Creative Stage V2 Review

Nicate 22 november 2021, 142 views Product gekocht

Creative Stage V2

Goeie kwaliteit, inclusief subwoofer. Lelijke achterkant, rare afstandsbediening. Goeie prijs.

Pluspunten

• Breed geluid
  • Inclusief subwoofer
  • Informatief display
  • Ale aansluitingen (incl. Bluetooth en ARC)
  • Niet zo duur

Minpunten

• Lage mids
  • Overweldigende bas
  • Lelijke achterkant
  • Nodeloos complexe afstandbediening
  • Subwoofer is best wel groot

Geluidskwaliteit Score: 4
Na online reviews te hebben gelezen werd het duidelijk dat je in het budget segment moet zoeken naar een Vizio SB3820 (die helaas niet verkocht wordt in Nederland) of een Creative Stage v2 (let op, niet de originele "v1"). Deze heeft geen geassocieerde prijzen in Pricewatch, maar de pientere internet gebruiker kan wel (de enige) webshop vinden die deze verkoopt in Europa. Bonus: het magazijn zit in Nederland, dus het product werd al na twee dagen afgeleverd.

En deze soundbar levert inderdaad zoals beloofd door de menige hardware-vergelijkingssites. Ik had hiervoor een goedkopere die slecht geluid gaf bij hogere volumes, maar daar heeft deze geen last van. Het geluid vult de kamer en de bas geeft wat extra oomph. De bas is echter vrij sterk, en hoewel je die omlaag kan draaien blijft het effect wel een beetje. Ik vermoed dat het apparaat wat moeite heeft om de tussenliggende "mids" to produceren, zodat het geluid niet helemaal uitgerond is. Maar ik ben niet bepaald een audiofiel dus dat kan ook aan mij liggen :P

De voorkant van het apparaat ziet er uit als de menige soundbar, mooi zwart met een grille. Het heeft een beetje de vorm van een wig, en de speakers richten dus omhoog. Handig als het apparaat onder je TV staat. De achterkant bevat echter een opgeschroefde antraciet gekleurde plastic plaat die je liever niet had gezien. Gelukkig is dat de achterkant, en het ziet er lelijker uit op plaatjes dan in het echt. Het is verder wel allemaal zeer netjes afgewerkt. En door de inhammen in de plaat kan je alle stekkers erin steken en het ding alsnog aan de muur hangen.

Achter de grille zit een segmentdisplay dat verscheidene dingen kan weergeven. Ik vind dit fijn omdat je dan je favoriete volumes of equalizer instellingen kan onthouden. Het segment geeft altijd de gebruikte input weer als het apparaat aanstaat (AU voor aux in mijn geval), maar het is een niet-storende, niet felle witte kleur. Pas na 24 uur gaat het apparaat automatisch uit. Je kan dit zelfs nog deactiveren met een verborgen truc die in de handleiding wordt vermeld, maar als je elke dag van het ding gebruik maakt dan gaat het dus nooit uit. Het fijne hieraan vind ik, dat in combinatie met een volume regeling via de AUX ingang, je de afstandsbediening bijna nooit nodig hebt.

En dat is maar goed ook want de afstandsbediening, hoewel functioneel, is nodeloos onhandig ingedeeld. Het ding is vrij groot vergeleken met de mini varianten van andere soundbars, en vreet ook twee (niet bijgeleverde) AAAtjes. Maar de helft van het oppervlak wordt niet gebruikt, en de andere helft bevat knoppen die elk twee verschillende functies hebben. Dus dat wordt een hoop exact de juiste hoeveelheid keer drukken. Gelukkig geeft het display wel weer waar je mee bezig bent op dat moment.

Het ding is zeker niet duur voor wat het levert en ik denk dat als je in dit segment zoekt, je met deze best wel tevreden zal zijn. Ik heb verder niet zo heel veel vergelijkingsmateriaal, maar het internet gelukkig wel ;)

Heb jij ook een Creative Stage V2?