Sony WH-1000XM4 (Zilver)

€ 289,90
Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WH-1000XM4 (Zilver) Review

Aesic 16 november 2021, laatste update op 20 december 2021, 82 views Product gekocht

Sony WH-1000XM4 (Zilver)

Mijn eerste ervaring met Sony afkomstig van Bose, een wereld van verschil. Hij kan oorverdovend hard met een gigantische bass of een prachtige rustige symfonie. Een echte allrounder die het echt goed doet in alles. Danzkij de extra bass geniet ik extra als hardstyle / EDM fan :)

Pluspunten

• Prima app
  • Goed gewicht
  • Harde case
  • Wat. Een. Geluid.
  • De beste ANC zonder twijfel

Minpunten

• Drukt soms op mijn oren
  • De sony app kan soms irritant zijn

Hallo! Welkom bij mijn review over de Sony WH-1000XM4's

Wat kun je verwachten?
Een makkelijk lezende review zonder al teveel technische praat, daar ben ik niet van en dat kan ik beter aan de echte professionals over laten.
  • Inleiding
  • Geluid
  • Comfort
  • Gebruiksgemak
  • App
  • Prijs en Conclusie

Voordat we beginnen is het belangrijk om te weten dat ik zeker geen Audiofiel ben, in tegenstelling tot de huis tuin en keukenluisteraar ben ik wel heel erg kritisch over mijn geluid. Bevalt het me niet? Doei!

De Sony WH-1000XM4 is mijn keus als vervanger voor de Bose QC35II welke tot op heden mijn daily driver was.
Waarom kies ik nou voor de XM4 en heb ik niet gewacht op de QC45? Eigenlijk zeer simpel. Deze was toen nog niet aangekondigd en het geluid van de QC35II stond ik niet perse om te springen.

Dus was het aan de Sony's om mij te verbazen! En dat hebben die zeker gedaan. Een uitstekende koptelefoon met topklasse geluid, goede comfort, dare I say een redelijke app en een built-in EQ. What else? Blijf lezen :)

Geluid
Een beetje technische poespas is wel handig, hierbij volgt een kleine opsomming van de specs waarna ik kort erna over zal gaan op mijn persoonlijke beleving.
  • Gesloten
  • 4 - 40.000Hz frequentierespons
  • 30 uur met ANC, 38 uur zonder ANC
  • Bluetooth 5.0
  • SBC, AAC, LDAC
Staan alle specs erin? Nee. Dat is in mijn ogen niet nodig maar mocht je ze precies willen weten kun je ze hier vinden!

Mijn ervaring,
zoals ik in de inleiding al zei is het voor mij simpel, bevalt het geluid me niet? Doei! Deze koptelefoon is ondertussen een paar maanden in gebruik dus dat zegt genoeg.
Voor mijn ervaring is het belangrijk om te weten dat ik van EDM houd, denk daarbij aan Hardwell, Martin Garrix maar bijvoorbeeld ook Rebellion en Radical Redemption. Verwacht ik een bepaald type profiel bij een koptelefoon? Absoluut niet maar het aanpassen is voor mij belangrijk.

Daar komen we dan aan bij mijn ervaring,
de eerste keer spotify opstarten en het lied Ocean Drive van Duke Dumont aanzetten was geweldig, er ging een dimensie voor mij open. Dat klinkt wellicht overdreven maar het is zo, waar ik bij de QC35II een redelijk neutraal geluid had kreeg ik out of the box bij de XM4's direct een fantastisch geluid. Na dit aangepast te hebben met de Clear Bass op 10 wist ik al snel dat dit wel mijn kopje thee was. Een hele nette soundstage, prachtige geluidskwaliteit en heerlijke bass is alles wat ik nodig had om te zeggen deze blijft.

Is de koptelefoon leider in zijn klasse?
Absoluut, zonder enige minuut van twijfel ga je geen betere koptelefoon vinden voor de prijs. Maar wel een comfortabelere.

Comfort
Niks is perfect, ook niet deze koptelefoon helaas. Waar het bij veel mensen goed zit willen mijn oren weleens vervelend doen. Zo ook hier, de oorschelpen zijn voor mij net niet diep genoeg wat zorgt dat er na enige tijd druk komt op de bovenkantjes van mijn oorschelpen. Raad ik de koptelefoon hierdoor af? Eigenlijk niet maar let goed op.

Voordat je de koptelefoon koopt raad ik je aan hem een keertje te passen, mochten jouw oren net als die van mij net wat anders zijn kan het zomaar voorkomen dat de koptelefoon niet helemaal geschikt is. De keuze laat ik dan ook aan jou over of het je waard is. Voor mij iniedergeval wel.

Gebruiksgemak
Handig! Een koptelefoon die doet wat je wilt. Daar zul je weleens mee gaan strugglen vrees ik.
Bij de Sony XM series is de rechteroorschelp een touchpad, superleuk natuurlijk maar werkt het wel een beetje?
Meestal wel, soms ook niet. Ik maak regelmatig mee dat ik perongeluk een nummer skip terwijl ik het volume omhoog wil doen.

Werkt het je echt tegen?
Mja, wellicht een beetje. Het is best een dealbreaker maar ook weer niet zo erg dat ik zeg skip hem!
Ik ben van mening dat het even wennen is, zelf ben ik geen fan van het touchpad tot op heden maar het begint langzaamaan steeds beter te werken voor mij.

Oh enne.. Je kan met 2 apparaten tegelijk verbinden. ;)

Bij de koptelefoon hoort ook een app! Maar daar ga je nu wat over lezen.

App
Woehoe! Meer apps op je telefoon die vast al tjokvol zit. Maar, het is wel handig om het even te installeren! Anders ga je de volgende puntjes missen en die zijn toch wel erg handig.
  • Active Noise Cancelling Control
  • Equalizer
  • DSEE Extreme
  • Speak to chat
  • ANC Optimalisatie
  • Een zoot aan nutteloze badges
Zo spannend is de app niet maar hij biedt wel functies die zeer van pas komen.
Automatisch wisselen van ANC modus is leuk maar ook best wel irritant, het duurt vaak eventjes dus heb ik dit zelf uitegezet.

Speak to chat, een grappige functie waarbij zodra jij praat de koptelefoon automatisch in Communicatie modus gaat. Zelf heb ik dit eerlijk gezegd echt niet gebruikt, heb je er wel wat aan? Ja wellicht als je snel wat wilt zeggen maar daar houdt het ook wel bij op.

ANC optimalisatie is wat interessanter, het past zich aan aan jouw omgeving en dus is de ANC voor jou afgestemd.

De controle over je ANC is best wel heel handig, zelf fiets ik elke dag omdat ik nog op school zit. On the fly wisselen is dus best makkelijk en gaat ook best snel.

In het koude decemberweer heb ik handschoenen aan. Hoe gaat de app daarmee om?
Eigenlijk best netjes. Alleen met de ANC slider gaat het soms wat moeizaam maargoed, handschoen uit en aan is ook weer niet zo'n moeite.

Daarbij komen we eigenlijk aan op de prijs en ook gelijk de conclusie van dit alles.

Prijs en Conclusie

Daar zijn we dan, op het eind aangekomen.

Nieuwprijs: 271 Euro op tijd van schrijven
Tweedehands: 210 Euro op goedkoopst.

In mijn ogen een uitstekende prijs voor een ronduit uitstekende koptelefoon. Geluid waar je U tegen zegt en een batterijduur die meer dan voldoende is.

Mijn conclusie kan afwijken van die van jou, begrijpelijk natuurlijk maar toch krijg je die van mij er gratis bij!
In mijn ogen is dit een koptelefoon die moeilijk overtroffen gaat worden, eentje die waar biedt voor het geld dat je eraan zult spenderen met een zoot aan features die zowel handig als nutteloos zijn.
Zoek je nou echt een nieuwe daily driver die je de komende jaren niet hoeft te vervangen is dit de perfecte keus en ik weet vrijwel zeker dat je er geen spijt van zult hebben.

Heb jij ook een Sony WH-1000XM4 (Zilver)?