Sony Xperia 1 III Zwart

€ 892,-
Specificaties 6,5" • 3840x1644 • 256GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia 1 III Zwart Review

LarkoTestpanel 27 november 2021, laatste update op 27 november 2021, 117 views Testpanel

Sony Xperia 1 III Zwart

Afwijkend, hoogwaardig design met de nodige minpunten helaas.

Pluspunten

• Schermkwaliteit
  • Batterijduur
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Duur
  • Vingerafdrukscanner
  • Camera's

Deze review is mede mogelijk gemaakt door de Reviewclub, ik heb dit toestel niet zelf aangeschaft maar ter bruikleen ontvangen in ruil voor enkele reviews. Helaas was dit geen optie bij de manier van verkrijgen van 't toestel, zodoende deze extra toelichting.

Design

Allereerst het design, nou laat dat maar aan Sony over. Bij 't openen van de verpakking komt een schitterend toestel tevoorschijn. Een afwijkende schermverhouding (21:9) zorgt voor een speels toestel wat makkelijk vast te houden is doordat 't net wat smaller is dan menig mainstream device.
Zowel de voor als achterkant zijn van glas en zorgen juist voor die hoogwaardige afwerking die 't toestel ook echt verdient.
Sony heeft ervoor gekozen om alle buttons aan de rechterzijde van 't toestel te plaatsen wat wel voor wat problemen kan zorgen, maar hier kom ik later nog even op terug bij mijn ervaringen met de vingerafdrukscanner.
Verder heeft Sony ervoor gekozen een fysieke "Google Assistent" button op 't toestel te plaatsen, iets wat in mijn ogen overbodig is en waar je soms per ongeluk nog wel eens op wilt drukken als linkshandige.

Prestaties

Er zijn genoeg reviews te vinden die diep in gaan op alle technische specificaties en welke scores overal behaald worden in benchmarks en weet ik niet wat allemaal, dus als je daar naar op zoek bent ben je helaas bij mij aan 't foute adres. Waar ik wel wat over wil roepen in deze is hoe de prestaties voor mij aanvoelen in 't dagelijks gebruik. En ik kan zeggen dat de Snapdragon 888 i.c.m. de aanwezige 12GB aan werkgeheugen absoluut niet teleurstellen. Benut ik al het potentieel dan ook volledig? Nee, bij lange na niet, ik gebruik het toestel hoofdzakelijk voor mail, wat social media, een enkel spelletje en om een film of serie te bekijken. De games die ik speel stellen qua graphics niets voor dus het toestel wordt absoluut niet gechallenged op dat vlak.
Het wisselen van apps verloopt vloeiend, het opstarten gaat razendsnel en het toestel is geen enkele keer gecrashed tijdens de testperiode.

Beeldkwaliteit

Als er iets is waar deze Sony in uitblinkt dan is 't wel de beeldkwaliteit. De wat afwijkende 21:9 verhouding doet niets af aan 't OLED scherm wat in dit toestel aanwezig is. De weergegeven kleuren spatten van 't scherm en zijn in mijn ogen redelijk waarheidsgetrouw. Again, als je feiten op dit vlak wilt hebben, kijk dan even naar andere reviews waar metingen gedaan worden hieromtrent.
Ook tijdens 't kijken van films en/of series is de beeldkwaliteit uitmuntend te noemen. Enige puntje van kritiek is hierbij dat er zo weinig content is in 21:9 (tenminste waar ik naar kijk), dus of de gekozen verhouding zo gunstig is voor Sony weet ik zo net nog niet, de "bioscoop ervaring" is er echter niet minder om.

Camera's

Komen we bij de camera kwaliteit en deze is bij daglicht nog wel redelijk te noemen, gaan we echter richting schemering of zelfs donkere omstandigheden dan stelt deze toch echt teleur in mijn ogen. Van een toestel met zo'n budget mag je simpelweg meer verwachten. Er zijn nou eenmaal smartphones die (vele malen) minder kosten en toch een betere camera opstelling bieden. Want vooral als je wisselt naar de groothoeklens of juist de zoommogelijkheden dan wordt 't nog erger in nalatende lichtomstandigheden.
Ook in normaal daglicht valt de groothoeklens tegen, voor mij persoonlijk werkt de groothoeklens van mijn ruim 2 jaar oude OnePlus 7 Pro beter dan die in deze Sony Xperia 1 III.
Ik vermoed echter dat veel van deze kritiek punten software gerelateerd zijn, zeker gezien de uitgebreide functionaliteiten/opties op dit vlak denk ik dat er 't nodige te tweaken valt waarmee er betere foto's geproduceerd kunnen worden. Maar je zou verwachten dat dit "by default" al aanwezig zou zijn.

Vingerafdrukscanner

Sony heeft de vingerafdrukscanner in de aan/uit knop geplaatst en laat dat juist mijn grootste kritiekpunt zijn. Misschien komt 't omdat ik linkshandig ben en heeft een rechtshandige hier veel minder last van, maar geen enkele linker vinger komt lekker bij die aan/uit knop aangezien alle knoppen rechts geplaatst zijn. Het komt dan ook meer dan eens voor dat het toestel enkel nog maar met de pincode te unlocken is aangezien de vingerafdrukscanner onbedoelt al teveel pogingen heeft ontvangen. De unlockbutton ligt namelijk niet diep genoeg in de behuizing om echt goed te voelen waar deze zit. Door deze onlogische positionering van mijn linkerhand lukt 't me zelden tot nooit om in 1 keer het toestel te unlocken zodra ik deze uit m'n broekzak haal (ondanks dat ik toch over redelijk grote handen beschik).

Kijkend naar alle plus en minpunten en dit afwegend tegen de prijs raad ik dit toestel absoluut niet aan. De hoge prijs zou pas gerechtvaardigd zijn wanneer we 't hier echt te maken zouden hebben met een toestel wat geen enkel minpunt zou hebben, dan zou 't afwijkende ontwerp i.c.m. de hoogwaardige afwerking wellicht hebben bijgedragen aan een realistisch bedrag. Op dit moment is dat simpelweg niet 't geval, er zijn betere toestellen verkrijgbaar die minder geld kosten, zo simpel is 't helaas.

Heb jij ook een Sony Xperia 1 III Zwart?

Vraag & Aanbod