Specificaties 0 • Actie, Avontuur • 7 jaar - Bekijk alle specificaties
Bekijk alle reviews

Game & Watch: The Legend of Zelda Review

+2
linksquest 26 november 2021, laatste update op 26 november 2021, 3.954 views Product gekocht

Game & Watch: The Legend of Zelda

Deze The Legend of Zelda Game & Watch is meer een collectors item dan een echte handheld. Maar het is zeker een kleine en compacte handheld voor als je de eerste Zelda games altijd bij je wilt houden.

Pluspunten

• Klassieke Handheld in een modern jasje
  • Helder scherm die je kunt aanpassen
  • Goed geluid voor een kleine handheld
  • Verzamel item voor elke Zelda Fan
  • Leuke keuze aan games

Minpunten

• Prijzig
  • 2,36 inch scherm is wel erg klein
  • Link’s Awakening geen DX versie

Eindoordeel

Score: 4Per criterium
Gameplay Score: 4
Beeld Score: 4
Geluid Score: 5
Besturing Score: 5
Prestaties Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Prijs Score: 4
Vorig jaar kwam er al een Game & Watch remake uit van Super Mario, dit jaar was The Legend of Zelda aan de beurt. Hoewel ik de Mario versie (nog) niet gekocht heb, moest ik als een echte Zelda fan deze 100% hebben. Nu heb ik deze Game & Watch eens goed getest en in deze review wil ik daar graag wat over vertellen.

Zoals Nintendo het de laatste jaren al vaker doet, een klassieke console nieuw leven in blazen, doen ze dat ook met de Game & Watch, maar dan wel met een moderne twist. De basis blijft het zelfde, alleen in plaats van een retro game en een klok, heb je nu 4 games in de pal van je hand. De advies prijs van €60,00 is voor sommige misschien aan de hoge kant, vooral omdat het hier slechts om 4 Retro games gaat, maar ik denk dan ook dat je dit meer koopt als je een echte fan bent.

Design

Als je de Game & Watch voor de eerste keer in de handen hebt, heb je zo iets van wat is hij klein, maar vooral, wat hij is hij ligt. Vergeleken met bijvoorbeeld de originele Game & Watch van Zelda, die 2 schermen had, is deze extreem ligt. Je zou misschien zeggen, het voelt heel goedkoop aan, maar het is zeker geen Wish of Ali kwaliteit. Hij is goed afgewerkt en de knoppen voelen vertrouwd. Op de achterkant zit een lichtgevende Triforce, iets wat ik een erg leuke toevoeging vind hebben. Batterijen zijn verleden tijd, want hij heeft een ingebouwde accu, deze gaat best lang mee. Bij het scherm niet op volle contrast te zetten en door het spel te laten lopen, ging hij makkelijk 7 uur mee. Bij tijdje geen gebruik gaat hij ook vanzelf op een slaap stand. Hem bijladen doe je via een USB-C lader, en tijdens het laden kun je gewoon doorspelen.

Scherm

Hoewel hij een geweldig duidelijk scherm heeft, is hij wel behoorlijk klein. Het scherm is maar slechts 2,36 inch, dat misschien, in deze tijd, wel erg klein is. Ik moest tijdens het spelen even wennen aan het kleine scherm, want tegenwoordig met Smartphones die al standaard boven de 5 inch zijn, en soms al klein aanvoelt, is dit nog een stap kleiner. Maar als je een keer aan het spelen bent, dan wen je er op een gegeven moment wel aan. De contrast kan aangepast worden, waardoor het zowel overdag als in de nacht goed te spelen is. Hoe hij reageert bij volle zon kan ik voor nu niet zeggen, want dat heb ik nog niet kunnen testen.

Geluid

Voor een apparaatje zo klein als deze Game & Wacht, heeft hij best een goed volume, hij heeft slechts 1 speaker aan de linker kant zitten, en deze gaat, geloof het of niet, toch best luid. Via het menu, kun je het geluid altijd aanpassen. Maar of je hem niet op zijn harst zet of niet, het geluid blijft goed. Er is geen fysieke knop om het geluid aan te passen, dit gaat allemaal via het menu.

Games

Er zitten maar liefst 4 games ingebouwd in deze game en Watch. Ze hebben gekozen voor The Legend of Zelda (NES), Zelda II: The Adventure of Link, The Legend of Zelda: Link’s Awakening en een klassiek Game & Watch spelletje, waarbij ze Link als personage gebruiken. Tijdens het spelen kun je heel makkelijk wisselen van games, zonder dat je andere game uitgaat. Mocht je perse de game opnieuw willen starten, dan kun je dat vanuit het menu instellen door de game opnieuw op te starten. Het opnieuw opstarten doet hij dan ook alleen bij dat spel waarbij je het vraagt, bij de andere spellen gebeurt dan niks. Het kunnen stoppen wanneer je wilt zonder data te verliezen, is een hele handige functie, vooral als je de handheld onderweg mee neemt.

Hoewel ik de keuze aan games goed vind, en vooral met de nagedachte aan 2 knoppen, had ik graag liever de DX versie gezien van Link’s Awakening, of misschien met de optie om er tussen te kunnen wisselen. Voor de rest vind ik de keuzes aan games prima.

Klok

De klok is misschien niet zo heel spannend, maar deze functie zit er natuurlijk wel op. Helaas werkt de klok alleen met een AM en PM, dus dat is misschien voor ons in Europa niet zo handig. In de klok zelf kun je ook, als je dat wilt, Link besturen en grappige dingen doen. Maar naast een standaard klok heeft hij ook een Timer functie, waardoor je een korte reminder kunt instellen. Helaas heeft hij geen alarm functie, waardoor je hem dus niet als wekker zou kunnen gebruiken.

Gebruik gemak

De Game & Watch is heel makkelijk te gebruiken, het is bijna gewoon aanzetten, tijd instellen en spelen maar. Updates bestaan voor deze handheld niet, dus daar hoef je geen aandacht aan te besteden. Een spel starten doe je heel snel en als je wat moet doen, snel op de grote knop aan de zijkant en hij gaat op stand-by. Het wisselen van games, contrast instellen en geluid instellen doe je allemaal heel snel en makkelijk via het menu.

Conclusie

Deze The Legend of Zelda Game & Watch is meer een collectors item dan een echte handheld. Maar het is zeker een kleine en compacte handheld voor als je de eerste Zelda games altijd bij je wilt houden. De vraagprijs van €60,00 is misschien wat stevig, maar daarnaast moet je ook even de vraag stellen of dit wel iets voor jouw is. Ik heb deze gekocht omdat ik een echte Zelda fan ben, en ik hem meer voor in de verzameling wil hebben dan voor echt erop te spelen. Maar hoe dan ook, het is een grappig en compact apparaatje, die op een leuke manier een klassieke handheld een nieuw leven doet inblazen.

Bekijk alle afbeeldingen:

Heb jij ook een Game & Watch: The Legend of Zelda?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!