Club 3D HD5850 Overclocked Edition Review

CrackSlet 21 september 2010, 3.234 views

Club 3D HD5850 Overclocked Edition

Pluspunten

• Flink wat bang 4 you buck!!
  • DirectX 11 ready
  • Gratis Dirt 2, gratis vette games zijn altijd goed
  • Verder weinig onzin in package

Minpunten

• Formaat, heeft een flinke kast nodig.
  • 2 x 6-pins PCI-E voedingstekker nodig (4x voor CrossFire)
  • Alsnog redelijk wat buck 4 your bang
  • Geluidsproductie toch wel wat fors

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Na al veel reviews gelezen te hebben voor eigen advies vond ik het wel eens tijd om wat terug te doen voor de maatschappij met zelf een reviewtje te schrijven. Dit is dus mijn eerste review en sta open voor kritiek, zolang t maar opbouwend is ;)

Na de aanschaf van een nieuwe TV, was ik van plan een goedkoop HTPC videokaartje in mn pc te prikken, naast mn huidige 8800gts, zodat ik mn TV met een HDMI kabel op mn PC aan te sluiten. Een DVI-to-HDMI converter had ook kunnen volstaan. Maar aangezien ik geen aparte geluidsset op mn kamer had en ik maar 1 kabel naar mn TV wilde hebben moest het geluid ook over deze kabel, en dat lukt niet aangezien er geen geluid op mn DVI poort stond.
Dus werd het een nieuwe videokaart erbij prikken. Maar als je dan eenmaal in 't videokaartenaanbod zit te grutten en ziet wat er is, word ik als gamer toch makkelijk verleid om "iets" meer uit te geven en dan gelijk een knappe unit erin te proppen. Zo kwam ik dus van een HTPC kaartje van E50,- uit op een lekkere game kaart van E280,-. Niet geheel mn bedoeling, maar als het goed is kan ik voorlopig zo wel weer even voort :)

De kaart
De HD5850 is de mainstream gamekaart van ATI. Hij zou lekker door moeten beuken, voor een relatief betaalbare prijs. Qua prestaties zullen er zowel van ATI als van nVidia kaarten zijn die hem wel van de kaart (ha..ha..) vegen, maar dat merk je ook in de prijs. De Overclocked Edition zou de standaard HD5850 nog een beetje extra pep moeten geven. En aangezien ik zelf geen die-hard overclocker ben, had ik er wel E20,- voor over om 'm kant-en-klaar zo te kopen.
Ik heb de kaart voor E280,- bij MaxICT gekocht. Sommige vinden het te veel geld voor een kaart en kopen er een hele PC voor, maar zoals gezegt houd ik wel van een lekker potje game-on, dus kan ik een goeie grafische kaart wel waarderen en heb ik dit bedrag er dus wel voor over.

Hieronder de specs van Club3D zelf:

En aangezien ik de kaart al in mn PC had zitten voordat ik verzon dat t misschien wel leuk was zelf wat plaatjes van de kaart te schieten, heb ik helaas geen zelfgemaakte foto's van de kaart. Vandaar dit standaard plaatje van Club3D, wat in principe de lading aardig dekt.

De package van Club3D is verder redelijk karig, een CrossFire-bridge, DVI-to-VGA adapter en een CD'tje met de drivers. Persoonlijk zal me dat een worst zijn, aangezien ik de meeste rommel toch nooit gebruik, maar sommige mensen die dit soort dingetjes wel leuk vinden zullen het een beetje karig vinden.
Wel zit er een volwaardige versie van Dirt 2 bij, wat ik persoonlijk een vrij vette game vind, dus dat kon mij wel bekoren :)

De installatie
Hier wil ik toch nog wel even een extra kopje voor aanmaken, daar de installatie mij toch nog wel even een beetje tegen viel. Ik had wel gelezen dat de kaart fors van formaat was, maar ik van mening dat mijn kast (Antec Performence One P183) toch wel redelijk wat kwijt kon. Maar dat viel dus wel even tegen. De kast bied ruimte aan 6 HDD's, 2 onder de 5,25" bays en 4 onderin. En aangezien ik 4 schijven erin had zitten had ik 2 om 2 verdeeld. Maar met de 5850 mocht ik dus even al mijn schijven naar beneden verhuizen om ruimte te maken voor mn videokaart. Dit heeft dus tot gevolg dat m'n bovenste 2 3,5" bays compleet onbruikbaar zijn geworden en mijn uitbreidingsmogelijkheden wat betreft opslag redelijk verdwenen zijn, aangezien ik de overige 4 3,5" slots al in gebruik heb. Al met al past het er wel in, maar vind het wel jammer dat ik nu alleen nog maar kan uitbreiden door andere schijven eruit te halen. Het is dus zeker wel een tip om eerst even te kijken of er wel genoeg ruimte is in je kast. Helaas kon ik op dit moment nergens de exacte afmetingen van de kaart vinden, dus die zul je zelf even moeten zoeken. Verder is het wel noemenswaardig om te melden dat de kaart 2 6-pins PCI-E voedingsstekkers nodig heeft. Dit is zeker voor degene die deze misschien in Cross-Fire willen zetten wel iets om eerst te checken bij je voeding.

De prestaties
Ik ben een redelijke luie gamer, dus dat wil zeggen dat ik normaliter mn gear in elkaar prik en ga game-on. En dus niet eindeloos ga tweaken om die 10 extra punten bij een benchmark te halen. Maar aangezien ik dus wel wat terug wilde doen voor de Tweakers-community, heb ik 3DMark Vantage en Fraps is geinstalleerd om wat benchmarks te doen "Before" en "After". Ook heb ik de Windows Prestatie Index van de kaart meegenomen. Niet dat deze erg hoog in aanzien staat hier op Tweakers, maar ik was nu toch bezig ;)
Zoals hierboven te zien is heb ik prima game-pc'tje staan. Het is geen extreme high-end unit, maar ik denk dat hij redelijk presentabel is voor het gros van de vrijetijdsgamers onder ons. Mijn vorige videokaart was een nVidia 8800GTS 640mb. Deze kon nog prima meekomen met de huidige games, dus over het algemeen speelde ik al mijn games wel op redelijk hoge settings. Al had ik de AA over het algemeen redelijk laag of uit staan om alles wel nog soepel te laten lopen.

Om een beetje inzicht te krijgen hoeveel mn PC er nou op vooruitging met mn nieuwe kaartje heb ik eerst met de oude opstelling (met de 8800GTS dus) van 5 games die ik momenteel speel een min-max-gem framerate opgenomen met Fraps. Dit is de blauwe kolom in de onderstaande grafiekjes.
Ditzelfde heb ik gedaan nadat ik mijn HD5850oc erin had geprikt. Verder heb ik alle instellingen hetzelfde gelaten. Dus dit is dus puur het verschil dat de kaart weet te maken t.o.v. mn 8800. Dit is de rode kolom in de grafiekjes.
Later heb ik diezelfde 5 games daar waar mogelijk op de maximale instellingen gezet en nogmaals de min-max-gem framerates opgenomen. Ik heb hier verder niks aangepast aan de instellingen van de videokaart zelf. Dit is de groene kolom onderstaande grafieken.
Alle games op bij alle 3 de tests op een resolutie van 1680x1050 gespeeld.

Aangezien de oude 8800 nog aardig mee kon komen, zijn de gemiddelde framerates over het algemeen niet bizar veel omhoog geschoten. Starcraft 2 heeft het zelfs voor elkaar gekregen om een lagere framerate te scoren met de HD5850, maar dit lijkt mij een benchmarkkundig foutje van mijn kant. Bioshock 2 en Mass Effect 2 zijn duidelijk gelimiteerd op 60 fps (dit zal ongetwijfeld uit kunnen, maar zou niet weten hoe) en hier is dus weinig vooruitgang te zien. Dirt 2 en MW2 weten duidelijk wel goed gebruik te maken van de nieuwe kaart en dit zie je dan ook terug in de framerate van beide games. Dirt 2 maakt al gebruik van enkele DX11 technieken en het is dan ook prettig om te zien dat de kaart het goed doet bij deze game. Dan is hij tenminste klaar voor de toekomst. En de fps bij MW2 gaan helemaal skyhigh. Zo weet je tenminste zeker dat het niet aan je systeem ligt als je weer is voor lagger wordt uitgemaakt tijdens een potje MW2.

Wat je wel erg merkt dat de minimale framerates allemaal een stuk meer omhoog zijn gegaan. Ook op de drukkere momenten in een game trekt de kaart het makkelijk en dat maakt mij blij :)

De maximale framerate zegt mij niet zo heel veel, aangezien dit vaak maar enkele frames duurt. En dat het menselijke oog het verschil tussen 30 fps en 60 fps wel ziet (om maar weer is een eeuwenoude discussie aan te snijden), het verschil tussen 120 fps of 280 fps zal mij persoonlijk een worst wezen. Bottom line is, is dat ie als een tiet gaat!

Zoals beloofd heb ik ook de alweetende WPI van de kaart even bijgehouden, deze score maakt deze gehele review eigenlijk zinloos.

Om ook maar een beetje een betrouwbare benchmark in mijn review te kunnen zetten heb ik ook maar de moeite genomen 3DMark Vantage te runnen op mijn oude en nieuwe setup. Aangezien ik 0 ervaring met dit soort software heb, heb ik simpelweg enkel de GPU tests op een resolutie van 1680x1050 gerund en de hieruit rollende score opgeslagen. Dit gaf de volgende uitslag:
In eerste instantie schrok ik er best wel van hoe zwaar mijn trouwe 8800 het had met de tests. Ik had het idee dat deze toch nog altijd wel redelijk mee kon komen, maar met 3DMarkt Vantage had hij de grootste moeite. Het beeld zag er niet uit en het ging met een framerate die totaal niet speelbaar was. Ik was bang dat ik vanwege mijn noobness met dit soort software wat instellingen verkeerd had gezet, waardoor hij niet goed uit de verf kwam en dit de betrouwbaarheid van de test niet ten goede kwam.
Maar hoe snel sloeg deze schrik om in schik toen ik de HD5850oc erin had geprikt! De 5850 had totaal geen moeite met 3DMark Vantage en draaide het hele zooitje zonder problemen. Dit resulteerde ook in een beduidend hogere score, zoals hierboven te zien is.

Op verzoek heb ik ook een testrun op 3DMark06 gedaan. Hier heb ik wel nog even de moeite genomen om alle grafische instellingen zo hoog mogelijk te zetten. Res: 1680x1050, AA 8x. En hier wist ik een SM2.0 score te halen van 7202 punten en een HDR/SM3.0 score van 7036 punten. Ik zou totaal niet weten wat dit precies inhoud en ik kan het ook niet meer vergelijken met mijn 8800gts, aangezien mijn lieftallige huisgenoot deze na zo'n 3 jaar trouwe dienst binnen 1 weekje in zijn pc heeft weten te slopen. R.I.P. my dear friend ;(

Geluidsproductie
Op verzoek ook een stukje over de geluidsproductie van de kaart. Aangezien ik geen high-tech decibelmeters o.i.d. heb, is dit een beetje fingerspitzengefühl.
Alleerst over de locatie van mijn PC kast, deze staat ongeveer een halve meter links van mijn hoofd. Dit is geluidstechnisch waarschijnlijk niet echt ideaal. Zie onderstaande foto voor een duidelijk beeld:

De kaart is idle heel zachtjes te horen. Het is (vind ik) totaal niet storend, maar het is wel het onderdeel wat het meeste geluid produceerd. Mijn 8800 was toch wel wat stiller.
Dit verschil wordt vooral veel groter als ik ga game-on. Dan gaat de koeler van de 5850 toch flink loeien. Ik moet eerlijk toegeven dat dat me wel een beetje tegenvalt. Maar mijn oplossing, het geluid gewoon een beetje harder te zetten, werkt daar echter prima tegen ;)
Maar de kaart is niet echt ideaal voor wie geruisloosheid hoog in het vaandel heeft staan bij zijn PC.

Al met al durf ik wel te stellen dat ik uiterst tevreden ben met de HD5850oc. De kaart kan alle huidige games met 2 vingers in de neus aan en de games die al enkele toekomstige snufjes van DX11 gebruiken weet hij vooral veel progressie op te boeken, wat mij veel vetrouwen voor de komende periode aan games geeft. De kaart geeft veel waar voor zijn geld, al zullen sommige de kaart toch te duur vinden, wat opzich prima te begrijpen is. Maar voor degene die wel van een lekker potje game-on houden en er ook wel wat voor over hebben dit allemaal lekker vloeiend met alle eye-candy te kunnen doen, kan ik deze kaart ten zeerste aanraden.
Mocht je deze kaart overwegen wil ik je wel wijzen op, naar mijn idee, het grootste nadeel, het formaat. Deze kaart vereist al een flinke kast en ondanks dat ik hem erin heb weten te krijgen, beperkt mij behoorlijk in mijn uitbreidmogenlijkheden.
Maar als dit geen probleem is, kan ik je deze kaart ten zeerste aanraden. En ik ben er van overtuigt dat ik hier nog een hoop lol van ga hebben.

**edit**: stukje geluidsproductie toegevoegd, betekenis groene balk bij fps (hopelijk) verduidelijkt, resolutie vermeld
**edit 2**: 3DMark06 score toegevoegd

Heb jij ook een Club 3D HD5850 Overclocked Edition?

Even een vraagje, wat is er met die ultieme overclock (de groene balk) aan de hand?

Het lijkt er nogal op dat je je geheugen te ver hebt geklokt, en dat daarom de ECC (foutenverbeteraar) aan de gang moet. En dat kost tempo.

[Reactie gewijzigd door Orwell op 21 september 2010 15:53]

Excuses voor de onduidelijkheid. Ik heb bij de groene balk niks overgeklokt. Ik heb hier enkel de grafische instellingen van de games, daar waar mogelijk, op zijn hoogst gezet. In dit geval is het dus logisch dat sommige FPS iets lager worden.
Het is inderdaad niet heel duidelijk geschreven in de tekst maar de groene balk geeft de prestaties aan nadat alle grafische instellingen op maximaal zijn gezet. De klok frequenties zijn niet veranderd.

En volgens mij zit alleen op de professionele videokaarten foutcorrectie...
ECC zit standaard in gddr5
Je hebt gelijk (over iig de 1e alinea, over de foutcorrectie zou ik het niet durven zeggen)
Als je een benchmark draait zou ik v-sync uitzetten, dan kun je namelijk geen hogere fps hebben dan je scherm (60 hz bij meeste schermen). Bij mass effect en bioshock staat dit aan.

Bij spelen zet ik het trouwens altijd aan, voorkomt ook het vervelende "tearing".

[Reactie gewijzigd door haarbal op 21 september 2010 15:06]

Leuk review! WIl je 3Dmark 06 eens draaien voor mij? :+
Ik ben hem aan het downloaden, zodra ik resultaten heb, zet ik ze erbij.
Mooie revieuw.
Ik had deze kaart in een 5830 versie. Leuk om te lezen dat jij ook problemen met de lengte. Ik moest ook de harde schijven verplaatsen.

Voor potentiele kopers.. let ff op de afmeting is rond de 28 cm, maar hier komt de lengte van die 6 pins aansluitingen ook nog bij. Je zit dus zo aan 30 cm of misschien wel meer.

Helaas kapte mijn kaart er na 1 dag al mee en heb nu een 5770, maar ga deze zeker vervangen als de prijzen wat zakken. Ik vond de koeling op dit ding ook zeer goed. Onder full load hoorde je weinig.

groeten
Tja,

Een heel prettige review.

Voor de "gewone plug and play" gamer onder ons. :+

Niet TE technisch. Maar wel alle belangrijke + en - punten meegenomen.

Goed gedaan!! _/-\o_
vertoonde de koeler bij jou geen losse rottelende dingen?
had dat namelijk bij mijn 2 5830 kaarten wel die over dezelfde koeler beschikken...
mooie review met plezier gelezen omdat je kunt zien dat je em met plezier hebt gemaakt.
Thnx voor je bespreking.
Heel nette review,

Ik heb zelf ook de kaart icm met de pricewatch van maart geloof ik, maar echt een geweldig ding _/-\o_

Ik had ook deze kaart gekozen vanwege zijn goede prijs/kwaliteit verhouding maar ik moet zeggen dat hier het geluid wel mee valt.. Misschien komt dat omdat ik nog nooit heel erg stille videokaarten heb gehad maar ik ben er heel erg blij mee. Ik had dan ook juist voor deze versie gekozen vanwege zijn stillere koeler ;) Standaard koeler geeft geloof ik zo'n 50! :S decibel..

Hij draait verder echt geweldig alleen heeft hij soms probjes met metro alles max. Maar ja dat is dan ook een slecht gerendered (Schrijf ik dat nu goed?) Nvidea spel ;) Ati spellen draait hij echt heel soepel, geweldige kaart voorlopig hoef ik niets anders!
Ben ook van plan deze kaart aan te schaffen, maar ik vind het wel vreemd dat je 8800GTS de 5850 overwint in Starcraft 2?
Ja, het verbaast mij ook een beetje met ik zeggen.
Ik zal vanavond nogmaals een klein testje doen, om te kijken of hij weer dezelfde soort uitslag geeft.
Bij Mass Effect is de Vsync niet te forceren volgens mij.