Xiaomi Mi MIX 4 Zwart Review

BRO-JWE 22 november 2021, laatste update op 22 november 2021, 1.991 views Product gekocht

Xiaomi Mi MIX 4 Zwart

Dit is mijn eerste review! De Xiaomi Mix 4 is Xiaomi's eerste telefoon met een selfiecamera onder het display. Daarnaast is de telefoon voorzien van mooie specs (Snapdragon 888+, 120 Hertz scherm en supersnel laden (0-100% in ongeveer 22 minuten). De telefoon is officieel niet in Nederland verkrijgbaar.

Pluspunten

• Selfiecamera onder display
  • Supersnel laden

Minpunten

• Officieel niet in Nederland verkrijgbaar
  • Xiaomi.eu alleen met Fastboot

Introductie
Na drie jaar een OnePlus 6T te hebben gebruikt werd het tijd voor een nieuwe telefoon. Ik wilde per se geen punch hole in mijn telefoon hebben. Ik gebruik die camera zelden, en vind het dan zonde om continu tegen een zwart gat aan te moeten kijken voor iets wat ik dus bijna niet gebruik.

De Xiaomi Mix 4 beschikt over een selfiecamera die onder het display zit en is op dit moment een van de betere. Waar je bij ZTE en andere fabrikanten duidelijk kunt zien dat er 'iets' onder het display zit door de andere pixels is dit bij de Xiaomi vrijwel onzichtbaar, alleen door de standaard screenprotector is er iets van te zien. Daarnaast vind ik de Mix 4 een mooie telefoon, die qua stijl vergelijkbaar is met de Mi 11 Ultra.

Verder voelt het toestel zeer degelijk aan, is het niet te zwaar en goed te bedienen met een hand. Ik heb gekozen voor de grijze variant, eens iets anders dan zwart of wit.

Specificaties
CPU: Snapdragon 888+
GPU: Adreno 666
RAM: 12 GB
Interne opslag: 256 GB
Selfie camera: 20 megapixel
Camera: 108 MP (Samsung Isocell HMX F/1.95 OIS - 13 MP Groothoeklens F/2.2. / 8 MP Periscoopcamera met OIS.
Scherm: 6,67 inch Full HD - 120 Hertz - 1500 nits - Gorilla Glass Victus - Dolby Vision (2400x1080 pixels)
Batterij: 4500 MAh

- Bluetooth 5.2
- Geen SD-slot
- Dual Sim
- IP-rating :IP53
- Dual Speakers
- Android 11, MIUI 12.5

Aanschaf & Transport
Omdat de Mix 4 officieel niet in Nederland te koop is ben je aangewezen op de grijze import. Ik heb mijn exemplaar bij TradingShenzen aangeschaft, dit omdat zij de mogelijkheid bieden om de Xiaomi.eu-rom er alvast op te zetten, waarmee je de telefoon op Nederlands kunt instellen (tegen meerprijs). Red je je met Engels dan kun je deze stap achterwege laten en de standaard software gebruiken.

Mijn telefoon liep vertraging op bij het internationale transport waardoor de levertijd geen 16 dagen bleek, maar ruim 21 dagen. En intussen werd de telefoon ook nog eens flink in prijs verlaagd, maar dat is het risico van het vak.

Software
Zoals gezegd, de telefoon is voorzien van de Xiaomi.eu-rom. Dat heeft als voordeel dat de telefoon in te stellen is op alle Europese talen. TS had mijne vast ingesteld op... Duits! Gelukkig bleek dat makkelijk aan te passen en is nu alles in het Nederlands, of nou ja, bijna alles. Ga je graven in de instellingen dan kom je af en toe Engels tegen.

Verder is MIUI 12.5 op zich prettig te gebruiken, al blijf ik OxygenOS fijner vinden. Vooral het gebrek aan keuzevrijheid om apps te hernoemen en iconen aan te passen vind ik jammer. Gelukkig kun je veel vinden in de Thema-app, maar het blijft begrenst op dat vlak.

Omdat Xiaomi.eu nog niet als WRTP beschikbaar is voor de Mix 4 is een update via Fastboot noodzakelijk. In mijn geval betekent dat ik wel een melding krijg dat er een update beschikbaar is en te downloaden is via de telefoon. Vervolgens koppel je deze aan de computer om het bestand uit te pakken, terugplaatsen en vervolgens updaten via de Updater-app. Nadeel is wel dat er op een gegeven moment een BIOS-systeem in beeld komt dat bij mij klotsende oksels geeft, maar alles is goed verlopen. Wil je dit niet, wacht dan op een WRTP-versie, gebruik de standaard rom of koop deze telefoon niet.

Fotokwaliteit
Ik ben geen expert op het gebied van fotokwaliteit, maar voor de liefhebber een aantal plaatjes, geschoten met de Mix 4. Wat wel opvalt is dat de foto tegen de zon in een turquoise rondje oplevert.

Snelladen
De telefoon wordt geleverd met een 120-watt snellader. Dat zorgt ervoor dat de telefoon in ongeveer 22 minuten volledig opgeladen kan worden. Wel merk ik dat de batterij warm wordt. Of het goed is voor de accu op lange termijn waag ik dan ook te betwijfelen.

Na een paar dagen spelen met de Mix 4 vind ik het een mooi toestel. Vergeleken met de OnePlus 6T is het een mooie upgrade, al mis ik de slider van de OnePlus waarmee je het makkelijk op stil kunt zetten wel. Ook als is MIUI prima, het is geen OxygenOS. Het toestel is snel, het beeldscherm prachtig en ook de fotokwaliteit is een stuk beter dan op de 6T. Ben je ook op zoek naar een telefoon zonder gat in je scherm dan is de Mix 4 het overwegen waard.

Heb jij ook een Xiaomi Mi MIX 4 Zwart?

Thanks voor je review. Ik zit ook naar dit toestel te kijken (en kom ook van een O+6T af). Heb je nog last van invoerrechten en/of BTW bij TradingShenzen ?
Ik heb daar niet mee te maken gehad via TradingShenzen. Dat was ook mijn reden om daar te bestellen, maar ik kan natuurlijk geen 100% garantie geven.
Hoe zit het met google pay...is dit nog te gebruiken met de xiaomi.eu rom?
Bij mij wel. Wel een ander probleempje inmiddels met Xiaomi.eu, de laatste paar updates veroorzaken problemen in het melden van notificaties (enorme vertraging) waardoor de meeste MIX 4-gebruikers, waaronder ikzelf, al een paar maanden niet updaten. Maar Google Play werkt gewoon.
Ah top dat is fijn om te weten.Inmiddels wat verder gaan kijken en vind de Xiaomi Mi 11 Ultra ook een interessante.Voldoet aan alle specs maar nog even op onderzoek uit of google pay hier wel op gaat werken in combinatie met een Nederlands menu.