1 review

Xiaomi Redmi Note 10 (4GB) 128GB Zwart

Niet beschikbaar
Specificaties 6,43" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Redmi Note 10 (4GB) 128GB Zwart Review

JustDutch 15 november 2021, laatste update op 14 januari 2022, 254 views Product gekocht

Xiaomi Redmi Note 10 (4GB) 128GB Zwart

Fijne telefoon met zeer goede specs voor het geld. De gehele ervaring wordt verpest door de waardeloze MIUI 12 software. Pas na het installeren van een custom ROM, maakt het toestel het helemaal waar. Jammer dat de camera-app van Xiaomi niet werkt, dan was het helemaal perfect geweest.

Pluspunten

• mogelijkheid voor custom ROM
  • lange batterijduur met custom rom
  • standaard camera app
  • vlotte cpu

Minpunten

• MIUI 12
  • VPN wordt tegengewerkt
  • invoer op scherm tijdens bellen aan oor

Ik zocht een zo klein mogelijke telefoon, met tenminste een full hd scherm, vlotte cpu, een redelijke camera en een redelijke prijs. Dat was een uitdaging. Nu is deze telefoon wel iets groter dan mijn vorige, maar het formaat is nog net acceptabel.

Tijdens het zoeken, kwam ik al diverse meningen tegen over MIUI, over het algemeen niet zo positief. Maar aan de andere kant, er zijn maar weinig aanbieders van dergelijke hardware, tegen een dergelijke prijs. Het moet ergens verdiend worden. En, je kunt een hoop zaken uitzetten, waardoor het leven een stuk dragelijker wordt. Dat dus ook gedaan. Zo veel mogelijk zooi uitgezet, rechten ontnomen en wat al niet. Maar, van tijd tot tijd leek het erop dat de rechten van die apps weer terugkwamen. Misschien het gevolg van een update?

De spreekwoordelijke druppel om een custom rom (pixel experience) te installeren was het feit dat mijn VPN (surfshark) niet goed werkt onder MIUI. Elke keer wordt de verbinding verbroken en is de VPN inactief. Dat had ik niet op mijn oude telefoon, niet op mijn tablet, niet op mijn PC en nu ook niet meer met een custom ROM. Het ligt dus echt aan MIUI.

Wat ik op mijn oude telefoon ook niet had was dat mijn amazfit smart scale niet verbonden bleef. Nu heb ik vlak voor de overgang van mijn oude naar nieuwe telefoon een nieuwe versie van de app ontvangen, misschien dat het daar in zit. Want zowel met MIUI, als met de custom ROM blijft mijn weegschaal niet verbonden. De Smartwatch van hetzelfde merk heeft dit probleem niet. Ach, zo vaak weeg ik ook niet, dus af en toe opnieuw verbinden is te doen.

Maar een custom ROM is ook niet alles. Ik mis de camera app die bij de telefoon geleverd werd. Die was echt fijn. Ook kan ik de SD-kaart niet als intern/ systeemgeheugen gebruiken, dan is de kaart na 1 dag corrupt (getest met 2 kaarten). De SD-kaart als SD kaart gebruiken gaat tot nu toe prima. Wat wel enorm fijn is, is de accuduur. Haalde ik eerst anderhalve dag op een acculading, nu heb ik 23% verbruikt na 1 dag en 21 uur gebruik. Indrukwekkend.

Al met al heeft deze telefoon alle ingredi├źnten om een hele fijne telefoon te zijn. MIUI heeft zo zijn onhebbelijkheden, maar ook een custom ROM is niet vlekkeloos. Ga ik de volgende keer weer voor een dergelijke deal (goede hardware tegen deze prijs). Dat is een volmondig nee. Dan maar wat meer uitgeven, dat is het mij waard.

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Note 10 (4GB) 128GB Zwart?