Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs

€ 279,-
Specificaties 11" • 2000x1200 • 128GB • Android 11.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs Review

Maarten2212Testpanel 27 november 2021, laatste update op 27 november 2021, 505 views Testpanel

Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs

Een vlotte Android 11 tablet met 2K 11" scherm en een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Goede prijs
  • Mooi uiterlijk
  • Android 11
  • Goede speakers (Dolby Atmos)

Minpunten

• Geen 3.5mm jack
  • Soms lag (vertraging) bij snel wisselen apps
  • Camera die uitsteekt

Namens het Tweakers Testpanel heb ik de Lenovo P11 Plus mogen testen. Deze 11-inch tablet heb ik nu een week in gebruik en in deze review ga ik meer vertellen over mijn ervaringen met deze tablet. De tablet heb ik voornamelijk gebruikt voor (zakelijke) e-mail, browsen en wat spelletjes.

Unboxing
De tablet komt samen met een adapter, usb-C kabel, een 235-pagina tellende user manual en een micro-sd kaart verwijder tool.

Scherm en buitenkant
De voorkant van de tablet is voorzien van een 11” 2K (2000*1200) 60 Hz IPS scherm. Ondanks dat de kleuren niet allemaal even natuurlijk zijn, is het scherm scherp met een goed contrast. Ook is het scherm helder genoeg om met zon het scherm nog te kunnen aflezen. De achterkant ziet er luxe uit met een aluminium achterkant, bij de bovenste rand zit een ander soort materiaal wat meer grip geeft. Met een gewicht van 490 gram is deze tablet ook niet zwaar. Hierdoor ligt de tablet lekker in de hand. Een minpunt aan de behuizing is de camera die aan de achterkant uitsteekt, vooral als je hem op tafel neerlegt merk je dit. Dit zie je tegenwoordig bij de meeste telefoons en tablets en is op te lossen met een tablethoes.

Software en geluid
De Lenovo P11 Plus werkt met Android 11. Zelf ben ik nooit zo’n fan van de meegeleverde apps, zoals Amazon Music, Netflix en Google Kids Space. Al deze apps zijn wel gemakkelijk te verwijderen. De tablet bestaat uit 4 speakers welke een stereogeluid geven wat is geoptimaliseerd met Dolby Atmos. Zelf maak ik vrijwel altijd gebruik van een draadloze koptelefoon, maar mocht je gebruik maken van de speakers komt hier prima geluid uit. Deze tablet heeft geen 3.5mm jack aansluiting, je kan dus alleen een koptelefoon draadloos verbinden met de tablet.

Processor
De processor is een MediaTek Helio G90T Tab Octa-Core. Met Geekbench 5 kwam ik qua CPU op een single-core score van 449 en een multi-core score van 1591. Dit is hoger dan bijvoorbeeld de Galaxy Tab S6 Lite (CPU single-core 331 en COU multi-core 1205). Daarnaast heeft de tablet een OpenCL score van 1877 (S6 Lite heeft hier 1489). Op de tablet kan je ook prima de meeste games runnen. Wel lijkt hij wat te laggen (= wat trager lopen) bij de zwaardere games (zoals Asphalt). Ook als je snel switcht tussen applicaties lijkt er soms wat lag te zitten, dit kan ook aan het besturingssysteem liggen. Lenovo staat er, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Samsung, om bekend om maar beperkte software support aan te bieden.

Opslag
De opslag van de tablet is 128 GB, wat meer dan genoeg is voor velen apps, foto’s en bestanden. Het werkgeheugen is 4GB, dit is genoeg voor alledaagse taken en vergelijkbaar met bijvoorbeeld Samsung tablets van dezelfde prijsklasse (of zelfs wat hoger). Eventueel kan de opslag van de tablet ook worden uitgebreid met een microSD-kaart.

Beveiliging
De biometrische beveiliging van de tablet bestaat alleen uit gezichtsherkenning, er is dus geen vingerafdrukscanner. De gezichtsherkenning werkt naar mijn mening minder goed dan bijvoorbeeld mijn Samsung Galaxy A52. Daarnaast zijn de andere beveiligingsopties van Android ook beschikbaar (e.g. cijfercode).

Opladen en accu
Het opladen gaat met een 20-watt lader, het volledig opladen kost met deze oplader circa 3 uur. Vanwege de accu van 7.700 mAh is opladen ook niet vaak nodig. Zelf heb ik hem voornamelijk gebruikt om mee te browsen, e-mail en gamen en de accu gaat bij mij ongeveer een week mee. Volgens de fabrikant zou je er ongeveer 12 uur mee kunnen browser of video’s mee kunnen afspelen. Tijdens het gebruik wordt de tablet niet noemenswaardig warm. Ook maakt deze, zoals verwacht, geen tot nauwelijks geluid bij zwaardere taken.

Camera
Ten slotte de camera. De front-camera is 8MP met een vaste focus en de camera aan de achterkant is 13 MP met autofocus en flits. Beide camera’s stellen mij een beetje teleur, de scherpte is niet heel goed en de autofocus lijkt niet heel erg goed te werken. Ik denk alleen niet dat iemand een tablet koopt om daar vervolgens foto’s mee te maken.

Op het moment van schrijven is de Lenovo P11 Plus voor €250 te koop, eerder was dit €300. Naar mijn mening is de prijs-kwaliteit van deze tablet heel goed. Concluderend valt te zeggen dat je voor relatief weinig geld een tablet krijgt die tot veel in staat is.

Heb jij ook een Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs?