1 review

Fibaro Home Center 3 Lite

€ 119,-
Specificaties Max. 40 producten (Z-wave Plus) + app - Bekijk alle specificaties

Fibaro Home Center 3 Lite Review

BlackSmokey 23 november 2021, 811 views Product gekocht

Fibaro Home Center 3 Lite

Mooi nieuw jasje, interface vernieuwd, maar heeft nog wel de nodige problemen. Zeker op het gebied van snelheid en performance.

Pluspunten

• Bereik ZWave
  • Nieuwe interface
  • LUA
  • Integratie met Google Home
  • Koppelt ook met niet fibaro devices
  • Association makkelijker geworden

Minpunten

• Buggy
  • Plastic fantastic
  • Geen netwerkaansluiting
  • Geen duidelijke overzichtsgrafieken temperatuur/elektriciteit

Kwaliteit Score: 4
Van HCL naar HC3L
Al meerdere jaren ben ik gebruiker van de domotica van Fibaro. Recentelijk is mijn HCL gesneuveld. Om weer optimaal gebruik te kunnen maken van mijn huisautomatisering (omdat het allemaal ingebouwde modules zijn blijft elke schakelaar het gewoon doen) op zoek gegaan naar een nieuwe gateway. Verschillende opties zijn de revu gepasseerd: Home Automation, Domoticz, Homey en weer Fibaro. Wat mij opviel was dat de nieuwe versie (HC3L) beperkingen heeft op capaciteit maar inmiddels bijna niet meer op functionaliteit, met als belangrijkste: de lite-versie ondersteunt nu ook LUA. Gezien de beperkte omvang van mijn domotica-omgeving, de angst dat ik met zelfbouw continu aan het Tweaken ben, de nog wat duurdere Homey en de in mijn ogen onredelijke meerprijs voor de normale HC3 (ongeveer 500 euro), hebben mij toch ervan overtuigd om de HC3L aan te schaffen.

Unboxing
Zoals ik inmiddels van Fibaro gewend ben ik het apparaat simpel en strak verpakt. In de verpakking vind je naast de gateway zelf een usbkabel (usb naar micro-usb), USB 230V adapter en een compacte quickstart. Deze Quickstart bevatten voor mij wel voldoende informatie om de boel op te starten, daarbij wel de kanttekening dat ik al wel bekend was met Fibaro.

De gateway
De gateway is ogenschijnlijk een grote plastic behuizing met daarin een minuscule printplaat. Niet dat ik hem heb opengeschroefd, maar het geheel lijkt nauwelijks iets te wegen. Aan de voorzijde zit een led en aan de achterzijde vind je niks anders dan 2 knopjes en een micro-usbaansluiting. Groot nadeel is het ontbreken van een netwerkaansluiting en de noodzaak om alles via WiFi aan te sluiten. Gelukkig is hier inmiddels een mooie oplossing voor door een OTG kabel aan te schaffen met een netwerkaansluiting (bijvoorbeeld de Ugreen ethernetadapter) die vlekkeloos wordt opgepakt door de gateway. Het aansluiten van de gateway is simpel: USB stekker er in, voorzien van stroom en eventueel aanvullend netwerkkabel er in. Je bent nu klaar om te starten.

Eerste keer verbinden
Als je de gateway via de wifi wilt aansluiten dien je eerst verbinding te maken met het netwerk dat door de gateway wordt uitgezonden, inloggegevens hiervoor staan op de sticker aan de onderkant. Bij een netwerkaansluiting kan je direct door naar de volgende stap om de gateway via het rechtstreekse IP-adres te benaderen (of via de "site" find.fibaro.com). Eenmaal ingelogd kan wordt je door de wizard begeleid voor het instellen van de wifi en het netwerk. Daarna volgt de mogelijkheid om een update uit te voeren, alleen loopt het hier bij een eerste keer spaak: de gateway wilt een backup naar de cloud maken, maar daarvoor moet je geconnect zijn met je Fibaro ID. Deze koppeling maak je pas in stap 7, beetje vreemde volgorde van de wizard dus..

Bij 4 begint het echte instellen: het aanmaken van de verschillende ruimtes. Je kan vrij snel en eenvoudig de nodige ruimtes aanmaken en deze van een pictogram voorzien. Uiteraard heb je de mogelijkheid om ook zelf pictogrammen toe te voegen aan het systeem. Als alle ruimtes zijn aangemaakt kan je beginnen met het toevoegen van de devices. De procedure is vergelijkbaar met andere Zwave-gateways en is goed uit te voeren. Uiteraard is het wel afhankelijk van de module die je wenst toe te voegen. Elke fabrikant gebruikt zijn eigen "knoppencombinaties" om het includen te starten. Wat mij hier wel opviel is dat het bereik van de gateway best goed is. Ik was in staat om devices op zolder (standaard rijtjeshuis, begane grond + 2 verdiepingen) met de gateway in de meterkast te adopten.

Bij 6 kom je ineens bij de general settings uit van het device. Hier vind je settings zoals taal, weergave, naam etc. Ook deze komt naar mijn mening op een onlogisch moment langs. Bij 7 kan je de accounts aanmaken en eventueel koppelen aan een Fibaro Cloud ID. Dit was voor mij wel even zoeken om iemand anders (niet eigenaar) ook via een Fibaro Cloud ID te moeten toevoegen, hiervoor moet je weer in een ander scherm zijn van de online omgeving, lichtelijk verwarrend.

8, 9 en 10 zijn aparte pagina's voor het instellen van Alarm, Klimaat en Tuin. Zelf maak ik hier geen gebruik van.

11 zijn de scenes, voor mij naast het configureren van de devices één van de meest gebruikte pagina's. Hierin kan je op basis van zowel blocks als LUA programmeringen maken voor alle aangesloten devices of andere parameters (timebased, send message etc.). Mijn ervaring hiermee: Trial and error. Je hebt wat in je hoofd en probeert dit te programmeren/te bouwen. Ik vind deze weergave wel overzichtelijker dan in de HCL. Ondanks dat ik nog geen LUA kennis heb, ben ik blij dat deze optie er op zit. Dit biedt namelijk wel veel meer mogelijkheden voor een complexere programmering.

Bij 12 kan je profielen maken (dag/nachtprofielen) om je huisautomatisering wat dynamischer te maken. In 13 heb je de officiële 'backup" pagina, maar zoals eerder gezegd, als je de programmatuur wilt updaten heb je al een backup nodig... Tot slot heb je nog Diagnostics en Zwave.

In gebruik
Met het vernieuwen van de HC3L is ook de app op Iphone/Android vernieuwd en veranderd naar "Yubbi". Ik moet heel erg wennen aan de nieuwe app en heb op dit moment nog de voorkeur voor de oude app. Die vond ik intuïtiever en gebruiksvriendelijker. De vormgeving is wel in een nieuw en moderner jasje gestoken.

Wel mis ik heel erg de overzichtelijke grafieken voor elektriciteitsverbruik en temperatuur. Voor elektra is een dashboard gecreëerd, welke de nodige inzichten geeft. Voor de temperatuur heb je alleen duidelijke grafieken in de geavanceerde instellingen van een los device, helaas dus niet in een totaaloverzicht zoals in de vorige het geval was. Ik verwacht wel dat dit nog terug komt met software-updates.

Ik maak binnen mijn huisautomatisering voornamelijk gebruik van Fibaro-modules. Deze reageren prima op de signalen vanuit de gateway en ook het instellen van association is wat overzichtelijker en makkelijker geworden. Ik heb ook modules van verschillende andere fabrikanten uitgeprobeerd, wat ook gewoon werkte. Qua mogelijkheden en kwaliteit blijf mijn voorkeur toch echt bij de modules van Fibaro. Wel met de kanttekening dat ze dan 3-draads zijn aangesloten, dit om het dimmen van lasten zonder bypass een stuk beter te maken.

Tot zover heb ik mijn omgeving opgebouwd met een 18 tal modules die zonder noemenswaardige problemen werken. De modules, gateway en de scenes doen hun werk. Wel is de interface soms wat buggy en is er met regelmaat een pagina-verversing nodig om de juiste informatie getoond te krijgen. Je merkt op dit soort punten dat de rekenkracht van de gateway net even te kort komt. Ik ben benieuwd of dit erger wordt als ik uitbreid tot de maximale aanbevolen hoeveelheid van 40 modules.

Als grootste minpunt op dit moment noem ik het ontbreken van duidelijke grafieken voor temperatuur en elektriciteit zoals in de vorige versie wel zat. Ik hoop dat dit op niet al te lange termijn alsnog wordt toegevoegd.

Heb jij ook een Fibaro Home Center 3 Lite?