1 review

Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM00F7MH)

Niet beschikbaar
Specificaties 14" • 1920x1080 • 512GB • AMD Ryzen 5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM00F7MH) Review

thomas_n 28 november 2021, 817 views Product gekocht

Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM00F7MH)

Ik heb deze laptop een dag in gebruik en ben tot nu erg tevreden. Ik heb er gelijk na aankoop Linux (Kubuntu 21.10) op geïnstalleerd en alles werkte direct zonder problemen. Natuurlijk zijn er bij een laptop van deze prijs altijd concessies gedaan, die ik zal proberen toe te lichten.

Pluspunten

• Stevig
  • Koel en vrij stil
  • Linux werkt zonder problemen
  • Schuifje voor webcam

Minpunten

• Ronde stroomaansluiting die wel op de afbeelding staat, ontbreekt
  • Niet de lichtste
  • Accuduur kan beter

Bouw
Het is niet de dunste en lichtste laptop, zeker voor een apparaat met alleen een 15w-cpu, zonder losse gpu. Hij is goed mee te nemen (zeker niet zo dik en zwaar als een gaminglaptop), maar Lenovo heeft prioriteit gegeven aan een stevige bouw boven het laagste gewicht. Ik vind dat een goede keuze. Zoals bij veel moderne laptops geeft het aluminium een luxe uitstraling, maar waar dit bij sommige ultra-dunne laptops zo dun is uitgevoerd dat het meegeeft onder de lichtste aanraking, is het bij deze Ideapad lekker stevig.
Toetsenbord
Het toetsenbord veert vrijwel niet mee tijdens het typen. De toetsen zelf en de aanslag zijn wel duidelijk minder dan bij een high-end zakelijke laptop, maar voor deze prijs kan je dat ook niet verwachten. De opdruk op de toetsen is goed leesbaar, doordat de toetsen donkergrijs zijn (bij sommige laptops zijn de toetsen lichtgrijs met witte opdruk, waardoor ze alleen leesbaar zijn met de toetsenbordverlichting aan, die fout heeft Lenovo niet gemaakt). De toetsenbordindeling is normaal voor een laptop van dit formaat. Losse home/end/page up/page down-toetsen ontbreken, in tegenstelling tot bij, bijvoorbeeld, de layout die HP gebruikt bij 14-inch laptops. Helaas heeft het ook van die samengedrukte omhoog- en omlaag-pijltjestoetsen, in plaats van een volledige "omgekeerde T" zoals je nog op Thinkpads vindt. Het touchpad is een vrij standaard dertien-in-een-dozijn type.
Scherm
Het scherm wiebelt nauwelijks als je hem opent en voelt stevig aan. Het is prettig mat en heeft weinig last van ips glow of backlight bleed. Het is een prima scherm, maar uiteraard niet zo mooi als de schermen met hoge resolutie, kleurbereik, contrast en helderheid die sommige duurdere laptops leveren. Op al deze vlakken scoort dit scherm op het eerste gezicht voldoende, maar niet uitstekend.
Webcam en microfoon
De webcam is niet geweldig, maar voldoet voor videobellen. Wel is hij van een schuifje voorzien, dus je kan hem afdekken zonder met stickers o.i.d. in de weer te gaan. De microfoon deed het verrassend goed in de korte test die ik ermee gedaan heb.
Aansluitingen
Twee usb-a-poorten en één usb-c is voor mij op dit moment de juiste verhouding. Ik heb nog steeds veel meer apparaten met usb-a dan met usb-c. Het kan wel onhandig zijn dat de usb-c-poort ook de enige oplaadpoort is, dus aan de lader kan je die niet gebruiken. Op de foto's (renders?) van Lenovo staat een losse ronde oplaadpoort, maar die zit er in werkelijkheid niet op! Let er ook op dat de hdmi-poort maar een 1.4-uitvoering is. Prima voor een powerpointpresentatie, maar voor een extern scherm met hoge resolutie en verversingssnelheid moet je dus de usb-c-poort gebruiken. De kaartlezer heb ik nog niet getest.
Prestaties en koeling
De cpu presteert uitstekend (6 snelle cores met hyperthreading in een laptop als deze blijft bijzonder) en de hij voelt koel aan bij belasting. De ventilator maakt een soort van "woosh"-geluid dat ik niet als storend ervaar. In elk geval veel prettiger dan het hoge gezoem dat sommige laptops produceren, die het met minder zwaar uitgevoerde koeling moeten doen.
Accuduur
De accuduur is redelijk, maar niet top. Op sommige moderne laptops kan je de hele dag intensief werken, dat houdt deze niet vol. Misschien is het in Windows iets beter. Er wordt een 65w usb-c oplader meegeleverd.
Extra's
Naast het eerdergenoemde schuifje voor de webcam, heeft de Ideapad nog wat leuke functies, die mijn oude laptop niet had:
- Als de laptop uitstaat en je klapt het scherm open, start hij automatisch op.
- Als de laptop uitstaat en aan het opladen is, laat hij met één druk op een knop zien hoe ver hij al opgeladen is.
Deze functies zijn in het bios uit te schakelen.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM00F7MH)?