LG OLED65C16LA Zwart

LG OLED65C16LA Zwart Review

Smiegel79Testpanel 28 november 2021, 349 views Testpanel

LG OLED65C16LA Zwart

Een tv met een prachtig beeld; zeer goed contrast, goede kleuren, scherp beeld en de maximale helderheid is meer dan genoeg. Jammer van de aansluitingen naar achteren.

Pluspunten

• zeer goed contrast
  • mooie kleuren
  • goede maximale helderheid
  • 4x HDMI 2.1
  • tv reageert vlot

Minpunten

• belangrijke aansluitingen aan de achterzijde
  • niet vlak tegen de muur te plaatsen
  • spiegelend scherm
  • vast netsnoer met dikke stekker
  • 1e 10 sec reageert de tv nog niet

Algemene beoordeling
De LG OLED 65C16LA is een tv met een zeer goed contrast, snelle beeld reactie tijden voor gaming, mooie kleuren en een goede maximale helderheid. In vergelijking met onze huidige tv, de Samsung C6000 40inch is dit natuurlijk een hele grote verbetering. Het enige wat deze tv's gemeenschappelijk hebben is het spiegelende scherm. en dat is meteen ook het grootse euvel van de LG. Vooral in een 65 inch uitvoering heb je gewoon een zeer groot spiegelend oppervlak in je huiskamer staan wanneer deze uit staat. Als de tv aan staat zie je bij donkere scenes je lampen gereflecteerd worden in de tv. Dit kan storend zijn. Echter bij weergave van lichtere scenes/content valt dit niet tot nauwelijks op. Zie de diverse foto's hieronder.

Ik heb de tv getest met diverse aangesloten apparaten en bronnen. Je kan natuurlijk ook gewoon tv kijken via de ingebouwde ontvanger. Op een 65 inch tv valt wel op dat het tv signaal toch een vrij lage resolutie heeft (1080i of nog lager).
Standaard staat de scherpte van de tv op 25 (instelmogelijkheid 1-50). Door deze scherpte te verhogen naar 45 wordt het beeld beduidend beter. Hierbij valt op dat de upscaling goed zijn werk doet. Via de NAS heb ik een stukje 1917 in 1080p zitten kijken. Dit ziet er echt al super strak uit. Er zijn diverse beeldmodus waar je uit kan kiezen waaronder; levendig, standaard, eco, bioscoop, sport, filmmaker modus, expert heldere ruimte, expert donkere ruimte). Ook is er de optie dat de tv automatisch overschakeld naar filmmaker modus wanneer deze een film herkend. Een groot nadeel van deze filmmaker modus is dat dan de OLED motion weergave wordt uitgeschakeld, bij bijvoorbeeld 24Hz weergave. Hierdoor ontstaat dan stutter in de weergave, wat zorgt voor een onrustige weergave en storend beeld. Deze automatische overschakeling heb ik dus heel snel weer uit gezet. Voor mij werkte de eco stand het beste met de aanpassing van de scherpte van 25 naar 45 en de motion naar vloeiende weergave. Hiermee krijg je een vloeiende weergave zonder stutter en weinig tot geen artefacten. De bioscoop stand vind ik te onscherp en te warm naar mijn mening.

Featureset
De tv beschikt over een 4K 120 Hz OLED paneel met G-sync en FreeSync ondersteuning, 4x HDMI 2.1, 3x USB 2.0, Ethernet 100Mbps. Ruim voldoende aansluitingen om een homecinema set, IP-tv box, next -gen game console en eventueel een chromestick aan te kunnen sluiten.
Er zijn voldoende apps op de tv beschikbaar zoals Prime Video, Netflix, Disney+ en Rakuten tv. Deze apps zijn ook direct toegankelijk met knoppen op de afstandsbediening.
Het smart tv besturingssysteem LG WebOS 6.0 werkt lekker vlot en magic remote is redelijk handig in gebruik. Dit vergt enige gewenning doordat de cursor erg gevoelig reageert op de bewegingen die je maakt met de remote en daardoor snel over het scherm beweegt. Wanneer de tv aangezet wordt verschijnt er onder in het beeld een balk met apps. persoonlijk vind ik dit vervelend en had ik liever gezien dat alleen live tv wordt weergegeven. Met de home knop kom je namelijk in het volledige menu met snelkoppelingen naar de diverse apps en ingangen.

Kleurweergave
De kleurweergave is erg goed. Ik heb geen aanpassingen gedaan aan de kleurweergave. Je kan dit eventueel aanpassen door bij de beeldinstellingen voor expert weergave te kiezen, waarbij je vele aanpassingen kan doen.

Contrast en helderheid
Met het contrast zit het bij een OLED scherm uiteraard helemaal goed. Zwart is echt zwart. En wanneer er een kleur en/of licht moet worden weergegeven dan gebeurd dat. Hier is al genoeg over geschreven.
Over de helderheid heb ik meerdere keren al gelezen dat OLED schermen hier minder in presteren dan de huidige LCD schermen (bijv. QLED's van Samsung), maar ik moet zeggen dat de helderheid van deze LG meer dan voldoende is. Zeker wanneer de TV HDR modus inschakelt bij weergave van HDR content is wit echt heel wit en fel (bijv. een hele lichte lucht). Een klein nadeel hiervan is wel dat de ondertitels erg fel worden weergegeven wat storend kan zijn in donkere scenes. De lichtsterkte van de ondertitels zijn helaas niet separaat in te stellen.

Ghosting
Ik heb op de tv meerdere bronnen aangesloten, waaronder ook een PS4. Hier heb ik even een "testrit" gemaakt met Gran Turismo Sport. Deze game ondersteund namelijk ook HDR modus. Hierbij viel het mij echt op dat er grotere verschillen ontstaat in het licht en donker en met name dan de weergave van het interieur van de auto. Dit is veel beter zichtbaar dan op een gewone LCD zonder HDR. Daarnaast heb ik nog even een FPS, Far Cry Primal gespeeld, zonder enige tearing, stuttering of wat dan ook gespeeld. Een en al vloeiende weergave dus. Wat ghosting betreft heb ik ook niets kunnen ontdekken.

Pixeldefecten
Wat pixeldefecten betreft kan ik kort zijn; niet aanwezig bij dit model.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het OLED paneel is zeer dun; 4mm dik met aan de achterzijde een witte hoogglans witte afwerking met een horizontale belijning er in. Aan de onderzijde van het paneel zit de techniek, waardoor de tv hier zo'n 43mm dik is. De tv staat op een zware op een zeer zware voet die nog eens 160mm uitsteekt, waardoor de tv behoorlijk ver van de muur af komt te staan.
Ook zitten er enkele belangrijke aansluitingen (Audio Digitaal (S/PDIF), Ethernet, COAX, en HDMI 4) die naar achter zijn gericht. Hierdoor kan de tv niet strak tegen de muur worden gemonteerd met een beugel. Dit is een zeer groot nadeel van deze tv. Je kan de snoeren door een uitsparing in de voet leiden, maar in principe zijn de snoeren niet zichtbaar vanaf de voorzijde. Verder is het netsnoer van de tv niet demontabel en heeft deze een dikke stekker.

Vormgeving
Het paneel heeft smalle omgevouwen randen van ca.2 mm met in het scherm nog eens ca. 6mm zwarte rand. Bij elkaar dus een zeer smalle rand. De tv staat vrij laag op z'n voet. Het enige dat onder het paneel uit komt is de infrarood ontvanger en status LED. De voet zelf is een RVS voet met aan de rechterzijde de tekst LG OLED. Het paneel zelf is een hoogglans paneel wat nadelige reflecties kan opleveren. De tv heeft een strakke moderne vormgeving.

Inbrandgevoeligheid
OLED panelen kunnen inbranden. Hiervoor heeft LG beveiligingsopties in de besturingssoftware ingebouwd, waardoor inbranden wordt voorkomen. Standaard staat deze beveiliging ook aan. Ik heb daar verder niets van kunnen merken in de beeldweergave. Ook is mijn proefperiode te kort om over de mogelijk inbrandgevoeligheid iets nuttigs te kunnen zeggen. Tot op heden is hiervan in ieder geval geen sprake.

Voor de prijs van deze tv zou je in deze prijscategorie toch mogen verwachten dat alle aansluiting naar de zij- en onderkant zijn gericht. Helaas is dat bij deze tv niet zo. Mocht je dit niet belangrijk vinden dan is dit een zeer goede tv voor films en gaming. Wil je de tv aan de muur hangen dan ben je eigenlijk genoodzaakt voor de duurdere OLED65G1RLA serie te kiezen en betaal je ca. €300 extra voor een technisch vrijwel identieke tv.

Heb jij ook een LG OLED65C16LA Zwart?

Vraag & Aanbod