AOC AG322QC4 Zwart

Niet beschikbaar
Specificaties 31,5" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

AOC AG322QC4 Zwart Review

Arcanekitten 24 november 2021, laatste update op 17 december 2021, 130 views Product gekocht

AOC AG322QC4 Zwart

Aardig scherm voor de prijs. Echter wel last van kleine kinder ziektes, onnodig fouten en sommige stijl keuzes zijn twijfelachtig. 144Hz met free sync 2 met mooie contrast van het VA paneel zijn heel mooi. Univormiteit kan beter. [Updated]

Pluspunten

• Freesync 2 & 144Hz
  • 1440p HDR
  • Curved
  • Lekker groot

Minpunten

• Stijl is smaakgevoelig
  • Te veel backlight bleed
  • Veel fouten zowel technisch als in design
  • HDR alleen op HDMI, niet DP

Deze aankoop is echt als een rollercoaster ervaren, maar laten we eerst oppervlakkig kijken naar de featureset.

Featureset
Zonder twijfel het meest aantrekkelijke van deze monitor, een 32 inch, Freesync capable, 144hz, 1440p, curved HDR scherm. Wat een mondvol. Maar wel een mooie mond vol, want de specs zijn goed. Het scherm heeft 2x dp, 1x hdmi en zelfs D sub. (Waarom vraag het me niet)

Het scherm heeft dunne bezels wat ik belangrijk vond voor het gebruik en de overgang tussen mijn andere twee monitors beter te maken. Erg mooi dus aan de rand. Onder de monitor heeft het een fijne joystick voor settings te veranderen. Op de monitor alleen is het menu zelf een beetje raar ingedeeld en functioneert raar, maar dat is acceptabel.

De standaard is een duidelijk minpunt. Ja het is aluminium, is het in alle opzichte verstelbaar ( exclusief pivot maar wie doet dat met 32" curved :) ) en heeft vesa ondersteuning, echter is de standaard gigantisch en maakt het dat in iedergeval op mijn bureau dat hij veel verder naar voren moet gezet worden omdat hij anders de achterste voet niet de tafel raakt. Dell doet het beter in dit opzicht.

Dan de prijs, want alles is goed voor de juiste prijs. De monitor was destijds de goedkoopste die zo grote inch had met niet een TN panel en heb hem voor 450 euro gekocht geen slechte koop dus. Echter zei ik eerder dat dit een rollercoaster was.

De fouten
Er is niet heel lang nagedacht over deze monitor bij AOC. Laat ik een lijstje noemen. De middelste Dp port is heel lastig aan te sluiten door de standaard. De Aoc wordt geleverd met een gigantische controller die je op usb aansluit om het scherm zijn instellingen te wijzigen echter is die niet functioneel en is de joystick onder het scherm duizendmaal beter. Gewoon achterwegen laten dus volgende keer. De koptelefoon houder (ja ja) is echt zielig en zware koptelefoons houdt hij niet heel erg zelfverzekerd vast. Ook is het gewoon een beetje gimmicky en kan ik het ook niet gebruiken omdat er een muur naast staat.
De rgb onder het scherm is lastig in te stellen aangezien ik een guide moest opzoeken hoe je instellingen confirmed op de monitor. Ook is de rgb ook echt rood groen of blauw niks tussen in.
Dat voor design issues.

De wat grotere issues
Technisch klopt er iets niet met deze monitor en is het niet een individuele issue. Ik heb het bij meerdere monitors mogen ervaren, want dit was niet de monitor die gekocht heb maar deze ik heb ik gekregen nadat ik mijn AOC AG322QCX had geRMAed.

Props naar de AOC rma team om mijn monitor te upgraden omdat ze de oude niet meer hadden ( HDR als wint meegenomen, en Freesync 2 ipv 1) maar waar ik achter kwam is dat de issue waarvoor ik de eerste geRMAed had niet exclusief voor dat individuele model was maar voor alle AOC monitors.

Namelijk na een jaar krijgen deze monitors last van 'pops' vanuit de module achter in de monitor en na een tijdje dit te doen begint het scherm zwart te flashen af en toe. Niet handig tijdens een csgo game. Nu ik hem geRMAed had met de nieuwe monitor heb ik de pops nu ook weer na 6 maand al, gelukkig geen zwart scherm nog maar ik reken alvast wat geld vrij voor een vervanger. Dit blijkt ook een wat groter probleem na een beetje google onder de AOC monitors. Welke modellen precies hier last van hebben zou ik niet kunnen zeggen maar in iedergeval deze. Schijnt iets met capacitors te maken hebben

Kleine opmerkingen
Backlight bleed is prominenter dan je zou willen. Zeker met de deep blacks van VA, maar merk je het daadwerkelijk? Nee niet echt. Colour accuracy is goed zover ik kan vergelijken met mijn gecalibreerde monitors al iets kouder ingesteld vanuit de fabriek. Contrast is echt heel goed maar dat mag ook wel met VA.

Scherm heeft last van bepaalde 'flickering', heb getest op nvidia en AMD maar beide heeft de issue. Schijnt te verdwijnen als je van 144hz naar 120hz gaat maar baat overal niet heel veel goeds voor de monitor.

Dan nog iets wat ik de afgelopen zes maanden alleen met deze monitor had, HDR.
Ik weet niet of het windows 10 is of deze monitor maar het werkt niet. Niet hoe het hoort in ieder geval. Contrast en brightness wordt lager wanneer je het aanzet en is buggy in combi met games. Zelfs zover dat het scherm flikkert. Denk dat het windows 10 is, misschien maakt windows 11 het verschil. Gaan we achter komen. In het geval dat het wel de monitor is noem ik het toch.
Als toevoeging hieraan ben ik eindelijk erachter gekomen wat het probleem was. Het is zo dus dat dit scherm geen DP 1.4 heeft waardoor op displayport HDR niet ondersteunt is. Echter is het zo dat ik niet anders dan op DP kan zitten ivm andere monitoren. Je kan alleen op HDMI HDR gebruiken. Dan ook nog HDR is prima maar heb betere peak brightness gezien op sommige momenten wordt veel peak brightness 'gecrushed'.

Vond je het een leuke review? Een upvote wordt altijd gewaardeerd. Kritiek? Dat ontvang ik ook altijd graag :)

Heb jij ook een AOC AG322QC4 Zwart?

Ik wil dit alleen even kwijt ter informatie, maar ik heb deze monitor al een paar jaar in gebruik en heb helemaal geen last gehad van 'pops' of flashing. Verder kan ik me inderdaad wel vinden in de punten die je noemt. Prima review!
Ik moet er gelijk ook bij vermelden dat nu dat ik verhuist ben niet meer de monitor in direct zonlicht heb staan. Ik heb geen pops meer gehoord sindsdien. Kan misschien zeggen dat je je monitor niet direct in het zonlicht moet laten staan, maar je mag wel verwachten dat een monitor daar tegen kan aangezien ze vaak in direct zonlicht staan.
Ah interessant. Ik heb zelf nooit een monitor in direct zonlicht gehad, omdat ik dan veel minder zie (door tegen de zon in kijken, maar andersom ook met de reflectie van zonlicht op het scherm). Ik weet dus niet of het bij de mijne ook gebeurd zou zijn, zou goed kunnen. Maar ik ben over op OLED nu :)