Samsung 870 QVO 2TB

€ 170,43
Specificaties 2,5" • 3d v-nand (QLC) • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 870 QVO 2TB Review

nospam_Z 24 november 2021, laatste update op 25 november 2021, 574 views Product gekocht

Samsung 870 QVO 2TB

Een 2TB QLC disk in RAID5 (SHR) in een Synology. Was wel heel benieuwd of dit betrouwbaar is en hoe de levensduur is, dus nu met de lage prijs van deze SSD heb ik er een als test ingezet.

Pluspunten

• Prijs/TB
  • Weinig warmteontwikkeling

Minpunten

• Garantie/levensduur
  • Traag voor een SSD

Met de twee 2TB A400 van Kingston in raid1 in de Synology NAS zitten, ben daar niet heel tevreden over in verband met de warmteontwikkeling van de A400 (zie aparte review).
Nu deze 2TB 870QVO voor 109 euro te verkrijgen was, heb ik er een gekocht om te zien of deze het beter doet.
Dus de raid1 uitgebreid naar raid5, waarmee met deze 3x2TB ongeveer 3.5TB aan opslagruimte beschikbaar is, met 1 schijf redundancy.

De QVO schijf in de Synology gezet, toegevoegd aan de pool en dan laten opbouwen.
Uitbreiding kost ongeveer 11 uur, dat voelde als lang, want met opzetten van de raid1 was destijds in ruim een uur klaar. Het is uiteraard nog steeds wel sneller dan met een setje HDD, dat al snel een dag in beslag neemt voor het opzetten van de parity.
Tijdens de parity build werden de twee A400 resp 56graden en 53 graden, deze 870QVO kwam niet hoger dan 36Graden en dat is wel een fraaie verbetering.
Na afronding ook nog een datascrub gedaan (BTRFS) en ook daarbij bleef de schijf zomaar 20 graden koeler dan de Kingstons.

De R/W snelheid is al gauw goed, want de NAS hangt aan 1GBe netwerk en de 108MB/s die er maximaal doorheen gaat, die doet eigenlijk iedere schijf tegenwoordig makkelijk. Hier prima dus.

Nu maar even afwachten hoe de schijf zich houdt. Ik ben heel benieuwd of de consistency Ok blijft. Het feit dat de QVO eerst alles naar een SLC buffer schrijft, en pas later doorzet naar het QLC geheugen, ik ben benieuwd hoe de raid5 daarmee omgaat en of dit allemaal vlekkeloos blijft werken.

Ik zal over 3 jaar wel posten of hij de garantieperiode heeft overleeft.

Heb jij ook een Samsung 870 QVO 2TB?

Vraag & Aanbod

En, werkt alles nu nog?
Ja, het werkt nu na een jaar nog prima, er staan 6000 uren op de klok, en geen enkele issue gehad.