HTC Wildfire Bruin Review

TiberiusJD 23 januari 2011, laatste update op 21 november 2011, 9.656 views

HTC Wildfire Bruin

Pluspunten

• Goedkoop
  • gps
  • wifi
  • HTC sense
  • android
  • scherm

Minpunten

• trage proccesor
  • fototoestel
  • batterij(in vergelijiong met een gewone gsm)

Eind augustus besloot ik, om een nieuwe Gsm te kopen, aangezien ik een goede review van deze wildfire had gelezen hier op tweakers, besloot ik om de wildfire te kopen, ik kocht hem bij Van Den Borre voor 249 euro (goedkoper bijna niet te vinden in BelgiŰ) Nu heb ik deze gsm bijna een maand. En hij is echt geweldig

Specificaties
Deze zijn uitgebreidt te bezichtigen op de website van HTC

Wat zat er in de doos
Het toestel, een usb-kabel, met stekker, gebruiksaanwijzing, 2 GB sdhc kaartje, batterij, oordopjes
zie afb. 1

Eerste indruk
Aangezien het mijn eerste smartphone is, en het dus de eerste keer is dat ik android gebruik, was het in het begin wat zoeken.
Maar na een paar dagen gebruikte ik het toestel alsof ik het al jaren gebruik. De HTC Sense interface werkt heel intu´tief. Een punt van kritiek op dit toestel is volgens sommigen dat de schermresolutie te laag is. Ik heb daar geen last van, als je een gsm scherm gewoon bent is dit toch al een hele verbetering.

Prestaties
Een ander punt van kritiek is de trage processor. In het begin voel je daar niet veel van, maar als je een paar weken met het toestel bezig bent, en een hele boel programma's hebt ge´nstalleerd, merk je soms wel dat hij vertraagt. Bij mij is hij nog maar 1 keer vastgelopen (had navigatieprogramma, download van een youtube filmpje en muziek aanstaan), maar daar heb ik voor de rest niet veel last van gehad. Ik gebruik taskkiller om mijn ramgeheugen een beetje vrij te houden, want als je een tijdje bezig bent, vertraagt het toestel wel wat. Maar effe wat progjes afsluiten en het loopt weer allemaal los. De internet paginas laden gaat redelijk vlot.

Ik heb mij ondertussen wel een nieuw minisdhc kaartje gekocht, want de 2GB is echt wel te weinig.

GPS en wifi en andere verbindingen
Ik vind dat de GPS goed werkt.
Deze tocht heb ik getrackt met een programmaatje (zie handige apps), En het is heel nauwkeurig. Soms kan het wel een tijdje duren voor je een gpsfix hebt, maar als je die hebt, heb je geen problemen meer. Ik heb ook een Navigatieprogrammaatje 'gevonden' :P op het internet. Dat heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen aangezien ik nog geen carkit heb.

Wifi werkt heel goed. Hij verbindt vlug met free hotspots en ik heb er voorlopig nog geen klachten over. Filmpjes afspelen met youtube verloopt vlot. Als je bent verbonden, moet je in een straal van ongeveer 40 m blijven. (wat al heel wat beter is dan m'n laptop)

Aangezien de data abo's in belgiŰ veel te duur zijn heb ik mobiel internet niet kunnen testen. Maar het gewoon telefoneren en sms'en werkt heel goed, ik woon zelf op een plek waar ik met mijn oude gsm wel eens geen signaal heb, maar met de wildfire heb ik dit nog niet voorgehad. Als je belt is je contactpersoon goed te horen.

Touchscreen en scherm
Ik heb totaal geen last van de resolutie, maar dit is pas mijn eerste smartphone, dus ik kan het nog niet vergelijken met andere (betere) toestellen. Ik vind het scherm goed, en de kleuren zijn mooi.

Het touchscreen was even wennen, maar na 3 weken werkt het toch soepel en snel. Ik kan mijn sms'en sneller intypen dan vroeger. De multitouch werkt ook heel goed. Ik ben er heel blij mee.

Fototoestel
Ik vind het fototoestel maar matig. Je moet het goed stil houden, en zelfs dan is het niet erg scherp (zie afb.2). Maar ik heb een spiegelreflexcamera, en een compactcamera. Dus ik heb het fototoestel niet nodig. De flitser is wel handig om te gebruiken als zaklamp (met de standaard zaklamp app)

batterij
Het grootste probleem van deze wildfire is de batterij. Als je de wildfire niet teveel gebruikt, dan kan hij 2 dagen zonder stopcontact, maar als je hem intensief gebruikt(GPS, wifi, muziek,youtube,...) Dan heeft hij na een dag al nood aan een stopcontactkuur.
Ik vind wel dat de wildfire snel oplaadt. In minder dan 2 uur is hij opgeladen (als hij afstaat)

Android en sense
Ik ben helemaal weg van de sense interface en van android. Het werkt gewoon goed, de verschillende homescreens wwerken heel goed. Je hebt naast je beginscherm 6 andere schermen die je volledig naar eigen inzicht kunt inrichten (bij mij is dit weer,facebook, mail, beginscherm, agenda, sms-berichten, mijn meeste gebruikte programma's) zie afb. 3 en 4
Dit werkt allemaal heel prettig.

De android market is enorm uitgebreid. Maar door de trage processor kan je wel niet alle progjes instaleren, wat wel jammer is. Maar er zijn buiten die paar programma's nog meer dan genoeg andere apps te ontdekken (hieronder krijg je mijn favoriete).

Mijn favoriete apps
Wifi analyser
Youtube downloader (om youtube filmpjes te downloaden)
TVGids.TV BelgiŰ
appBrain
Alchemy (een heel verslavend spelletje)
MP3 downloader vind werkelijk alle liedjes, mss wel niet zo legaal)
compass
taskkiller free (om progjes af te sluiten)
mytacks (om je tochten mee te tracken)
sportypal (trackt ook je tochten, maar berekent ook dingen die meer met sport te maken hebben)
tower raiders (verslavend spel)
BeTrains (handig als je veel met de trein reist)
IMDB
funny jokes (om eens goed te lachen)
air control lite (enorm verslavend spel)
ASTRo file manger (om je bestanden te beheren)
CAlculus tools ( voor de wiskundigen onder ons :+ ))

DROPBOX !!!!

Deze apps stonden er al standaard op
Teeter
De zaklamp app
Energiewidget

besluit
Ik ben heel blij met dit toestel. Buiten de wat trage processor, het matige fototoestel en de te korte batterijduur, is dit toestel heel goed zeker voor 250 euro. Alles werkt zoals het moet werken.

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust
als er nog iemand handige apps heeft mag hij me dat gerust laten weten
Dit is mijn eerste review dus als je nog wat tips heb om mijn stijl te verbeteren...

edit:

Ik heb een tijdje met een desire mogen werken, en het scherm van de desire is echt wel superieur t.ov. de wildfire

Maar ik ben nog altijd heel blij met mijn wildfire, tot hiertoe nog niet al te veel problemen gehad, alleen jammer dat de Angry birds niet goed op werkt

Heb jij ook een HTC Wildfire Bruin?

Vergeleken met andere smartphones is de accuduur juist goed te noemen. Minstens 2 dagen met af en toe gebruik. Waar merk jij trouwens dat de processor langzaam is?
Ik kan persoonlijk zeggen dat ik het merk als ik een berichtje aan het typen ben. Soms typ ik zo snel dat mijn phone gewoon niet meer kan volgen als ik terwijl nog andere applicaties heb openstaan.

irt topic:

Ik zou wel aanraden om niet teveel van de taskkiller gebruik te maken vermits deze de accuduur ook geen goed doet.
Maar al bij al een mooie review :)
ik vind dat taskkliller niet zo heel veel effect heeft op de batterij.
Mooie review! Echter is de batterijduur van deze telefoon zo bijzonder slecht nog niet, dit is een beetje een standaardprobleem voor telefoons als deze.

Dat de processor niet zo snel is, is inderdaad jammer en vervelend, maar hier koop je ook een simepele budgetsmartphone, waar je niet bij hoeft te verwachten dat je een snapdragon of a4 krijgt...
Er zijn inderdaad niet veel smartphones die langer dan 2 dagen zonder stopcontact kunnen hoor ;)
Leuke review, alleen misschien toch nog is door lezen om hier en daar zinnen op stijlfouten en woorden op spellingsfouten te verbeteren.
ahum, wanneer je opbouwende kritiek op taal- en spellingsfouten geeft, mag je er zelf ook wel EENS op letten.

'is' = 3e persoon enkelvoud van het werkwoord 'zijn'
Leuke review, ik bezit 'm ook en ben er zeer tevreden mee :) Alleen jammer dat sommige app's vanwege hardware verschillen niet functioneren op het apparaat
Goede review

Ik heb hem ook. Na de JÚt met hoge resolutie kan ik zeggen dat je geen bips merkt van de lagere resolutie bij normaal gebruik. Nu kon ik mijn loupe dan ook niet vinden :+

De jÚt had een 800Mhz professor en deze 500eneenbeetje. toch is de WF sneller. De JÚt was ronduit sluggish.

Ik heb inderdaad helegaar niets aan te merken op het ding. Echt een geweldig toestel.

Bij het browsen wisselt het scherm soms van helderheid. Is dat normaal? Volgens mij is het een automatische helderheidsregeling die een beetje in tl-buizen trapt.

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 16 september 2010 13:42]

Als ik veel programma's heb open staan dan reageert hij gewoon wat traag

dat heb ik vooral als ik 1 of ander spel moet afsluiten, dan duurt dat altijd een tijdje

maar de processor is zeker niet hinderlijk
en voor deze prijs, kan ik eigenlijk niet klagen
Wat ik wel eraan wil toevoegen is dat een GSM dient om te GSMen en een Smartfoon is altijd handig om inet bij je te hebben enzo... Maar dat het fotoapparaat niet echt belangrijk is. Het is altijd wel leuk dat je een goed fotoapparaat hebt maar ten eerste kan je dat niet verwachten voor die prijs (ik vind het zelf zeer goed dat het een 5 M is) en ten tweede je koopt beter een fotoapparaat appart aangezien die veel mooiere foto's trekt :).
nou ja ik heb dit toestel ook niet gekocht om foto's mee te nemen hoor

ik test gewoon de kwaliteit ervan
Heb je GBA emulator geprobeert te installeren ( die is gratis op marketplace) op Wildfire?. ik heb twijfels of ik wildfire of samsung jet ( upgraden naar android) moet kopen gezin de prijs bijna hetzelde is minus tweaking for jet.

[Reactie gewijzigd door dsid4ado op 26 september 2010 03:42]

ik heb een emulator ge´nstalleerd, maar De WF is gewoon te traag om soepel te kunnen spelen,

En de angry birds werkt ook niet al te goed(heel veel lag)
Voor data abo in belgiŰ moet je bij MobileVikings zijn. Vooral Proximus en Mobistar zijn niet te betalen.
(Proximus €10/ma voor 250Mb) 8)7
ik ga binnenkort waarschijnlijk overstappen op MV omdat je voor een mooie prijs toch overal online bent

greetz
Ben al lang klant bij MV en kan het alleen aanraden. Zelfs op mijn oude SonyEricson T68i heb ik er veel plezier aan gehad. Maar nu toch tijd dat ik die vervang. Wildfire lijkt me een leuke telefoon voor de prijs. Wil er niet te veel aan uitgeven, net als aan mijn provider :)