatie
Bij het ontvangen van de gigantisch 65 inch tv vond ik de doos meevallen. Ik had hem groter verwacht haha. Even uitpakken, voetjes eronder (met een schroevendraaier dat wel) en klaar.
Op het design valt weinig aan te merken. De pootjes zijn minimalistisch en zien er degelijk uit (niet premium, want het is gewoon plastic) en het scherm heeft een metalen randje rondom wat het scherm een stevige indruk geeft (vooral merkbaar bij het monteren van de pootjes)

Specs
De LG A1 is een instapmodel en wat mij betreft voor een instapper is dit een zeer rijk uitgerust model. Eigenlijk kortgezegt een C model LG alleen dan zonder: HDMI 2.1, 120hz refreshrate en minder standaardhelderheid / helder HDR. Het WebOS zit vol met functionaliteiten en de meeste apps lopen vloeiend. Al kan ik me voorstellen dat ze nog wat vloeiender werken op een scherm met een processor van 2 generaties nieuwer.

Verbazingwekkend hoeveel scherm je tegenwoordig krijgt voor het geld, want je kunt dit scherm nu al vinden voor onder de 1000 euro.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit kan ik weinig spannends zeggen. Deze is zoals bij alle OLEDs die ik tot nu toe gezien heb verbluffend. Wel heb ik twee dingen die me direct opvielen, ook ten opzichte van mijn rammend oude LED tv: De brightness valt tegen en er is duidelijk iets van ghosting te zien. Inmiddels heb ik besloten zelf voor een 55" G1 te gaan (65" echt te groot) dus ik zal moeten zien of het dan niet aanwezig is. Ik vermoed dat het te maken heeft met het 60Hz paneel wat ik niet meer gewend ben. Wat betreft HDR was ik niet blown away, maar het zit er wel degelijk. Wat mij betreft prima voor deze prijsklasse.

[YouTube: https://youtu.be/djP_IG9ElUw]

Geluid
Het geluid is best aardig, maar ik kan me niet goed voorstellen dat er iemand is die dit daadwerkelijk nog gebruikt. Een soundbar is een kleine moeite en scheelt al een berg. Ik zelf gebruik gewoon een versterker die ik optisch aansluit. Oldskool ;-).
Wat je wel kan doen is de audio van de tv tegelijkertijd gebruiken met die via de optische aansluiting, alleen ik kreeg het niet helemaal in sync.

Voor mij de pro's en con's (subjectief):
pros:
- Mooi minimalistisch design
- Lage prijs
- OLED, verbluffende beeldkwaliteit
- WebOS werkt goed en is vrij vlot

cons:
- te groot ;)
- Net niet helder genoeg
- Niet toekomstbestendig vanwege 60hz, hdmi 2.0 en lage HDR

Mijn conclusie is dat je voor het geld bijna geen betere keuze kan maken. Heb je dus 1000 als maximaal budget dan lijkt mij dit één van de kanshebbers. Heb je een paar honderd meer te besteden dan zou ik absoluut voor de C serie gaan, maar dat gaat toch snel om een 15-20% hogere prijs.

Heb jij ook een LG OLED65A16LA Zwart?