1 review

Jabra Evolve2 65, UC Stereo (Zwart)

€ 180,22
Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Jabra Evolve2 65, UC Stereo (Zwart) Review

MacFreek 24 november 2021, 188 views Product gekocht

Jabra Evolve2 65, UC Stereo (Zwart)

Headset met mooi uiterlijk en goede geluidskwaliteit. Heeft wel last van enkele hoorbare stiltes bij het begin van afspelen van geluid, waardoor ik besloten heb het product terug te sturen.

Pluspunten

• Degelijk design
  • meerdere bluetooth tegelijkertijd
  • sluit redelijk af (geen noise-cancellation)

Minpunten

• merkbare vertraging
  • merkbare stilte bij begin van geluid

Ik heb deze Jabra headset gekocht, maar na een week besloten om het te retourneren.

Positief: De geluidskwaliteit en afwerking zijn keurig. De standaard werkt voldoende, en een mooie feature is dat het mogelijk is de headset tegelijkertijd aan meer apparaten te koppelen. Hierbij geeft hij het geluid van een aparaat weer; het geluid wordt dus niet gemixt. Als de ene verbinding stil valt komt het geluid van het andere apparaat door, en vice versa. Ten slotte reageert de helpdesk redelijk vlot.

Desondanks heeft de headset mijn verwachting niet waargemaakt.

Mijn voornaamste probleem is de vertraging op de lijn en merkbare stilte aan het begin van een geluid.
Voor een telefoongesprek is dit geen enkel probleem; ik had het daarbij niet door. Het eerste dat mij opviel was dat een videogesprek niet volledig synchroon liep. Bij nameten bleek de headset een vertraging van ongeveer 125 ms te hebben. Wat ruim, maar niet ongehoord. Ter vergelijking, mijn bedrade headset gaf een vertraging van 45 ms, en een andere bluetooth headset had een vergelijkbare vertraging.
Een volgende test die ik gedaan heb is om het geluidsniveau op de gekoppelde Mac harder en zachter te zetten. Dan volgt een systeembeep. Wat mij daarbij opviel was dat deze systeembeep niet altijd hoorbaar was. Het bleek dat de eerste 100-200ms van het geluid niet weergegeven werd. Daar had ik geen last van met bedrade oplossingen. Ik vond dat een merkwaardig verschijnsel, want bij een telefoongesprek had ik er geen last van, wel bij het kijken van video en films. Mijn eerste gedachte was dat dit te maken had met het omschakelen tussen twee bluetooth apparaten als de headset met meer apparaten verbonden is. Het probleem deed zich echter ook voor met 1 bluetooth verbinding.

De pasvorm is redelijk comfortabel en de schelpen sluiten aanzienlijk beter af dan de goedkope headset die ik hiervoor had, zodat je minder last hebt van omgevingsgeluid. Let op, het sluit niet helemaal af: het blijft een on-ear model zonder noise-cancellation. Opvallend was dat de oorschelpen onder een lichte hoek voorwaarts stonden. Dat was ik niet gewend, maar op zich was dat niet onprettig. De microfoon kan je omhoogklappen, waarbij deze gemute wordt.

De headset wordt geleverd met losse Jabra Link Bluetooth adapter die in een vrije USB poort van je computer gestoken kan worden. Op zich prettig, maar in de praktijk hebben alle computer Bluetooth ingebouwd en zal je daarmee verbinden. Wel heb je nog een USB poort nodig voor het aansluiten van de stand (deze USB poort zorgt dan alleen voor het opladen van de headet). Ik had het mooier gevonden als Bluetooth was ingebouwd in de stand en je maar 1 vrij poort nodig had. Dat is helaas niet zo.

Als laatste: let op het model dat je koopt. Zo zijn er zowel modellen met USB-A en andere modellen met USB-C.

Heb jij ook een Jabra Evolve2 65, UC Stereo (Zwart)?