JBL Charge 5 Zwart

€ 149,-
Specificaties Mono met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

JBL Charge 5 Zwart Review

Marsmillo 28 november 2021, 1.118 views Product gekocht

JBL Charge 5 Zwart

Een draadloze speaker kopen is een hele uitdaging geworden. Deze JBL Charge 5 is niet prefect, maar heeft voldoende potentieel om je mobiliteit met een behoorlijke geluidskwaliteit te geven, op voorwaarde dat je zelf nog wat aan de (digitale) equalizer wil draaien. Zoek even door voor wat extra korting.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Bluetooth verbinding
  • Batterij
  • USB-C
  • Draagbaar
  • Geluidskwaliteit (afhankelijk)

Minpunten

• Zonder korting wat te duur
  • Geen EQ
  • 2de toestel nodig voor stereo geluid
  • Gekleurd geluid
  • Software / app is nutteloos
  • Geluidskwaliteit (afhankelijk)

Muziekweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Mid- en hoogweergave Score: 3
De markt van de draadloze speakers is blijkbaar sinds we de Hercules WAE Outdoor 04Plus in 2016 kochten enorm ontploft. We hadden behoorlijke keuze stress toen we op zoek gingen naar een speaker voor de mama van mijn vriendin.

Na wat op internet onderzoek gedaan te hebben, was toch vooral de conclusie dat er geen goeie onafhankelijke websites meer bestaan en alles wel gesponseerde content lijkt te zijn. Dan maar wat gebruikersreviews nalezen, tussen de bagger van mensen die de winkel reviewen of het pakjesbezorger in plaats van het artikel zelf merk ik toch vooral de vele tegenstrijdigheden op. Te luid, te zacht, veel bas, geen bas genoeg, vol geluid of net blikkerig, helder, muddy, geen mids of te veel highs e.d. Het toont enkel maar aan dat geluid iets zeer objectief is en iedereen zijn voorkeuren en kankkleur heeft.

In de winkel kan je vaak niet eens zelf de muziek bepalen en is het moeilijk vergelijken. Wel viel ons op hoeveel bagger er ook bestaat, onze eigen Hercules WAE Outdoor 04Plus is ook geen bijzondere hoogvlieger in geluidskwaliteit, maar kon blijkbaar toch nog goed mee. Uiteindelijk zijn we op de JBL Charge 5 uitgekomen, al denk ik dat er ene van Sony stond die misschien wel beter was, maar de prijs was ook meer dan dubbel zo duur. En toen bleek dat JBL ook nog een kortingsactie op hun website had, waarop wij nog eens extra korting konden krijgen via een promocode, stond de koerier hier niet veel later voor de deur met een heel mooie doos.

JBL heeft echt wel geen kosten noch moeite gespaard voor de verpakking. Laat ons hopen dat er evenveel aandacht en geld naar het product zelf ging. Ik reken mezelf niet als audiofiel, weet meestal niet eens waarmee ik bezig ben en beoordeel geluid puur gevoelsmatig. Toch heb ik ook bepaalde voorkeuren waarvoor ik de juiste woorden niet weet. In ieder geval, nu ik mijn eigen muziek hierop kon spelen bleek dit niet geheel overeen te komen met de sound die JBL meegaf aan zijn Charge 5.

Al is het een gemengde verhaal, want het is geheel afhankelijk van wat je doorheen de speaker stuurt, de ene keer is het gewoon goed, de andere keer juist net niet. Ik denk dat ik die gebruikersreviews begin te begrijpen. Met bepaalde tonen of frequenties lijkt de Charge 5 last te hebben waardoor het “muddy” overkomen. Ook is de bas soms toch wel net iets te aanwezig wanneer het niet echt moet en te zwak als het wel nodig is. Het helpt niet dat er ook geen EQ opties zijn, gelukkig kan je dat meestal wel op andere manier oplossen en met hier en daar wat finetunen merk je dat er toch heel wat potentieel in het toestel zit. Die te aanwezige lows milderen doet wonderen. Het minder muddy laten klinken lukt ook aardig door met de mids te spelen. Die last met een bepaalde toon overgang lijkt hiermee ook te normaliseren. Jammer dat JBL het geluid niet wat neutraler heeft ingesteld of een EQ functie voorziet die je in de speaker kan opslaan.

De bluetooth connectie en de bouwkwaliteit lijken wel gewoon goed te zijn. Alles hangt natuurlijk af van gebruik, maar tot nu toe ervaar ik dit als goed en stevig. Het connecteren werkt vlot en is fijn. De batterij doet het - nu in nieuwstaat – ook behoorlijk goed, al is dit wel op een gemiddeld volume. De Charge 5 gaat trouwens ook behoorlijk wat luider dan de WAE Outdoor 04Plus, niet verwonderlijk hij is 2 a 3 keer zo groot.

Dat er geen 3.5 mini-jack meer aanwezig is, was gekend. Blijft jammer, maar ik kan daar best wel mee leven. Op zo’n toestel gebruik je dit denk ik toch niet. Dat het toestel mono geluid heeft kan ik ook nog inkomen, al zie ik mij geen 2de toestel aankopen om dat stereo geluid te krijgen en klinkt het allemaal goed genoeg.

We zijn tevreden genoeg om het niet terug te sturen en gaat het toestel binnenkort naar mijn schoonmoeder. De JBL Charge 5 heeft zeker potentieel al moet je zelf nog wat aan de EQ sleutelen via een afzonderlijk programma om dat volledig te benutten. Wij konden hem redelijk goedkoop op de kop tikken waardoor het best wel een goede deal is al blijft het natuurlijk niet te vergelijken met nog grotere spreakers, een goede hoofdtelefoon of bookshelf speakers. Maar het doel is hier ook anders. De Charge 5 geeft je mobiliteit met een behoorlijke geluidskwaliteit. Al mag je de grote en het gewicht niet onderschatten in je rugzak.

Ter referentie, ik luister muziek aan de computer altijd met een hoofdtelefoon en heb daarvoor nog altijd mijn de Sennheiser hd558 voor in gebruik. In de woonkamer hebben we een setje Edifier S2000MKIII staan waar we ook zeer tevreden mee zijn.

Hoop dat het helpt

Heb jij ook een JBL Charge 5 Zwart?