Philips 55OLED706 Zwart

€ 1.281,41
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 55OLED706 Zwart Review

MicaLovesKPOP 19 november 2021, laatste update op 19 november 2021, 3.729 views Product gekocht

Philips 55OLED706 Zwart

Niet wat ik er van gehoopt had. Deze review heeft een focus op het gebruik van de TV als PC monitor voor gamen. Om mijn belangrijkste ervaring in één zin als advies te geven: Overweeg deze TV voornamelijk als je maar één doel hebt. (óf TV/Netflix/etc, óf gamen, geen combinatie)

Pluspunten

• Prijs (momenteel €800-1000)
  • Ambilight
  • Speakers
  • Aanrader voor ALLEEN kijken van TV, Netflix, e.d.
  • Aanrader voor ALLEEN gamen (zonder VRR/Freesync)

Minpunten

• One-trick pony (niet geschikt voor schakelen verschillende doeleinden)
  • Vergeet af en toe instellingen
  • VRR en Freesync niet bruikbaar op PC
  • Automatisch schakelen modi werkt niet goed op PC
  • Screensaverinstellingen werken niet, wil continu aan gaan bij weinig bewegend beeld (browser e.d.)
  • Automatische schermdimming lastig in te stellen
  • Ambilight kan niet meedimmen met scherm
  • Niet aan te raden voor desktopgebruik

Niet wat ik er van gehoopt had.

Deze review heeft een focus op het gebruik van de TV als PC monitor voor gamen.

Ik was op zoek naar een 55" of 65" OLED TV van 120Hz en met VRR/Freesync support, en toen kwam deze ineens in beeld voor maar €800, wat op dit moment zeker een goede prijs is voor een TV met de specificaties die ik zojuist genoemd heb. Ik wilde de TV kopen als vervanging van een oude 32" LED TV én mijn monitoren, waardoor hij een vierdelige taak zou krijgen: TV (Netflix etc), PC desktop, PC gamen en PC simracen.

Ik wist vooraf al dat dergelijke TVs meerdere modi hebben waar je tussen kunt (en moet) schakelen om de beste ervaring te hebben voor verschillende doelen. Philips heeft dit op het eerste gezicht best netjes geïmplementeerd. Onder het kopje "AI Picture Style" kun je kiezen uit verschillende modi. Voor elke optie kun je individueel de instellingen aanpassen, welke de TV dan automatisch opslaat in zijn geheugen. Dit betekent dat als je bijvoorbeeld de Color Boost die standaard aan staat voor 'Game mode' uit zet, de TV in het vervolg elke keer als je 'Game Mode' kiest, die Color Boost uit laat. Tenminste... dat is de bedoeling.

In de praktijk vergeten alle modi af en toe ineens mijn instellingen, maar met 'Game mode' gaan de problemen nog een stapje verder. Om gebruik te maken van VRR moet je 'Game mode' gebruiken. Je kunt VRR niet handmatig aanzetten in Game Mode, de enige manier om dit te doen is middels 'AI'. Die AI is het tweede probleem, want die zet gerust midden in het spel af en toe 'Game mode' uit. En dan weer aan. En dan toch maar weer uit... en elke keer als dit gebeurt staat mijn beeld en geluid meteen stil voor het grootste deel van een seconde. In de praktijk gebeurt dit zo regelmatig dat VRR voor mij niet bruikbaar is. Ook is het scherm voor het oog echt 80% van zijn helderheid kwijt met VRR/Freesync aan, waardoor zelfs met weinig licht alles slecht te zien is. Zonder VRR/Freesync ben ik juist verrast over hoe mooi fel het scherm is.

Nu denk je misschien, oké maar deze TV heeft toch ook support voor Freesync? Werkt dat wel goed? De TV heeft inderdaad support voor Freesync, maar daarvoor moet je nog steeds op dezelfde manier VRR aanzetten. Daarna kun je via de instellingen op je computer Freesync aanzetten. Dan gebruikt hij als het goed is Freesync i.p.v. VRR. Dit lijkt te werken, alleen ervaar ik dan nog steeds exact dezelfde problemen. No Freesync/VRR for me, dus. Erg jammer.

Het derde grote probleem dat ik heb heeft ook te maken met het veranderen van modi, maar dan anders. Als je de TV als PC desktop monitor wilt gebruiken, moet je daarvoor de 'Monitor mode' gebruiken. Dit is de enige modus waarin text er goed uit ziet. In andere modi is het echt heel slecht leesbaar en vermoeiend voor de ogen. Ik heb alle instellingen doorgebladerd en van alles geprobeerd, maar het komt er op neer dat voor desktop gebruik je toch echt Monitor moet gebruiken. Naja, geen probleem toch? Als je een film wil kijken of een spel wilt spelen kun je toch handmatig de modus veranderen? Ja, dat klopt. De 'Monitor mode' is overigens zeer goed te gebruiken voor gamen. Beide modi zijn geoptimaliseerd voor lage input lag. Zoals eerder al gemeld, heeft 'Monitor mode' helaas alleen geen support voor VRR/Freesync. Hoewel die in ieder geval op mijn TV natuurlijk toch al niet bruikbaar zijn. In het geval dat dit bij een ander anders is, wilde ik het toch nog maar even noemen.

De 'Monitor mode' heeft een boel minder instellingen dan bijvoorbeeld 'Home Cinema mode' of 'Filmmaker Mode'. De eerste daarvan is een modus met alle effecten voor een extra 'wow factor' aan, terwijl de laatste juist een modus is met geen extra effecten, voor de pure beleving van films zoals de filmmaker het bedoeld heeft. Ik gebruik zelf graag de 'Filmmaker mode' met wat kleine tweaks.

Via AI kan de TV automatisch schakelen tussen de modus die je handmatig geslecteerd hebt (Monitor mode in mijn geval) en Home Cinema óf Filmmaker mode; je kunt aangeven welke van de twee. Je kunt ook aangeven of je wilt dat de AI het schakelen doet gebaseerd op het beeld of gebaseerd op de 'content'. Het is mij niet erg duidelijk hoe dit nu precies moet werken, maar mijn ervaring is dat hij gebaseerd op het beeld hem graag voor games aanzet, en dat gebaseerd op 'content' hij hem nooit aan zet. Ik verwacht dat die laatste optie alleen werkt voor TV kanalen en Smart TV functies, zoals ingebouwde apps. Dit heb ik niet echter niet getest.

Mijn vierde en laatste grote probleem is de implementatie van de energiebesparing. Wanneer ik games speel, Youtube of Netflix kijkt, geeft dit geen problemen. Maar wanneer er niet een boel beweging op het scherm is (zoals vaak bij internet browsen, chatten, of een review voor een Philips OLED TV op Tweakers schrijven), is dat een ander verhaal. De TV wil standaard na een minuut de screensaver aanzetten. Er is een optie in de TV waarin je aan kunt geven na hoeveel minuten van inactiviteit de screensaver in moet schakelen, maar die werkt niet. Je kunt hem langer dan 1 minuut zetten, of helemaal uitzetten, maar hij blijft star na 1 minuut zichzelf inschakelen. Erg jammer weer, en daardoor is de TV absoluut niet geschikt als PC monitor, tenzij je hem alleen voor gamen wilt gebruiken. Dit lijkt me wel iets dat mogelijk via firmware te verhelpen is, dus als het voor jou staat of valt om dit probleem, zou ik kijken wat er in de firmware updates die na mijn review gemaakt zijn verholpen is.

Ik heb voor mijn ervaringen en review de nieuwste firmware gebruikt, versie TPM211EA_R.001.233.012; gemaakt op vrijdag 17 September 2021.

Die screensaver is overigens een wit Philips logo dat over het scherm rond gaat. Die kan helaas niet vervangen worden voor een 'blanco' screensaver waarbij de pixels gewoon uit gaan. Omdat dit toch om een OLED paneel gaat, had ik graag de optie voor een 'pixels uit' screensaver gezien.

Nog wat kleinere opmerkingen:

1. Ik vind het jammer dat de felheid van de Ambilight niet mee kan dimmen met de automatische dimming van het scherm (dit is gebaseerd op de hoeveelheid licht in de kamer). Hierdoor wil ik soms de felheid van de Ambilight liever op standje 0/10, en op andere momenten zo hoog als 6/10. Dat is een enorm verschil in felheid, waar geen goede middenweg voor te vinden is.

2. De ingebouwde speakers (die achterop zitten) klinken wat mij betreft prima voor muziek en Youtube videos. Wel kun je als je echt wilt gaan zitten voor een geweldige ervaring van muziek, films of games beter aparte speakers gebruiken.

3. Ik heb ook problemen met automatische dimming van het scherm. Die is soms heel abrupt en dimt soms veel te veel. Dit is niet altijd, en het is me nog niet precies duidelijk waardoor het komt. Ik verwacht dat dit een kwestie is van de juiste instellingen gebruiken; mogelijk gebeurt dit ook niet ik elke modus. De reden dat ik dit hier zet is omdat ik hier nog niet genoeg tijd in gestopt heb om een definitief oordeel te geven, dus het is zeker mogelijk dat dit met de juiste instellingen te verhelpen is. Vanwege mijn 4 grote problemen ga ik echter de TV terugbrengen en heb ik geen zin om hier nog extra tijd in de steken :')

Dat is het denk ik wel. Wanneer de TV geen problemen geeft is het echt een geweldige ervaring, dus ik denk dat ik maar eens ga kijken of het bij LG beter werkt! De Ambilight ga ik wel missen...

Heb jij ook een Philips 55OLED706 Zwart?

Qua je tekst-problemen: heb je het scherm wel op 4:4:4 gezet in de beeldscherminstellingen?
Verder zou je ipv de AI functie gebruiken, ook handmatig kunnen switchen van modus.
Bedankt voor je reactie.

Welke beeldscherminstellingen bedoel je dan? In Windows staat hij op 4:4:4; de TV zelf heeft daar geen aparte optie voor. Op fora las ik dat alleen 'Monitor mode' 4:4:4 gebruikt, maar dit heb ik met de handleiding niet kunnen bevestigen. Het enige wat in de handleiding staat is dat je voor "up to" 4:4:4 de HDMI Source op Optimal moet zetten. Daar heb ik hem dan ook op gebruikt.

Helaas kan niet alles handmatig (ipv met AI), dat is juist het probleem. VRR/Freesync kan alleen door AI geregeld worden, net zoals die 4:4:4 overigens (volgens de handleiding).