Xiaomi Mi 11 Lite 5G (8GB) Zwart

€ 329,84
Specificaties 6,55" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi 11 Lite 5G (8GB) Zwart Review

patrickvdhart 22 november 2021, 736 views Product gekocht

Xiaomi Mi 11 Lite 5G (8GB) Zwart

Ik heb de telefoon nu 2 weken in gebruik en ik moet zeggen dat hij een beetje tegen valt. Het is niet slecht maar ik had hoge verwachtingen na eerdere ervaringen met xiaomi en die worden toch niet helemaal waar gemaakt.

Pluspunten

• Zeer snel
  • Laag gewicht
  • Goede vingerafdruk scanner
  • Mooi dun

Minpunten

• Scherm niet top
  • Batterij verbruik
  • Geen goede hoesjes vanwege dun
  • Geen always on Display
  • Geen notificatie LED
  • Themes van oude MIUI draaien niet

Ik heb de telefoon nu 2 weken in gebruik en ik moet zeggen dat hij een beetje tegen valt. Het is niet slecht maar ik had hoge verwachtingen en die worden toch niet helemaal waar gemaakt.
Ik heb veel ervaring met Xiaomi, we hebben thuis de Redmi 4 prime, 5 plus, Note 7, Note 8 en Note 10.

Ik heb de Mi 11 Lite 5g genomen omdat ik goede ervaringen had met Xiaomi en ook graag een Amoled scherm wilde en een niet al te grote en zware telefoon (moeilijk te vinden tegenwoordig)...

Wat is er goed:
Prachtige telefoon qua uiterlijk en ook mooi dun. Wat me ook heel erg bevalt tot nu toe is de snelheid, deze is echt substantieel sneller dan mijn vorige en een genot om mee te werken, echt een openbaring tot nu toe. Ik gebruik hem niet voor spelletjes, vooral voor email en whatsapp, bellen en dingen opzoeken, bestellen, banktaken e.d. Razendsnel is hij, echt fijn!
De vinger afrduk scanner werkt ook goed, beter dan de meeste in screen scanner zoals in de A52.
Overigens is het moeilijk een goed hoesje te vinden omdat de telefoon zo dun is. Daardoor steken de hoesjes uit en als je touch gestures gebruikt voor het navigeren is een opstaande rand van het hoesje heel vervelend.

Waarom valt hij tegen?
Het contrast en de scherpte van het scherm zijn niet zo goed, als er bijv lichte letters zijn op een lichte achtergrond is het bijna niet te zien. Telefoon doet het dan ook het beste in dark mode, maar het is toch vreemd, een amoled scherm zou juist een goed contrast moeten hebben. Mijn Note 7 scherm (IPS) is gewoon beter in contrast en scherpte vind ik. Ook vind ik de minimum licht sterkte (als je bijv s-nachts in bed op je telefoon kijkt) nog te fel.

Batterij duur: Ondanks een grotere batterij dan mijn 2 jaar * oude Note 7 (4250 tov 4050) en een efficientere CPU en een scherm (Amoled) wat efficienter zou moeten zin, haal ik er net zo lang mee als met mijn oude telefoon nu, ongeveer 1.5 dag. Op dit moment staat mijn batterij op 15% en heb ik een on screen time van 3:15 gehad en dan zet ik hem ook nog op vlieg stand en batterij save stand snachts. Niet best dus. Het probleem lijkt in de software te zitten, de batterij loopt altijd achteruit zelfs al doe je niks (snachts). Mijn Note 7 loopt maar langzaam terug als je hem niet gebruikt. Het enige wat helpt is hem 'snachts op ultra baterij saver te zetten.
Ik heb het vermoeden dat de combi CPU, screen en MIUI voor de batterij niet geslaagd zijn

Camera: vind ik eigenlijk prima, voor waar ik het voor gebruik maakt het echt mooie foto’s. Ik moet zeggen dat voor serieuze foto’s ik toch mijn Nikon pak, daar kan nog geen Smart Phone tegen op.

Besturings systeem MIUI. Sommigen haten het systeem, ik vind het op zich prima, alleen is de laatste versie MIUI12.5 samen met de MI 11 Lite iets of wat buggy. Ik heb problemen met de thema’s (telefoon springt vaak terug op default thema en oh, wat is die lelijk, vooral die grote kleuter Icons) maar ook ander issues zoals bijv dark mode instellen van zons onderggang tot opgang maar hij springt vrolijk om 4 uur sochtends van dark mode af. (Enja, mijn tijd en tijd zone staan goed).
Voor de rest vallen de bugs wel mee

Wat ik echt mis is een notification icon, je kan gewoon niet zien of je een oproep
De always on display bestaat helemaal niet, het is een sometime voor 10 secondes aan display en andere opties zijn er niet. Waarom mag ik zelf niet kiezen dat hij altijd aan staat of voor een langere tijd dan 10 sec? En ja , dat zal ten koste van batterij gaan.
En wat ik echt mis is een notifictaie led die mijn note 7 wel nog heeft. Zo weet je nooit of je een telefoontje of email oid hebt gemist tenzij je actief checkt. Dit is overigens een nieuwe trend, meeste fabrikanten vinden dit niet meer belangrijk maar ik wel. Er zijn software pakketten die dit zouden oplossen, ik heb er 2 geprobeerd en ze werken bijna nooit. Heeft vermoed ik te maken met de batterij optimilisatie, maar ik wil de batterij niet nog sneller laten leeglopen.

Dus al met al tegenvallend. Mijn vrouw heeft net de Redmi Note 10 en die is eigenlijk net zo goed en op sommige fronten fijner (curve van de achterkant) en een grotere batterij en ook lijkt hij wat efficienter. En die koste minder dan de helft van de MI 11 Lite 5g. Alleen is de Mi11 Lite veel sneller, dat dan weer wel.
Samen met de 8 Gb aan geheugen kan ik ook al mijn werk apps (email, teams etc) laten lopen zonder iets te merken.

Totaal ontevreden ben ik niet, maar ik had er meer van verwacht, dit is toch de premium line van xiaomi maar mijn ervaringen met de Redmis zijn beter

Heb jij ook een Xiaomi Mi 11 Lite 5G (8GB) Zwart?

Vraag & Aanbod

Ik gebruik dit toestel nu al enkele maanden. Heb deze gekocht omdat ik uiterst tevreden was over mijn Mi8 maar mijn vriendin had ander toestel nodig en aangezien het beetje de gewoonte is dat zij mijn "oud" toestel neemt, was ik op zoek naar een nieuwe.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over dit toestel. Wel heb ik zo snel mogelijk de EU rom erop gezet en waarschijnlijk is het daardoor dat ik bepaalde klachten niet herken.

In de EU rom zit alleszins het always-on display of toch grotendeels. Als het te donker is en je hebt de telefoon een tijdje niet gebruikt gaat het uit. Maar voor de rest werkt het perfect.

Moet wel zeggen dat ik geen grote telefoongebruiker ben. Ik zit tien uur per dag aan een pc en dan heb ik niet echt de behoefte om nog eens op mijn telefoon bezig te zijn. Recreatief gebruik is er dus eigenlijk weinig. Daarom kan ik gerust enkele dagen verder op 1 batterij lading. Ik hou me niet echt bezig met statistieken (weet dus niet echt screen time en zo) maar de simpelste is: ik heb de telefoon zondagmorgen van de lader gehaald op 100%. Toen ik die vanmorgen aan de lader hing, zat ie nog op 20%. Had ik die niet aan de lader gehangen, ging ik zeker op 72uur (en meer) uitgekomen zijn.
Dat zal grotendeels aan mijn gebrekkig gebruik liggen maar misschien ook door de EU rom
Het enigste wat ik eigenlijk ingesteld heb, is welke apps niet afgesloten moeten worden en autostart van bepaalde apps. Ook heb ik nog nooit vliegtuigstand en battery saver gebruikt.

In mijn Mi8 zat een notificatie led en moet toegeven dat ik die toch wel mis. Gelukkig heb ik het Always On display anders had ik waarschijnlijk al gekeken voor een ander toestel. Voor mij is het een min of meer perfect toestel (mocht iets kleiner zijn). Enigste dat nog zou mogen, is dat notificatie ledje. Maar ik denk dat ik toch weer tijdje verder kan, in ieder geval tot de vriendin een ander toestel nodig heeft ;)
Fijn dat je zo tevreden bent met je telefoon, ik denk dat mensen veel hebben aan je genuanceerde review.
Je speling is mooi creatief.
Knap dat je IOS draait op je Mi, mensen willen graag vast horen hoe je dat geregeld hebt.