LG CineBeam AU810PW

€ 2.599,-
Specificaties Quad Full HD DLP-beamer • 300" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

LG CineBeam AU810PW Review

mprkooijTestpanel 23 november 2021, laatste update op 23 november 2021, 2.059 views Testpanel

LG CineBeam AU810PW

LG heeft met de AU810PW een uitstekende projector op de markt gezet. De AU810PW biedt een uitstekende helderheid in zowel goed belichte als donkere ruimtes, een goede HDR weergave en prima zwartwaarden. De projector beschikt ook over een groot aantal features voor een redelijk betaalbare prijs.

Pluspunten

• Magic Remote (incl. backlight!)
  • WebOS
  • Goed contrast, zwartwaarden en helderheid
  • Tamelijk stil
  • Haarscherp beeld

Minpunten

• Toch nog aan de prijs..

Contrast / helderheid Score: 5

Introductie

Tijdens het openen van de doos was ik blij te zien dat de projector omringt is door stevig bescherm schuim. Dit zou er in ieder geval voor moeten zorgen dat de projector netjes op zijn plek blijft tijdens transport. Naast de projector zijn ook de zijn de volgende accessoires aanwezig in de doos: documentatie, stroomkabel, Magic Remote en batterijen voor de Magic Remote.

Voor aanvang van de test heb ik de projector opgezocht op internet. Mijn eerste gedachte na het zien van de projector was dat de projector best smal was, maar na deze in het echt gezien te hebben blijkt dit anders te zijn. De projector is namelijk best groot. Het design van de projector omschrijft zich als strak en degelijk. Het viel mij op dat deze projector niet te koop is in een zwarte kleur. Voor het geld dat je uitgeeft aan deze projector zou ik het liefst wel de optie hebben gehad tussen een witte en zwarte kleur.

Naast de geteste projector, de AU810PW is er ook de HU810PW. Deze variant is iets goedkoper (300 euro op moment van schrijven). Deze variant mist een aantal extra features die de AU810PW wel heeft zoals: WiSA (Wireless Speaker and Audio Association), IP-control, RS232, en Calman kleurkalibratie software. Als je wat extra te besteden hebt, en deze opties zijn voor jou echt belangrijk dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Je zult echter met de aanschaf van beide projectors geen spijt krijgen, maar daar later meer over tijdens deze review.

Design

De projector heeft een vierkant design.

Vergeleken andere projectors ziet deze er dus wat anders uit, normaal gesproken is een projector rond afgewerkt. Het vierkante design zorgt er echter voor dat de projector er erg strak uitziet. Daarnaast zitten er geen knoppen op de bovenkant of de zijkanten, de knoppen zitten verwerkt aan de achterkant.

Aan de voorkant van de projector zit de IR sensor en de lens.

Verstopt onder de lens zitten de twee schuifjes voor de zoom en focus functie.

Aan de zijkant van de projector zit de "lensshift dial". Vooral de lensshift dial is een mooie bijkomstigheid. Hiermee kun je het beeld dat uit de projector komt naar boven/beneden en links/rechts schuiven. Hierdoor hoef je de projector niet op een precieze plek te zetten om het beeld juist op je muur/projectiescherm te krijgen.

Aan de onderkant zitten de in- en uitschuifbare voetjes en een aantal mountingholes waaraan je de projector kunt ophangen

En natuurlijk aan de achterkant vinden we alle poorten waaronder: 1x HDMI 2.1, 2x HDMI 2.0b, 2x USB die gebruikt kunnen worden voor zowel je media-apparatuur als een toetsenbord/muis, een optical poort, een RS232 poort, ethernet en een control knop, waarmee je webOS kunt bedienen.

Specificaties

LG heeft aardig wat features in deze projector kunnen proppen:

Ondanks dat deze projector HDMI 2.1 support en je zou denken dat hij 4K 120hz aankan, staat in het boekje van LG dat de projector alleen 120hz aankan op 1440P. Ik het dit zelf uitgetest door de projector aan te sluiten op een RTX 3080 en kan bevestigen dat er geen mogelijkheid was om 4K op 120hz werkend te krijgen. Ik heb LG hierover gemaild, en wacht op reactie. De reactie zal t.z.t. worden toegevoegd aan de review.

Setup

De installatie van de projector en ervoor zorgen dat het beeld juist op de muur of op een projectiescherm zit is vrij makkelijk. Doordat ik zelf niet een goede positie had waar ik de projector neer kon zetten om het beeld goed op de muur weer te geven heb ik gebruik gemaakt van de lens shift techniek. Hierdoor kon ik het beeld vrij makkelijk op de muur krijgen. Ik was benieuwd of het gebruik van lens shift iets zou doen met de beeldkwaliteit, maar hier was geen verschil in te zien vergeleken directe projectie.

Na de installatie van de projector en het beeld goed afgesteld te hebben was het zaak om de juiste picture mode in stellen naar het gewenste niveau waarop ik film/tv wil kijken. LG geeft een heel aantal standaard opties om de picture mode aan te passen:
  • Vivid
  • Standard
  • Cinema Home
  • Cinema
  • Game mode
  • Filmmakermode
  • Bright test
De meest kleur accurate optie is cinema mode, maar naar mijn idee is deze erg donker vergeleken de andere opties. Vanuit de fabriek staat de projector ingesteld op "standaard.” Zelf vind ik dat wanneer de projector op standaard staat de blauwtint iets te hoog is, maar gelukkig geeft LG heel wat opties om zowel de blauwtint, witbalans als de kleuren aan te passen. De drie modes die ik tot nu toe het meest heb gebruikt zijn:
  • Standard voor TV en SDR
  • Game mode voor gaming
  • Cinema Home mode voor HDR-content.

Beeldkwaliteit, picture modes, zwartwaarden en HDR

Ik heb de projector gebruikt op een donkergroene muur. Tijdens het inlezen over DLP-projectors las ik dat de meeste DLP-projectors vaak niet de beste zwartwaarden hebben, maar dat is bij de AU810PW vrijwel niet merkbaar. Daarnaast heeft de AU810PW adaptief contrast en een mechanische iris waardoor het de projector lukt om goede zwartwaarden te creëren. Dit in combinatie met een wat donkerdere muur ziet er naar mijn mening fantastisch uit. Ik had zelf niet gedacht dat zulke goede zwartwaarden met een projector behaald kon worden. Vergeleken mijn LG OLED55C16LA zijn de zwartwaarden niet bijzonder, maar dat is geen eerlijke vergelijking.

Wanneer je de juiste zwartwaarden wilt behouden tijdens het gebruik van de projector in een wat lichtere omgeving of een donkere omgeving vergt dat wat aanpassingen aan de instellingen om dit voor iedere omstandigheid goed te krijgen. Tijdens het gebruik ben ik er wel achter gekomen dat de zwartwaarden een stuk minder goed worden wanneer je de projector gebruikt in de meest heldere modus. Dit is geen probleem in een lichte ruimtes, maar wel goed merkbaar in donkere ruimtes. Ook wanneer je gebruikt maakt van ondertiteling merk je dat de zwartwaarden minder goed zijn. Je kunt hier wel wat aan doen door de Iris mode, de adaptive mode, en de zwartwaarden aan te passen naar in wat voor soort situatie je de projector gebruikt.

Hierbij kun je kiezen uit de volgende Iris modes:
  • Brightroom
En de volgende zwartwaarden:
  • Auto
  • Low
  • High
Naast de zwartwaarden verbaasde ik mij ook over de HDR-weergave. De kleuren zien er erg goed uit en de aanwezige Dynamic Tone Mapping zorgt er goed voor dat de details en schaduwen van lichtere scenes goed worden behouden.

Gaming

Natuurlijk is deze test niet af zonder dat er gegamed wordt op de projector. Games zien er erg goed uit op deze projector en de casual games spelen prima mede dankzij de auto low-latency mode. Dat laatste zorgt voor een lage input-lag. Wat mij opviel was dat wanneer er een Bluetooth audiobron wordt verbonden aan de projector, er opeens veel meer input-lag merkbaar is tijdens het gamen dan wanneer je audio aansluit via de optische aansluiting.

De input-lag van deze projector ligt op zo’n 48ms op 4K en 52ms op 1080p. Met 48ms op deze projector zijn de casual games goed speelbaar. Zeker als je het vergelijkt met een groot deel van andere projectors in deze range die tussen de 60-90ms zitten.

WebOS

Net als vele LG-televisies ondersteunen ook de projectors van LG, WebOS. WebOS is de ingebakken Smart functionaliteit om apps direct vanaf de projector te draaien. Hiervoor hoef je dus geen aparte multimedia devices aan te schaffen. Je kunt gemakkelijk Netflix, Apple TV+, Disney+ en andere apps draaien vanaf de projector. De projector heeft zelfs ondersteuning voor Miracast, Apple Airplay en Bluetooth. Om de WebOS interface te kunnen besturen zit bij deze projector de bekende LG Magic Remote.

Geluidsniveau

Het geluidsniveau dat de AU810PW produceert is naar eigen zeggen prima. Dit hangt natuurlijk af waar de projector zich bevindt. Desondanks is de projector redelijk stil en zal vrijwel niet te horen zijn wanneer je thuis een film aan het kijken bent.

Zelf denk ik dat LG een erg goede projector op de markt heeft gebracht met de AU810PW. Het is mooi om te zien dat LG met deze projector voor een ander ontwerp heeft gekozen dan de traditionele projector. Ik ben erg te spreken over de helderheid van de projector, de HDR weergave, en de zwartwaarden. Daarnaast is het goed om te zien dat er veel features aanwezig zijn bij deze projector, maar ook dat deze projector redelijk betaalbaar is. Zeker als je kijkt naar de concurrentie en de prijzen een aantal jaar geleden. Ik ben daarom ook blij verrast wat LG heeft weten neer te zetten en je krijgt veel waar voor je geld. Ben je in de markt voor een projector met heel wat features en die in zowel lichte omgevingen als donkere omgevingen goed zijn werk doet, dan zit je met de LG AU810PW goed.

Heb jij ook een LG CineBeam AU810PW?