Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus

Niet beschikbaar
Specificaties Radiatorthermostaat - Bekijk alle specificaties

Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus Review

87brybry 17 november 2021, 192 views Product gekocht

Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus

Na het lezen van meerdere goede reviews, besloot ik twee van deze apparaten aan te schaffen. De een heeft al vanaf het begin problemen, maar ook de andere doet het niet zoals verwacht. Na drie weken vind ik het tijd voor een review.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie

Minpunten

• Kraan sluit niet altijd helemaal af
  • Inaccurate temperatuurmeting
  • Geen blijver

Kwaliteit Score: 3
Sinds een week of drie heb ik twee van deze thermostaatkranen in gebruik. Een van de twee apparaten heeft in die tijd al 3x2 (Varta Longlife) batterijen verslonden en is vanmorgen begonnen aan zijn laatste set voordat deze retour gaat.

De installatie verliep eenvoudig, omdat er bij mij geen adapters nodig waren voor het plaatsen. Kraan erop draaien, koppelen aan Z-wave, op de knop drukken als 'INS' verschijnt, kalibreren en gaan. Het opzetten van een beveiligde verbinding lukte maar in één van de twee gevallen. De andere kraan wilde er na drie pogingen niet aan beginnen.

Beide units reageren op zich wel snel, maar als er vanuit de controller (Home Assistant) teveel verzoeken komen, dan valt de verbinding een tijdje weg.

De thermostaatkranen sluiten niet altijd helemaal, terwijl de 'valve position' wel op 0 staat en de temperatuur ver onder de huidige temperatuur is gezet. Dat vind ik slecht, want ik heb ze bewust aangeschaft om radiatoren helemaal uit te kunnen zetten in ruimtes die we overdag niet gebruiken.
Ook is de temperatuurmeting verre van accuraat als de radiator heet is. De vensterbank hangt er zo'n 15-20 cm boven en de knop zit niet achter een gordijn. Tijdens het verwarmen kan de temperatuur zomaar 4 tot 6 graden boven de werkelijke waarde zitten. Na het afkoelen klopt de temperatuur wel weer.

Nu schijnt het mogelijk te zijn om een externe Z-wave temperatuursensor te koppelen aan de thermostaatkraan, maar daarover heb ik niets gelezen in de documentatie.

Over het geluid heb ik weinig te zeggen; de apparaten zijn natuurlijk hoorbaar als ze openen en sluiten, dus ik zou ze niet in mijn woonkamer plaatsen en 's nachts uitzetten als ze in een slaapkamer hangen.

Heb jij ook een Eurotronic Spirit Thermostaat kraan Z-Wave Plus?