Specificaties Tower, 7 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Three Hundred Review

ScSi 17 september 2010, laatste update op 17 september 2010, 647 views

Antec Three Hundred

Pluspunten

• geen scherpe randjes
  • stille fans
  • front makkelijk te verwijderen
  • filter in het front
  • rubberen voetjes

Minpunten

• afdekplaatje apart te bestellen en kost de helft van de case zelf!!
  • fans enkel regelbaar wanneer je de kast opent
  • oriŽntatie PSU
  • geen mesh bij zijpaneel
  • resetknop te klein

Na het snel lezen van wat reviews deze case maar aangeschaft, zonder er eigenlijk gedegen onderzoek naar te doen. Ik heb besloten deze review te schrijven omdat er een aantal zaken zijn die in andere (Tweakers') reviews niet behandeld worden. Je zal geen 'raw facts' vinden (aantal hdd bays, afmetingen kast, ..) maar wel een aantal op -en aanmerkingen die mij opvielen bij het inbouwen van de componenten..

Vragen, opmerkingen; laat maar een comment achter.

Exterieur

Bays
De kast is mooi vormgegeven, en heeft 3 5.25" bays. Er is standaard geen 3.5" bay voorzien, dit afdekplaatje moet je afzonderlijk bestellen en kost 24.95 euro!! Dat is de helft van de prijs van een case. Voor hetzelfde geld koop ik een vergelijkbare Gigabyte case en bespaar ik mezelf 24.95 euro. Sorry Antec, maar hier verlies je een klant mee.

Gierig vanuit het standpunt van Antec gezien (hoeveel mensen willen nu zo'n plaatje?) maar jammer dat je er de hoofdprijs voor moet betalen ook :( De kosten die ze uitsparen door het niet met elke kast mee te leveren zou perfect kunnen dienen om er gratis eentje op te sturen naar de klanten die er wel een wensen (en waarschijnlijk houden ze er dan nog aan over!)

Front en side
De voorkant is voorzien van mesh en gelukkig afgedekt door een stoffilter, die makkelijk te verwijderen en te wassen is. Helaas hebben ze er niet aan gedacht een stoffilter te plaatsen voor de fanhole op het zijpaneel, waardoor het stof alsnog langs daar naar binnen kan komen.. Dit heb ik opgelost door het met een stukje dempingsmat af te plakken, maar echt ideaal is het niet, gezien de tape toch nog stof vangt door de gaatjes van de fanhole.

Power en resetknop
Power knop is goed - reset knop is enkel te bereiken met iets smal en puntig (bijv potlood). wat mij betreft had die groter mogen uitgevoerd worden.

Leds
Powerled en hdd led zijn beide in blauw en lekker klein (zitten deels onder de powerknop verstopt). Dit geeft een mooi effect. Het liefst had ik de hdd led in rood gezien, maar 'les gouts et les couleurs on discute pas' :)

Voetjes
HIer ben ik heel tevreden over. Antec heeft 4 superieure rubberen voetjes onder de kast geplaatst, waardoor de resonantie zoveel mogelijk beperkt blijft. Ook kan de kast niet zomaar verschoven worden, gezien de voetjes dit 'tegenhouden'.

Interieur
Randjes
Misschien een raar puntje om mee te starten, maar het is goed om te vermelden dat er geen scherpe randjes in de case te vinden zijn. Je kan er dus ook je vingers niet aan openhalen en aldus je kast onderbloeden zonder het zelf te beseffen :)

Indeling
Het moederbord wordt standaard gemonteerd, terwijl de voeding beneden zit. Ik vind het maar een rare indeling als je een PSU hebt met een fan op de binnenzijde, blaast die de warme lucht over je moederbord. Omgekeerd mounten (met de fan naar beneden) kan ook, maar er kan onderaan geen lucht worden aangezogen. Beetje nutteloos dus.

HDD installatie
Zoals eerder al aangehaald door Sebedees, is hij er, net zoals mij, niet in geslaagd de HDD's vast te maken met de dikke thumbscrews die meegeleverd werden.

In de comments wordt vermeld dat het wel kan, maar hier lukt het niet. De DVD-writer lukte dan weer wel, begrijpe wie begrijpe kan?

Cable management
Er zitten twee grote tie-wraps aan de rechterzijde (vooraf bekeken) van de case, om iet of wat van cable management aan te bieden. Enige andere (kleinere) tie-wraps op andere plaatsen missen echter, waardoor het doel zichzelf een beetje vooruitstreeft.

Fans
Hier kan ik kort over zijn - deze zijn stil, voldoende groot (120MM) en de RPM instelbaar (l - m - h). Een eigenaardigheidje hier weer, de regelaar van deze fans hangt los aan de binnenkant (!) van de kast. Elke keer als je de RPM wil regelen, moet het zijpaneel er weer af. Ok, echt veel gebruik ik het niet, maar voor de mensen die tijdens het gamen hun fans sneller willen laten draaien, duik de case maar in..

Al bij al ben ik niet tevreden en niet ontevreden over deze kast. Het is op zich een goede case, maar op vlak van design en usability lijkt dit bedacht op een maandagmorgen door een ingenieur die slecht had geslapen :) Er zitten een aantal eigenaardigheden die snel (en goedkoop) hadden kunnen opgelost worden.
Akkoord, voor een kast van +/- 50 euro mag je geen wonderen verwachten, maar van een casebouwer zoals Antec had ik wel meer verwacht.

Heb jij ook een Antec Three Hundred?

Reviews door de redactie

Ook ik heb met de schroeven geen problemen. Mbt de resetknop zo klein vind ik meer dan logisch. Bij oudere laptops kon resetten vaak alleen met een paperclip.

Op zich is de orientatie van de PSU voor mij geen probleem, wel het feit dat sommige kabels van de PSU erg kort zijn voor de "PSU onder layout".

In het zijpaneel hoort een push fan die blaast vanuit de kast naar buiten (warme lucht van je grafische kaart). Daar wil je geen stoffilter op. Hetzelfde geldt voor de bovenkant fan en achterkant.
En omdat het vroeger moeilijk was, moet het steeds moeilijk blijven? Mijn Chieftec heeft een resetknop die klein genoeg is, maar toch met de vinger ingedrukt kan worden.

De orientatie is voor mij ook geen probleem, echter als je een PSU hebt met een horizontale fan, kan het een probleem zijn. Dit vermeld ik ook duidelijk.

Wat de fanhole op de zijkant betreft - daar wil ik geen extra fan, dus dan had het wel nuttig geweest als ik deze kan afsluiten/bedekken..
Dat je de dikke schroeven voor HDD's er niet inkrijgt vrbaasd me. Ik heb hier met dezelfde kast drie verschillende HDD's en een DVD-brander er prima in gezet met 4 van die dikke schroeven. En wat dat zijgat betreft ben ik eht helemaal emt je eens: daar hadden ze ook iets voor moeten gooien.
Ik zal het dit weekend eens bekijken, heb er niet echt op gelet bij het inbouwen..
Je hebt 2 verschillende thumb schroewen (even uit mijn hoofd, niet bij de kast in de buurt). 1 voor de HDD's, deze zijn klein. En grotere voor dvd drive dacht ik. Moet ik even thuis nog checken.
fans enkel regelbaar wanneer je de kast opent
Dit is een feature bij een kast. Geen eis omdat je dit van te voren ook gewoon kan opzoeken. Je had het gewilt dan had je dit moeten opzoeken en kiezen voor een andere kast.
Net zoals zeggen bij een TV dat ik er internet op had gewilt maar het zit er niet bij. Dat is geen negatieve eigenschap. Het is een niet bestaande feature.