Splitgate Review

linksquest 17 november 2021, 176 views Product gekocht

Splitgate

Pluspunten

• Snelle gameplay
  • Soepele besturing
  • Gratis
  • Genoeg afwisseling

Minpunten

• Niet met 1 account op meerdere platformen kunnen spelen.

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Wat krijg je al je Halo fuseert met Portal, dan krijg je Splitgate, tenminste dat is hoe 1047 Games de game omschrijft. Deels klopt het, en in deze review zal ik dat wat nader toelichten.

Maar om te beginnen, wat is Splitgate nu precies? Het is een gratis te spelen first person shooter die het net even wat anders doet. Ik zei het al net, de makers noemen het een combinatie van Halo en Portal, maar zelf vindt het ook veel weg hebben van Unreal Tournament. De game kent heel veel verschillende modusessen en zelfs die kunnen telkens veranderen. Als je random speelt met alle modusessen aan, dan kan dit erg leuk uitpakken.

Zelf had ik nog nooit eerder van deze game gehoord, en via een vriend de vraag om het samen met hem te spelen, de game had hij zelf ook via iemand anders weer aanbevolen gekregen. Hij is gratis en play to win zou hier niet inzitten. Ik had zoiets van, waarom ook niet en heb de game een kans gegeven. Ik moet zeggen, ik ben blij dat ik dit gedaan heb, wat een geweldige game. De combinatie van schieten en gebruik maken van portals is zo leuk uitgewerkt, deze game zou zo de nieuwe Unreal Tournament kunnen zijn.

Cosmetische aankopen/Seasonpass

Ergens moet er geld verdiend worden aan een gratis game, en dat is bij Splitgate, net als bij veel andere gratis games, aan het cosmetische gedeelte. Je kunt munten kopen en deze gebruiken voor het vrijkopen van pakjes en skins voor je wapens. Ook kun je dansjes vrijkopen, maar omdat het first person is, zie je deze eigenlijk niet, en vind ik persoonlijk het geen meerwaarde. Tijdens het spelen kun je skins vrijspelen, of punten krijgen waardoor een loot kunt unlocken. Loots kun je ook met credits kopen, maar ook daar hoef je geen gebruik van te maken. Als je de Seasonpass hebt, dan heb je nog extra manieren om dingen vrij te spelen, want sommige uitdagingen kun je alleen unlocken als je de Seasonpass hebt. Kort samengevat, aankopen kun je doen, maar het is niet verplicht.

Gameplay

De gameplay zit erg goed in elkaar, of je nu op de console met een controller speelt, of op de PC met je muis en toetsenbord, de game is erg goed uitgewerkt. Ik heb niet echt het idee gehad dat er dingen niet goed zaten in de besturing, en dat is helemaal tof. Elke mode zoals ik al eerder schreef, heeft zijn eigen stijl. Soms heb je gewoon Deathmatch, maar de keer daarna met een twist waardoor je maar een bepaald wapen hebt, of dat je 1 shot kill hebt bij een headshot. Hoe je het ook speelt, het is erg verslavend en de uren vliegen zo voorbij. Op zowel de Xbox als op de PC speelt game goed weg, hoewel ik voor 99% van de tijd wel op de PC speel.

Grafisch

Grafisch ziet de game er goed uit, en ook op een wat mindere sterke PC loopt de game goed. Je kunt veel dingen nog naar smaak aanpassen, dus dat is altijd mooi meegenomen. Nu zullen bepaalde gamers de game misschien grafisch wat verouderd vinden, vergeleken met bijvoorbeeld een Call of Duty Warzone, maar voor een game waarbij snelheid hoog is, en je ook met portals werkt, vind ik dat helemaal niet erg. Het oogt allemaal duidelijk en bij een game als deze is dat ook allemaal prima.

Crossplay

Er zit een Crossplay in en dat is zeker wel leuk. Je kunt zo bijvoorbeeld instellen alleen console, gamers of alleen pc-gamers. Wat helaas niet mogelijk is, is met 1 account op bijvoorbeeld zowel de PC als op de Console te spelen. Ik ben zelf op Steam begonnen en wilde eens kijken hoe hij op de Xbox One X speelde, en tot mijn verbazing moest ik daar gewoon opnieuw beginnen. Nu kun je buiten skins toch niks anders vrijspelen, dus echt las heb je er niet van, tenzij je level erg belangrijk is. De crossplay zelf werkt verder allemaal prima, dus dat is alleen maar goed.

Eerlijk is eerlijk, Splitgate is een geweldige game die zeker als een toffe game gezien mag worden. Ik was al langer op zoek naar een leuk online spel die me een beetje aan de Unreal Tournament uit 1999 deed denken, en Splitgate is toch die game die het voor mij geworden is. Hij is uitdagend, lekker snelle gameplay, geen Pay to Win en ook nog eens gratis. 1047 Games heeft een toffe game neergezet en voor mij mag deze nog heel wat jaren meegaan.

Heb jij ook een Splitgate?