Fossil Gen 6 Display FTW4061 44mm Zwart (Zwart)

€ 179,-
Specificaties Android, iOS compatibel en 89,4g - Bekijk alle specificaties

Fossil Gen 6 Display FTW4061 44mm Zwart (Zwart) Review

bertsmeerink 28 november 2021, 77 views

Fossil Gen 6 Display FTW4061 44mm Zwart (Zwart)

Ja, de Fossil heeft wat nadelen, waarvan vooral de matige accuduur en ontbreken van wear os 3, maar wat een heerlijk horloge is het toch. Het scherm is prachtig, hij werkt ontzettend rap. Een heerlijke smartwatch.

Pluspunten

• Scherm
  • Snelheid

Minpunten

• Accuduur
  • Ontbreken wear os 3

De Fossil FTW4061 wordt meegeleverd met een usb-a laadkabel (zonder adapter) en silliconenbandje. Laatste heb ik meteen geswapt voor een nylon strap want dit vind ik persoonlijk fijner zitten en een robuustere uitstraling hebben.

De Fossil FTW4061 is een prachtige smartwatch met een helder en haarscherp oled scherm en snellere processor dan het model hiervoor, de Gen 5. Hij werkt heerlijk snel en de bediening vindt plaats via aanraking van het scherm en de 3 knoppen, waarbij de middelste tevens gedraaid kan worden om door het menu te scrollen. De logica van Wear Os 2 is snel onder de knie te krijgen. Je kunt kiezen voor een tour als het je niet duidelijk is. Jammer is wel dat Wear Os 3 nog niet geinstalleerd is, begin 2022 volgt als het goed is de update.

Verschillende apps en functionaliteiten bevinden zich standaard op de FTW4061 waaronder stappenteller, hartslag- en zuurstofmeter. De accuraatheid hiervan is moeilijk te zeggen. Soms werkt het ook pas bij een 2e of 3e poging en de stappenteller week op momenten een paar duizend af in vergelijking met die van mijn vriendin. Eerlijk gezegd heb ik deze functies niet nodig dus het maakt mij weinig uit, maar het is wel iets om over na te denken als je fervent sporter bent. Een app als spotify speelt trouwens geen muziek op het horloge af, hopelijk volgt een fix via een updare. Google home en maps werken prima op de Fossil. Ik ben een groot fan van de berichtenmelding en het bellen via de smartwatch. Deze zijn handig en cool. Whatsapp draait niet op smartwatches, in mijn ogen een gemistte kans.

Het grootste nadeel van deze smartwatch is helaas de accuduur. Met moeite haal je de avond als je hem 's ochtends hebt opgeladen. En dan staat het scherm op aanpasbare helderheid en gps uit. Veel check ik het horloge echt niet, maar ga er ongeveer vanuit dat kijken/2 minuten spelen gelijk staat aan 5% accuduur. De meegeleverde skins van Fossil vond ik een beetje saai, dus heb van Facer wat skins geinstalleerd. Ik merkte gelijk dat de ene skin erg veel invloed heeft op de batterijduur en de andere weer amper. Ik was soms in 3 uur tijd 50% van de accu 'kwijt' en weet nu dat dat hoogstwaarschijnlijk door bepaalde skin kwam. Dit is een kwestie van ontdekken.

Ja, de Fossil heeft wat nadelen, maar wat een heerlijk horloge is het toch. Ik ben horloge liefhebber, bezit meerdere horloges (waaronder Breitlings) maar merk toch dat de Fossil veel draagtijd krijgt. Heeft ie zijn flaws? Jazeker. Maar is hij cool? Absoluut!

Heb jij ook een Fossil Gen 6 Display FTW4061 44mm Zwart (Zwart)?

Vraag & Aanbod