Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs

€ 229,-
Specificaties 11" • 2000x1200 • 128GB • Android 11.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs Review

michaelkleverTestpanel 28 november 2021, 1.960 views Testpanel

Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs

Een mooie mid-range tablet met prima prestaties die vooral uitblinkt op het scherm.

Pluspunten

• Nette prijs
  • Prachtig scherm
  • High-end look
  • prima batterijduur

Minpunten

• Geen 3.5mm port
  • Gezichtsherkenning traag

Intro

Voor het Tweakers Testpanel heb ik de mogelijkheid gekregen om de Lenovo P11 Plus te testen, mijn dank hiervoor.
Tijdens het testen is er vooral getest op de volgende onderdelen:
  • De prestaties van de tablet
  • Dagelijks gebruik (internetten, email & streamen)
  • Beeldkwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Accuduur
Veel plezier met het lezen van de review!

Unboxing

Featureset

Software
Af fabriek aan is de tablet voorzien van Google ’s Android 11 (zonder bloatware).
Hardware
De Lenovo bevat de volgende hardware:
  • CPU: MediaTek Helio G90T (8 cores)
  • GPU: Mali-G76 MC4
  • RAM: 4GB DDR4
  • Opslag capaciteit: 128GB
Connectiviteit
De tablet is verbonden met de buitenwereld doormiddel van verschillende features:
  • Bluetooth 5.1
  • WiFi (ondersteuning voor 5Ghz en AC)
Camera's
De Lenovo beschikt over twee camera’s, één aan de achterzijde (13MP met flitser) en één aan de voorzijde (8MP zonder flitser).
Beeldscherm & geluid
De tablet is voorzien van een 11 inch IPS beeldscherm met een resolutie van 2000x1200. Daarnaast is het beeldscherm in de tablet voorzien van een 16:10 beeldverhouding.
Het geluid van de tablet wordt geproduceerd door zogenaamde “Quad speakers”, welke een mooi geluid produceren voor een tablet in deze prijsklasse.
Aansluitmogelijkheden
De tablet bevat de volgende aansluitingsmogelijkheden:
  • USB-C (2.0)
  • Dock aansluiting (voor een toetsenbord)
Accessoires
Standaard bevat de doos de volgende items: Een oplader (3ah) met een één meter lange USB-C kabel en een SIM/SD tray opener.

Prestaties

Rekenkracht
Om de rekenkracht van de tablet te testen heb ik gebruik gemaakt van de Geekbench 5 tool, hierbij kwam als resultaat op de single-core test 458 punten, niet slecht naar mijn mening.
De multi-core score kwam uit op 1585 punten.
Geluid
Het geluid van de tablet wordt geleverd door Lenovo ‘s “quad-speakers”. Deze speakers zijn aan beide zijdes van de tablet aanwezig en zijn Dolby Atmos-gecertificeerd.
Over het algemeen produceert het luidsprekerkwartet zeer goede audio voor multimediatoepassingen en games.
Camera's
Wat de camera opstelling betreft, heeft de Tab P11 Plus een 13 MP camera aan de achterkant, terwijl selfies en videogesprekken het moeten doen met een 8 MP camera aan de voorzijde van de tablet. Je moet geen hoge verwachtingen hebben met deze configuratie.

Camera voorzijde:

Camera achterkant:
Accu
Het opladen van de tablet duurt ongeveer 2,5 tot 3 uur bij een volledige lading (0% naar 100%). Dit is acceptabel aangezien de batterij een capaciteit heeft van 7500 mah.

Beeldkwaliteit

Het 11 inch (2000x1200) IPS scherm komt goed tot zijn recht in de behuizing van de tablet, ook door de hoge screen-to-body ratio van ongeveer 82%.
Ik vind het persoonlijk een van de mooiste schermen in deze prijsklasse, de kleuren worden mooi weergegeven en komen natuurlijk over.

Wat opvalt is de range van in te stellen helderheid, deze kan van opvallend laag tot knallend hoog. Dit is erg fijn als het donker is en de je tablet gebruikt.
Het 16:10 scherm is een mooie toevoeging aan de tablet. Films en series passen door de 16:9 verhouding goed op het scherm en zijn fijn om te kijken. Door het IPS scherm zijn de kijkhoeken prima onder de verschillende hoeken.
Al met al vind ik het scherm echt super voor een tablet in deze prijsklasse!

Bouwkwaliteit en robuustheid

Lenovo heeft zo te zien veel werk gestoken in het ontwerp van de tablet, dit is naar mijn mening dan ook goed gelukt. De bouwkwaliteit lijkt goed en het apparaat voelt heel erg solide aan (mede door de aluminium achterkant). Het ziet eruit als en voelt aan als een high end tablet.

De tablet voelt erg solide en robuust aan, maar is toch erg dun gebleven.
Het enige wat qua bouw opvalt is dat de camera aan de achterzijde vrij ver uitsteekt, waardoor dit toch wat breekbaarder aanvoelt. Met hoesje zal dit echter wel meevallen.

De tablet beschikt over aansluitingen voor een docking station: deze aansluitingen zijn mooi weggewerkt en steken niet uit. Wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van een docking station heeft de gebruiker hier dus geen last van.

De knoppen voelen op stevig aan, maar je kunt ze niet zo ver indrukken en geven weinig “feedback". Dit is in het begin even wennen maar niet per se vervelend.

Al met al scoort de Lenovo voor mij op dit vlak een goede voldoende en voelt de tablet uitstekend aan; ik vind de Lenovo er bijzonder mooi en hoogwaardig uitzien.
Ik heb de tablet in totaal ongeveer twee weken kunnen testen; het enige minpunt voor mij is toch de breekbaarheid van het scherm. Omdat met name de achterkant van de tablet robuust aanvoelt, verwachtte ik dat het scherm ook wel stevig zou zijn. Echter: tegen het einde van mijn testperiode merkte ik een kras in de hoek van het scherm op. Aangezien ik er voorzichtig mee om ben gegaan was ik hier wel door verrast. Wel moet ik hierbij zeggen dat ik de tablet gedurende deze tijd zonder hoesje heb gebruikt, waardoor de kans op beschadigingen uiteraard toeneemt.

Ergonomie

Direct tijdens het unboxen van de tablet viel mij op dat de tablet enorm licht is. Met minder 500 gram ligt de tablet heel makkelijk in de hand en is deze ook makkelijk te bedienen. Bij bijvoorbeeld het kijken van een serie, of in een ander geval waarbij je de tablet voor een langere tijd vasthoudt, krijg je hierdoor geen last van een vermoeide arm of hand.

Zelf vind ik het wel storend dat de Lenovo geen duidelijke onder of bovenkant heeft, zoals bijvoorbeeld door een fysieke knop of bar. Dit zie je wel terug in prijsconcurrenten zoals de iPad, of andere Lenovo tablets waar “Lenovo” aan de schermzijde vermeld staat. Hierdoor is het bij het oppakken van de tablet soms even graaien naar waar de knoppen zijn. Ook is het voor mij niet helemaal duidelijk waar het “rotatie” punt in het scherm zit; ik heb hier geen duidelijk punt in kunnen ontdekken. Dit is storend wanneer je een serie aan het bekijken bent, of een game aan het spelen bent, en de tablet gedurende deze tijd af en toe gedraaid wordt. Het locken van schermrotatie lost dit probleem echter makkelijk op.

Warmte en geluidproductie

Tijdens intensief gebruik van de tablet (denk aan het kijken van een serie, het spelen van een zware game) wordt de tablet totaal niet warm. Omdat de tablet passief gekoeld wordt maakt het verder ook geen geluid. Hierdoor is het altijd lekker stil.

Tijdens het opladen valt wel iets op te merken; rechtsonder wordt de onderkant behoorlijk warm. Dit komt op nadat de tablet ongeveer 20-30 minuten aan de lader ligt. Wanneer er gestopt wordt met opladen koelt de tablet wel weer snel af.

Mobiliteit en accuduur

De tablet gaat tijdens intensief gebruik, zoals het bekijken van video’s, ongeveer drie dagen mee met een schermtijd van 3-4 uur per dag. Dit vind ik voldoen aan verwachtingen en viel mij dan ook niet tegen.
Het opladen van de tablet van een percentage van ongeveer 5% tot vol duurt met de meegeleverde lader ongeveer 2,5 uur.

Op het moment van het ontvangen van de tablet (midden november) staat de tablet op internet voor ongeveer €300 euro; in mijn mening vind ik dat een nette prijs. Tijdens Black Friday is de tablet zelfs bij Lenovo voor €200/249 te koop geweest.
Voor een mid-range tablet met deze specificaties vind ik €250-€300 euro een nette prijs.

Algemene beoordeling & Conclusie

Binnen deze prijsklasse zijn er veel tablets beschikbaar met allemaal ongeveer dezelfde prestaties. De Lenovo p11 Plus onderscheid zich naar mijn mening dan ook vooral met het scherm, deze geeft een mooi en helder beeld en brengt de kleuren goed over.
Daarnaast beschikt de Lenovo over een setje goede speakers, welke het geluid echt vol laten klinken.

Ik heb tijdens het testen geen enkele keer meegemaakt dat de tablet voor mij traag aanvoelde, de hardware en de batterij is voor dagelijks gebruik als internetten en video’s bekijken meer dan prima.
Ook de batterijduur is uitstekend en kan deze met gemak een dag mee op pad zonder tussendoor te hoeven opladen.

Omtrent de camera’s, dit blijft altijd een minpunt van (bijna) alle tablets voor mij persoonlijk. Je gebruikt ze amper maar vaak zijn ze van slechte kwaliteit. De 13 megapixel camera achterop de tablet is erg donker en maakt daardoor geen mooie foto’s met minder licht.
De camera voorop is eigenlijk ondermaats en voldoet net aan de kwaliteit om een videogesprek van dichtbij mee te houden.
Waar ik wel enkele keren ruzie mee heb gehad is de gezichtsherkenning functie, deze werkt slecht en doet er soms een eeuw over om een gezicht te herkennen.
Tevens mis ik de 3.5mm audio port, omdat deze tablet op de markt wordt gezet als “family tablet” waarbij het ook voor kinderen makkelijk moet zijn om deze te gebruiken is dit wel een hekel punt omtrent de usability van de tablet.

Al met al vind ik dit een nette tablet voor een hele nette prijs, ik zal deze tablet zeker ook shortlisten als ik opzoek ben naar een tablet in deze prijsklasse!

Heb jij ook een Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs?

Jammer dat de tablet geen GPS bevat.
??? op de Lenovo site staat dat hij wel GPS heeft?