Sony Xperia 5 III Groen

Niet beschikbaar
Specificaties 6,1" • 2520x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia 5 III Groen Review

JayPe 19 november 2021, 717 views Product gekocht

Sony Xperia 5 III Groen

Heerlijke telefoon, prijzig, zeker, maar zoveel lekkerder dan mijn voorganger, de Xperia 10

Pluspunten

• Snel
  • Geen last van bloat
  • Fijne fotos

Minpunten

• Duur
  • Weinig accesoires
  • Mist een aantal Sony eigen apps

Na jaren Sony(-Ericsson) Xperia telefoons in de high-end compact klasse gebruikt te hebben (Z1compact t/m XZ1compact) verdween eerst de 3,5 mm jack, en daarna de compacte klasse bij Sony. Helaas ging uiteindelijk m'n XZ1c ter ziele met een defect scherm, en kwam er noodgedwongen de Xperia 10: betaalbaar, kleinste van de grote telefoons, en 3,5mm jack. Maar 'midrange'

Deze Xperia 5 iii is daarvoor de vervanger geworden. Doet even zeer (zelfs met de gratis WM-1000XM3 erbij cadeau), maar dan heb je wel wat. Ik baseer mijn ervaringen op dit moment vooral op het gebruiksgemak ten opzichte van m'n vorige Xperia 10 en de daarvoor gebruikte Xperia XZ1compact. Die XZ1c is inmiddels wel verouderd, en heden ten dage zal ie niet meer helemaal lekker mee kunnen komen, maar toch.

De telefoon is gewoon weer snel en snappy zoals ik dat destijds bij de XZ1c gewend was.

Camera:
Goed! Fish eye 0,7x is fijn, zoomen werkt goed. Maakt fijne foto's, ben geen fotograaf, gebruik geen filtertjes, maar het niveau (vind ik zelf) ligt duidelijk ver boven dat van de Xperia 10, en ook gewoon boven dat van de XZ1c.

Speakers: Stereo. Dat is fijn. De Xperia 10 had dat niet, en hoewel dat nog steeds prima werkte (het stereobeeld is niet gigantisch goed natuurlijk, met zo'n klein schermpje), het is nu weer een genot om naar muziek te luisteren, ipv een ergernis.

Formaat:
Als Sony morgen met een high-end compact variant van de Xperia 1 of 5 komt, heb ik hem gisteren al besteld. Hoewel het grote scherm fijn werkt, je makkelijk film(pje)s kijkt etc etc: Heb m'n telefoon altijd bij mij en hij is en blijft voor mij in de categorie 'te groot' vallen. Mijn kids hebben de Xperia L4 en die is nog groter, maar pff. Doe mij maar iets compacters dat wel in mijn broekzak past. Omdat de telefoon zo duur is, doe ik hem tegenwoordig in m'n frontright pocket, en leer ik mij nog steeds ( na ongeveer 2 maaden gebruik) aan om sleutels, zakmes en andere prul links te steken. In kontzak is de telefoon te groot voor, én is het risico op breuk van het scherm/buigen van het toestel mij te groot. (Been there, done that met de Xperia 10. De XZ1c heeft daar (door 't formaat) nooit last van gehad.

Accesoires:
Iets om, met Sony, rekening mee te houden: hoesjes of houders zijn schaars, en binnen een jaar meestal uitverkocht. Tenminste: de niet prul spulletjes. Als je een toestel langer dan 1 a 1,5 jaar gebruikt en je hoesje slijt? Zorg ervoor dat je nieuwe hoesjes zelf op voorraad hebt, want tegen die tijd dat je wilt vervangen, zijn hoesjes niet meer te verkrijgen.
Ik heb nu een Spigen Rugged Armor Case Sony Xperia 5 III en die bevalt zeer goed ( met een noname screenprotector erbij)

Gemis Sony apps:
De XZ1compact had nog het fijne Xperia toetsenbord, vanaf de 10 moet ik het doen met Swiftkey, en de 5iii heeft ook niet het fijnste toetsenbord (Xperia toetsenbord vanaf de Xperia S in gebruik gehad). Ook de app voor foto's ( Sony Album ) is niet meer aanwezig. Standaard ben je verplicht Google's Fotos te gebruiken. Niet mijn favoriet, zoek nog een goede vervanger. En zo zijn er (voor mijn gevoel) meer appjes die ik 'mis' (alhoewel ik NewsSuite kan missen als kiespijn).

Veel negativiteit? Misschien, maar ik belicht liever de negatieve kanten, dan de positieve. Ik baseer zelf persoonlijk eerder mijn aankopen op basis van de 'tegenvallers: kan ik daar mee leven' dan de positeve zaken: de specs zoek ik zelf wel uit.

Heb jij ook een Sony Xperia 5 III Groen?

Ik zie dat je een aantal Sony apps mist o.a het album en het keyboard. Je kan op apk mirror de apk downloaden van deze applicaties. Werken perfect op de xperia 5 III hier.