AOC Q32P2CA Zwart

€ 334,67
Specificaties 31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 75Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

AOC Q32P2CA Zwart Review

X-Kiwi 24 november 2021, laatste update op 25 november 2021, 269 views Product gekocht

AOC Q32P2CA Zwart

Met de looks welke rechtstreeks gestolen lijken te zijn van de HP monitor die je tien jaar geleden op kantoor tegen kwam, koop je deze monitor niet voor het design. Wel krijg je USB-C dock / power delivery en flink wat ergonomie.

Pluspunten

• USB-C power delivery
  • Hoogte verstelling, portret stand, kantel
  • Veel features voor het geld
  • Veel aansluitingen, 4 video inputs!
  • Mat scherm, randen en voet - blijft netjes

Minpunten

• Standaard kleurinstelling veel te blauw
  • Wel erg dikke randen
  • Helderheid valt tegen. Bruikbaar, maar niets meer
  • OSD menu knoppen niet intuitief
  • LED statuslicht is veel te fel

Gekocht als upgrade van de AOC Q2790PQE, welke ik twee jaar in gebruik heb gehad. Deze beviel erg goed, dus van 27" doorgegaan naar 32". Zo veel mogelijk zaken gelijk gehouden, dus wederom 1440P, IPS scherm en een verstelbare voet. Nu ongeveer een week in gebruik (8 uur zakelijk + 4 uur privé per dag) bevalt hij genoeg om hem te houden - maar ik zou hem ook niet actief aanbevelen bij anderen. Vandaar de 3 sterren.

[Doos + inhoud]
Hij wordt geleverd in een functionele doos, zonder enige vorm van design. Eigenlijk een goede voorbode van wat er uit de doos gaat komen. Stevig verpakt, weinig kans op schade. Binnenin zit een USB-C kabel (100cm, geschikt voor 65w power delivery én genoeg bandbreedte om een 1440p/75hz signaal door te sturen. Inclusief een USB-C naar USB-A adapter), een display port kabel, een HDMI kabel, een 220v voedingskabel en een handleiding op DVD.

De arm kan in de VESA mount aan de achterkant van het scherm geklikt worden (geen schroeven nodig) en de voet is ook simpel vast te draaien aan de arm. Dus snel en toolless.

[Uiterlijk + knoppen + ergonomie]
Zakelijk en no nonsense. Flink dikke randen, zoals te zien is in de foto's. Ongeveer 25mm aan de onderkant en
14mm aan de zijkanten / bovenkant. Nergens hoogglans te vinden, dus ook weinig vingerafdrukken. De voet moet zwart geborsteld alu voorstellen, maar is in werkelijkheid plastic met reliëf.

Door de dikke randen is er ook genoeg ruimte voor OSD en aan/uit knoppen aan de voorkant te plaatsen.
Deze werken voor mij veel minder intuïtief dan de enkele joystick welke het voorgaande AOC model had. De status LED kan oranje (standby) en wit (actief) zijn. Hij is echter veel te fel in het wit (misschien nog afplakken?).

Het zou qua ergonomie prima een kantoor monitor kunnen zijn. Volop kantelbaar en draaibaar, maar vooral de hoogte is opvallend: hij is zo hoog te zetten, dat hij ook zonder moeite in portretstand kan staan. Het horizontaal draaien gebeurt via een ronde draaischijf onder de vierkante voet. Als je de monitor zoals mij tegen een muurtje aan hebt staan, heb je hier dus niets meer aan: hij zal extra ruimte aan de achterkant nodig zijn om te kunnen draaien.

[Scherm]
Matte coating, dus geen lastige weerspiegelingen. IPS dus niet heel veel last van vervaging als je niet 100% recht voor het scherm zit. Heeft 75hz ipv 60hz, al merk ik hier weinig van.

De fabrieksinstellingen neigen allemaal naar blauw. Ik ben absoluut geen kenner op dit gebied, maar deze monitor heeft mij (in tegenstelling tot vele voorgaande monitoren) al veel tijd gekost qua kleurbalans. HDR modus brengt nog meer blauw binnen en alle presets idem. Enkel custom profiel op warm zetten + LowBlue mode samen maken het werkbaar voor mij. Al denk ik dat er nog meer uit te halen is.

De helderheid valt echt tegen. Ik had qua specificaties al gezien dat ik het met minder moest doen ten opzichte van zijn voorganger. Leek mij niet zo'n probleem omdat ik bij de AOC Q2790PQE de helderheid vaak op 20% (kantoorwerkzaamheden) tot 40% (film) had staan. Nu heb ik echter 80-100% nodig voor hetzelfde effect. Prima werkbaar in de praktijk, maar iets meer speling was fijn geweest.

Geen dode of luie pixels gevonden.

[Aansluitingen]
Hier scoort deze monitor bij mij hoge punten. Eigenlijk ook de reden waarom ik voor deze monitor heb gekozen.
Ik gebruik deze monitor voor drie apparaten: de game/privé pc (via display port), de werk laptop (via USB-C) en de Nintendo Switch (via HDMI). En dan is er nog één video input poort over. Schakelen tussen bronnen gaat simpel en vlot.

Deze monitor heeft de mogelijkheid om als USB-C / Power delivery / docking te werken. Dit werk geweldig: de laptop hangt aan de meegeleverde USB-C kabel en deze regelt de rest. Opladen tot 65watt, het videobeeld en ook de USB apparaten (in mijn geval de webcam en speakers). In totaal zijn er vier USB-A poorten (twee achter, twee zijkant) welke ook samenwerken met de USB-C kabel. Hierdoor maar één kabel naar de laptop, waardoor deze snel af te koppelen en mee te nemen is.

[Prijs]
Met de combinatie IPS + 31.5" + minimaal 1440p + hoogte verstelbaar + USB-C power delivery + onder de €300 - blijven er niet veel opties over. Ik ben er van overtuigd dat er voor dit bedrag een veel beter scherm (qua RGB, helderheid, balans) te vinden is, maar dan moet je het waarschijnlijk zonder USB-C power delivery stellen.

Heb jij ook een AOC Q32P2CA Zwart?

fijn dat je zo veel moeite neemt. Altijd interessant om budget apparatuur gereviewed te krijgen.