LG OLED65C16LA Zwart

LG OLED65C16LA Zwart Review

PRoCxTestpanel 29 november 2021, 1.076 views Testpanel

LG OLED65C16LA Zwart

Wauw. Gewoon wauw! Dat is alles wat ik ervan kan zeggen. Deze televisie heeft alles in huis wat je kan wensen op dit moment. Naast een uitstekende beeldkwaliteit en goed geluid zitten er vele kleine features op die iedereen zal gaan waarderen. Een compleet product die integreert in je woonkamer.

Pluspunten

• OLED (Care)
  • Ontzettend mooi beeld
  • Past goed in woonkamer
  • Afstandsbediening is superb
  • Menu's werkend snel en goed

Minpunten

• Spannend dun scherm
  • Geluid AI voelt onprettig
  • Blauw licht filter heeft geen timer

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Installatie

Montage
Een gigantische doos werd hier netjes afgeleverd. De woonkamer werd vrijgemaakt en de boel werd langzaam uitgepakt. Het eerste wat opvalt is de dikte van het scherm. In het begin bracht het meer spanning dan genot, gezien het dermate dun is. Met wat extra voorzichtigheid hebben we de tv vlak gelegd en geïnstalleerd.

Het enige probleem dat ik tegen ben gekomen bij de installatie lastig om de poot erop te monteren. Het leek erop dat hij er niet goed erin past, waardoor de schroefgaten niet uitgelijnd waren. Uiteindelijk een ongeveer drie kwartier bezig geweest met het uitpakken en installeren.
De handleiding die erbij geleverd wordt is erg netjes en duidelijk, al bevat het wel wat vreemde dingen. Zo staat er bijvoorbeeld op uitgelegd hoe je de tv het beste uit de doos kan halen. Ontzettend handig als de handleiding ook in de doos zit natuurlijk ;). Verder stellen ze dat je de poot neerzet en de televisie er op deze manier op gaat zetten. Dit hebben we een paar keer geprobeerd, maar is ontzettend onprettig, onhandig en lastig. De best werkende manier voor ons was om de televisie op de bank plat te leggen en de poot op deze manier monteren.
Wizard
Nadat de televisie op zijn plek staat en alle randapparaten zijn aangesloten was het tijd voor de installatie wizard. Het is een vrij standaard wizard. Je stelt wat gegevens in voor je taal en internet. Daarna wordt het wel wat spannender, want dan komen de betere features naar voren.
Je krijgt allereerst een setup voor je aangesloten apparaten. De televisie zoekt ze automatisch op en herkend ze ook direct. Voor elk aangesloten apparaat heb je de mogelijkheid om enkele instellingen aan te passen voor deze apparaten. Zo kon ik de Magic Remote doorlinken aan zowel de Playstation 5 en KPN box. De Playstation pakte dit heerlijk op. Bij het KPN kastje had hij er moeite mee en lukte het niet.

Hierna krijg je de vraag of je de AI van LG wil gebruiken. Dit kan zowel voor beeld als geluid los aangezet worden. Uiteraard ten behoeve de test heb ik beide gelijk aangezet. De demo gaf erg mooie resultaten dus hier was ik erg benieuwd naar.

Eerste indruk

Na installatie ben ik gelijk alles door gaan kijken. Hoe ziet de tv er uit vanuit KPN? Wat doet streaming van Netflix en Disney+? Wat brengt de Playstation 5 op deze televisie?

Misschien ligt het eraan dat ik een 6-7 jaar oude 49 inch FullHD televisie had, maar wauw! Heel webOS vloeit snel over het scherm. Het beeld is fenomenaal scherp en vloeiend. Ik merk wel gelijk dat de AI wat trucjes aan het uithalen is. Over de AI van het geluid ben ik wat minder te spreken. Het klonk heel erg galmend en niet in balans. Ik heb alle features aan laten staan (want AI kan tijd nodig hebben) en gehoopt dat hij aan de hand van de gekozen instellingen zich zou gaan herpakken en verbeteren. De standaard profielen voor geluid waren ruim voldoende en klonken erg goed.

Al met al een verbluffende eerste indruk. Nu verder gaan kijken en ontdekken!

Algemene beoordeling

Een tv is pas een echt goede tv als het geheel compleet goed is. Als één ding er negatief uitspringt zal dit de hele tv negatief beïnvloeden. Het was vrij makkelijk om aan deze televisie te wennen. Het beeld is ontzettend goed. Vloeiend, scherp en goede kleuren. Zelfs met het "blauwlicht filter" aan blijft het beeld mooi. Een groot gemis is wel dat er geen timer zit op dit filter. Mijn smartphone en macbook hebben dit wel en merk dat ik dit wel heel erg prettig vind. Gelukkig kan dit door middel van een update nog komen in de toekomst.

De AI-geluid Pro heb ik op gegeven moment uitgezet. De AI heeft een week de tijd gehad om zich te ontwikkelen. Op vele momenten is het geluid prima, maar ook te vaak verbaas ik me over wat ik hoor. Achtegrondmuziek die veel te hard naar voren komt of geluiden die dermate "hol" klinken dat het gewoon niet mooi is.

Over het algemeen is dit gewoon een ontzettend goed product. Met de standaard profielen voor geluid (of een losse soundbar bijvoorbeeld) ga je met dit beeld volledig genieten. Binnen no-time was ik aan het grote beeld gewend en kon ik er goed mee overweg. De Magic Remote is hierbij de ideale accessoire. Mede door de 'cursor' (net als op de Wii) kan je snel en makkelijk navigeren over het scherm. Voornamelijk het typen wordt een stuk aangenamer.

Featureset

Deze LG C1 heeft een waslijst aan features. De belangrijkste features en bevindingen even op een rijtje:
AI-beeld Pro
Vanaf het begin is deze feature aangezet. Voor het testen een tijdje uitgezet en het verschil is zo op het oog ontzettend klein. Het betreft een comfort-modus die erbij aangezet kan worden (OLED Care). In deze combinatie merk je niets anders dan een rustig en comfortabel beeld. Af en toe lijkt het beeld zichzelf wat aan te passen, maar dit is allesbehalve storend.

Naar mijn mening is het een geslaagde feature. Het voegt net even wat "automagische" rust toe, wat een prettige ervaring biedt tijdens het kijken.
AI-geluid Pro
Zoals eerder benoemd kan dit een veelbelovende feature worden. De ervaring tot nu toe is erg wisselend. Soms klinkt het uitstekend en past het zich goed aan het type geluid. Dit gaat me alleen nog te vaak mis.
Mijn advies? Zet hem op een van de standaard instellingen of neem losse apparatuur voor geluid.

De standaard geluidsmodi zijn voor tv-speakers erg goed. Er wordt heel mooi gedetecteerd en gewisseld waar nodig. Zo gaat hij automatisch naar "Bioscoop als ik een film stream en gaat de "Game Optimizer" modus aan wanneer ik de Playstation aanzet. In de basis dus wel een erg solide geluidssysteem.
WebOS menu
Door de jaren heen is webOS veel veranderd. Van een simpel menu aan de onderkant met wat slome schermen erbij, lijkt het nu goed te zijn geland. Er zit veel snelheid, overzicht en finesse ingebouwd. Op zo'n formaat tv, met de gesture controls in de Magic Remote maakt het helemaal af!

De menu's zitten boordevol informatie, sneltoetsen en suggesties. Over dingen als suggesties valt altijd te discussiëren, maar hij harkt ze van de verschillende apps bij elkaar. Over het algemeen zijn de suggesties redelijk/goed. In mijn geval zowel Youtube, Netflix als Disney+ werd allemaal aangeraden. Ik denk dat hier veel potentie is en dat er bij langer gebruik zeker toffe dingen gaan komen.

Waar ik mij wel aan ergerde is dat het bij aanzetten van de televisie het menu standaard omhoog komt. Als ik gewoon tv wil kijken (via KPN kastje) en hij staat al op het goede kanaal zit het eerder in de weg dan dat je er baat bij hebt. Je moet er toch weer even op wachten of de andere afstandsbediening pakken voor het wegklikken.
Voice commands
Voor mij een nieuwe feature op een televisie. Het werkt wel aardig en pakt eigenlijk 99% van je commands goed op. Is het nuttig? Opzich. Ga ik het gebruiken? Waarschijnlijk niet. Het menu is dermate overzichtelijk dat dit als een overbodige feature voelt.
Blauw licht filter
Er zit een erg goed blauwlicht filter op deze televisie. Het beeld wordt er erg rustig van en is totaal niet storend aan het kijkplezier. Het enige nadeel dat ik hierop heb kunnen vinden is dat er geen timer op zit. Het zou mooi zijn als LG dit in de toekomst ook gaat aanbieden. Doordat de televisie niet automatisch naar blauwlicht overschakelt is het veel makkelijker om het te vergeten en dus niet te gebruiken.
Randapparatuur detectie
Al bij de installatiewizard gaat de televisie alle aangesloten apparaten langs om te kijken of er iets mee gedaan kan worden. In mijn geval was dit mijn KPN kastje, een Nintendo Switch en een Playstation 5. Allen werden perfect gevonden en kon worden ingesteld. Zolang ik me kan herinneren werkt LG gewoon solide en goed. Dat was hier niet anders. Alles was individueel in te stellen en werkte meer dan prima.

Het enige waar de televisie moeite mee had is de extra integratie met KPN. De afstandsbediening van de LG zelf zou doorgelust kunnen worden, maar bij het instellen reageerde het KPN kastje niet. Al deze functionaliteit zit erin en het werkt bij meerdere. Wellicht dat mijn kastje gewoon te oud is;-).
Game Optimizer
Ook hier komt weer een stukje techniek naar voren van LG. Zo wisselt de televisie automatisch naar de Game Optimizer als er een console wordt gebruikt. Een aantal instellingen worden aangepast naar een betere prestatie voor beeld, geluid en overall performance.

Het is duidelijk merkbaar dat er een optimalisatieslag overheen gaat. Het beeld en geluid is merkbaar geoptimaliseerd. Al gaat dit net bij de gewone AI niet altijd 100% soepeltjes, over het algemeen is het een uitstekende feature. Een nadeel is nog wel dat deze instellingen redelijk bepaald worden door de tv, wat betekent dat je zelf weinig kan aanpassen snel.

Kleurweergave

Voor iedereen die een smart-tv heeft, zijn de verschillende beeldinstellingen wel bekend. De standaard/levendig gaven erg mooi beeld. Bioscoop geeft niet veel zichtbaar verschil. Het maakt het alleen net even een laagje strakker allemaal. Ik heb niet voldoende vergelijkingsmateriaal om te weten of dit een uitzonderlijk goede kwaliteit is, maar dat het erg goed is is zeker. Wauw!

Daarbij ben ik groot fan geworden van de OLED Care modus. Deze modus leeft een beetje naast de standaard-instelllingen, maar is het zeker waard (valt niet onder video, maar onder ondersteuning). Van de OLED Care heb ik de comfortmodus het meest gebruikt. De optimalisatie in deze functie komen direct zichtbaar en zorgt voor mooi en rustgevend beeld.

Het is zeker een aanrader om deze OLED Care modus te gebruiken, al is er één groot (en stom) nadeel. Naast dat het blauw-licht filter handmatig aangezet of uitgezet moet worden, is deze ook niet aan te zetten tijdens het gebruik van de OLED Care. Er zonde dat ze hier niets voor hebben bedacht.

Contrast en helderheid

Dat ook dit ontzettend veelzijdig is, is direct te merken bij het gebruik van de verschillende beeldprofielen. Door de combinatie van OLED Care en het dynamisch wisselen van de profielen bij bijvoorbeeld gaming of streaming komt het goed naar voren. Het beeld is ontzettend prettig om ook langere tijd ernaar te kijken. Mocht je de televisie in een zonrijke positie gaan zetten heb je genoeg ruimte in de helderheid om dit ook goed te krijgen. Al met al gewoon een erg goede range en goede blijvende kwaliteit.

Ghosting

De verversing op de tv is uitstekend. Het beeld is ontzettend vloeiend en loopt erg lekker. Tijdens het kijken van vele verschillende dingen zoals voetbal, series en gaming heb ik geen enkel moment het idee gehad dat er sprake was van ghosting of iets dergelijks.

Pixeldefecten

Het is wel even wennen. Zo'n extreem dunne plaat als televisie. In het begin extra voorzichtig omdat ik ergens wel bang was schade aan te brengen. Gelukkig kon ik na voorzichtige montage de tv uitvoerig inspecteren en zag geen defecten of wat dan ook. Het is gewoon een solide object wat je neerzet. Wellicht dat er op de langdurige termijn problemen kunnen ontstaan met pixels, maar dat is niet te testen in de twee weken dat ik van dit apparaat mocht genieten.

Bouwkwaliteit en afwerking

Zoals eerder benoemd is de televisie echt dun. Toen ik een eerste blik op de tv wierp zelfs eng dun..! Desalniettemin is de kwaliteit van de televisie gewoon goed. Er zijn goede stevige materialen gebruikt en alles heeft een mooie nette afwerking. Passend bij zo'n grote televisie is wel een erg zware voet. Dit in combinatie met hoe dun de tv is, is bij het monteren wat voorzichtigheid geboden. Al met al een plaatje om naar te kijken. De kwaliteit die je mag verwachten van zo'n prijs is zeker aanwezig.

Een enkel klein puntje m.b.t. de montage. De voet dient achterin de tv te worden geschoven en vervolgens vastgeschroefd. Er leek hier en daar nog wat plastic te zitten, waardoor je onnodig moet priegelen.

Vormgeving

Wat.. Een.. Prachtding! Dunne tv, redelijk dunne rand om het scherm, een neutrale maar ontzettend goed passende voet, Het is een eyecatcher in je woonkamer waar je gelijk aan zal wennen. "It's the one that you didn't know you needed.".

Aan de achterzijde zitten aansluitingen zowel aan de zijkant als achterkant. Dit in combinatie met een mooie gleuf in de voet zodat de kabels netjes en subtiel weggewerkt kunnen worden. Er is goed over dit design nagedacht en dat merk je terug. Geen straf om dit in je woonkamer te hebben staan. Ook functioneel is er goed over nagedacht hoe de televisie in je ruimte staat. Zo kun je bijvoorbeeld het stand-by lampje uitschakelen in de instellingen. Het zijn dit soort kleine dingen die het een erg complete televisie maakt.

Inbrandgevoeligheid

Hier heb ik niets van kunnen merken. Het is mogelijk bij dit soort televisies dat bij langdurig hetzelfde tonen (logo in de hoek bijvoorbeeld) dat het op den duur wel gaat inbranden. Met algemeen gebruik gaat niemand daar last van hebben, dus geen zorgen op dit gebied. LG geeft je als gebruiker zelfs de optie om timers in.te stellen. De tv krijgt vrij snel een soort van schermbeveiliging voor om dit soort problemen te voorkomen. Daarnaast kan je nog slaaptimers zetten, iets wat ik niet vaak zou gebruiken.

Op het moment van schrijven geeft Tweakers een prijs van €1549,-. Is dit het deze tv waard? Geen idee.

Het is een beste smak geld voor een televisie, maar daarvoor krijg je wel een kwalitatief uitstekend product. Gezien de features die deze tv allemaal biedt, is het geen huis-tuin-en-keuken model. Ben je gewoon opzoek naar een tv waar je fijn en lekker je programma's en films op kan kijken, is dit niet het model voor je. Dan kun je voor een flink kleiner bedrag ook een topmodel uitzoeken. Wil jij die OLED? Wil je gaan voor die extra Hz op 4K en genieten van je games op een ontzettend prettige en strlake manier, dan is deze TV het voor jou waarschijnlijk wel waard.

Wauw. Gewoon wauw! Helaas vanuit het testpanel voor nu nog. Ik heb mogen proeven van een ongelofelijk fijn en prettig product. Overall gezien is het een geweldige tv die hier in de woonkamer zeker goed past. Dit zowel qua looks als qua performance. Er zitten een aantal kleine dingen in die nog niet helemaal lekker lopen, maar als LG op dit model voort gaat bouwen dan kan je mij niet blijer krijgen.

Ik ga na dit testpanel snikkend terug naar mijn LG Full HD 49 inch. Nu ik de mogelijkheden heb mogen ervaren staat een upgrade gelijk op de planning. Het is een absolute topproduct en voor een mooi prijsje gaat dit of een vergelijkbaar model nog wel bezorgd zijn bij huize PRoCx.

Ben je toe aan een solide en goede vervanger voor je huidige tv. Lees deze en andere reviews nog even rustig door en pak je kans (desnoods een mooie aanbieding). Je zal verrast worden en er volop van gaan genieten..

Heb jij ook een LG OLED65C16LA Zwart?

Vraag & Aanbod

With reference to your comments on "Screen burn-in". The biggest problem I/we found are sub-titles.
Firstly, there are the sub-titles that you can control because they can be enabled if any one of the viewers has/have poor hearing. Unfortunately it is, probably, impossible to control the location of the display of the sub-titles.
Secondly, there are sub-titles that are embedded by the broadcaster or because the film/video audio is in a foreign language. These are the main culprits for screen burn because the end-user has no control over their placement.

Being ignorant of coding, I have no idea as to whether the manufacturer can make the placement of sub-titles dynamic so that the AI of the television can monitor where the "action" is and then place the sub-titles on the top or bottom edge of the screen randomly to ensure that the placement varies and the sub-titles are not static for more than, say, 5 seconds. Perhaps, Tweakers with the "knowledge" pertaining to these matters can enlighten me as to the complexities.

Unfortunately, my experience of having had 2 LG TVs (32" in 1990s; 55" from 2018) has convinced me that they are overpriced and the manufacturer has no confidence in its products by offering the minimum guarantee/warranty.

[Reactie gewijzigd door witstert op 1 december 2021 02:01]

I have a 8y old LG 49" and a 2y old 32" inch LG. Both are doing more than fine in case of screen burn-in. Subtitles are the responsibility of the delivering party. For example Netflix or my ISP delivers the video, so also the subtitles.

So it's not about the tv itself, but more in the programming itself. I know Netflix already does this partially, but there is still a lot of improvement that can be done off course;-).