MSI PRO Z690-A DDR4

€ 189,90
Specificaties Socket 1700 • ATX • Intel Z690 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI PRO Z690-A DDR4 Review

GregorE 20 november 2021, laatste update op 25 mei 2022, 913 views Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Gekozen i.v.m. goede ervaring van MSI-moederborden. Erg fijne UEFI/BIOS. Vooral het instellen van fan-curves is een pluspunt in mijn ogen. Gehele build werkte in 1 keer. Geen bios updates benodigd voor gebruik. Bord in combinatie met i7-12700K CPU, 64GB Crucial Ballistix DDR4 en Samsung 980 Pro 1TB M2SSD.

Pluspunten

• Simpel/strak design
  • USB3.2 (20Gbit)
  • PCIe 5.0 (leuk, maar nog niet nodig)
  • UEFI/BIOS fast boot
  • PCIe 4.0 x4 M2-SSD
  • Intel Netwerk kaart (geen Realtek/Via)

Minpunten

• 2.5Gbit NIC had 10Gbit mogen zijn
  • Native NIC support - OS driver nodig (early adopter)
  • Fedora/Linux blijft hangen bij shutdown (fixed)

Layout Score: 5
Lange versie: Gekozen i.v.m. goede ervaring van MSI-moederborden. Daarnaast gekozen voor DDR4 i.p.v. DDR5 in verband met huidige schaarste, kosten en momenteel weinig verschil in prestaties.

Bord heeft geen toeters en bellen, maar beschikt over alle zaken welke een power-user verwacht van een modern systeem. Erg fijne UEFI/BIOS. Vooral het instellen van fan-curves is een pluspunt in mijn ogen.

Gehele build werkte in 1 keer. Geen bios updates benodigd voor gebruik.
Windows 11 kende de Intel 2.5GBit netwerk kaart niet. Driver met USB ingeprikt, waarna het feest kon beginnen.
Voor mij had de 2.5Gbit een 10Gbit mogen zijn. Dat is een betere standaard.
Naast 3 M2-SSD standoff schroeven, 2 SATA kabels, Drivers-CDROM en een boekje, vrij lege doos. Geen stickers of iets dergelijks.

Elk getest OS, Win11/Linux heeft momenteel geen native network drivers ingebakken.

- Review zal worden geupdate i.v.m. Verse build van November 2021.
* Problemen gehad met 1 setje memory. Opgelost na een RMA van het product.

Heb jij ook een MSI PRO Z690-A DDR4?

Welke koeler is dat? DRP4? En past die qua hoogte met je DIMM's?
Hi Joop_Klepzeiker,

Dit is de Noctua NH-D15 chromax.black koeler. Koeler en geheugen zijn iets te hoog voor deze kast.
Kast is ook vrij compact. Provisorisch opgelost door de voorste ventilator iets te kantelen. De ventilator raakt het glas nu niet + RAM en M2SSD krijgt wellicht iets meer airflow.

Een andere kast of low-profile geheugen zou wellicht een beter oplossing zijn geweest.
Ik heb nieuwe firmware gevonden mocht je die willen:
2. This BIOS fixes the following problem of the previous version:
- Support Intel Tile technology.
- Update Intel CPU micro-code and ME.
- Improved performance of BIOS features.
Hi DJMaze,

Dank voor deze tip. Had idd. een BIOS-update ontvangen als 1 van de troubleshooting stappen van de MSI-support case. Had helaas niet mogen baten. Ik heb inmiddels een vervangende memory kit ontvangen middels RMA, en het systeem is nu stabiel. Ook met het XMP-profiel enabled.

Dank voor het meedenken!
Ik zit ook te kijken naar dit bord voor mijn build met de Noctua NH-D15.
Vooral de hoogte van mijn memory Corsair Vengeance LPX. Maar zo te zien moet dit allemaal wel net passen.
Bedankt voor de review en foto's