Maxtor DiamondMax 10 250GB, 250GB Review

RemorzNewbie 21 juni 2006, 1.238 views

Maxtor DiamondMax 10 250GB, 250GB

Pluspunten

• Snelheid.

Minpunten

• Irritante steeds afzwakkende en versterkende trilling + te veel geluidsproductie wanneer de schijf actief is.
  • Niet betrouwbaar door mijn negatieve ervaring.

De Maxtor Diamond Max 10 250 GB harde schijf met NCQ en 1,5Gb/s. Klinkt allemaal leuk en aardig. Ik heb dit rotding korter dan een maand geleden aangeschaft voor een redelijke prijs, nl. 78 euro. Het ding was lekker snel maar trilde als een gek en produceerde daardoor ook redelijk wat herrie, voornamelijk als ie aan t werk was. De prijs die ik nu echter heb moeten betalen is veel hoger; data van de periode tot 9 jaar terug is in een klap verloren door een of andere onverklaarbare crash van deze harde schijf. Mijn muziekverzameling van hier tot Tokio heb ik altijd veilig weten over te zetten. Totdat ik de data gedurende een maandje opsloeg, zodat ik het rustig allemaal kon gaan back-uppen en het systeem opeens de melding gaf dat een map beschadigd was wanneer ik deze probeerde te openen. De complete inhoud van die map was gewist. Dus ik dacht: ik zet m ff uit, dan komt het misschien weer goed. Nou, mooi niet dus. In de bios werd hij gewoon herkend en ook in Windows kon ik hem vinden m.b.v. Schijfbeheer en bijv. Aida32, maar van wat eerst E:\ was met complete inhoud, restte nu dus niets meer. Wat heb ik geleerd? De Maxtor Diamond 10 serie is klote, en dat lees je overigens ook op heel veel forums. En: VERGEET NOOIT EEN BACKUP TE MAKEN VAN BELANGRIJKE SHIT !!!

Oh ja voordat ik het vergeet. Aan die NCQ heb je helemaal niets als je moederbord het niet ondersteunt, zoals in mijn geval dus. Hoewel deze extra feature waarschijnlijk toch merkbare verschillen zou kunnen opleveren op een volledig compatibel moederbord. Verder merk je vrijwel niets van het 16Mb Cache geheugen waarover de schijf beschikt.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 250GB, 250GB?

"Oh ja voordat ik het vergeet. Aan die NCQ heb je helemaal niets als je moederbord het niet ondersteunt, zoals in mijn geval dus. Hoewel deze extra feature waarschijnlijk toch merkbare verschillen zou kunnen opleveren op een volledig compatibel moederbord."
Nogal logisch ja, aan AGP 4x had je ook niks met AGP 2x etc, zo is 't nou eenmaal met vooruitgang, vaak niet backwards compatible ;)

"Verder merk je vrijwel niets van het 16Mb Cache geheugen waarover de schijf beschikt."
Dat betwijfel ik zelf, wellicht merk je 't niet zo snel maar ik denk dat een schijf met 16MB cache merkbaar sneller is dan eentje met bijv. 2MB, zeker bij benadering van kleine files e.d.

Verder helaas 'n nogal korte 'review', lijkt een beetje in een boze bui geschreven te zijn ;)
Het is heel vervelend dat je schijf met daarop belangrijke data is gecrashed. Maar mechanische onderdelen zijn vaak gevoeliger voor storingen, daarbij kan het altijd voorkomen dat een schijf stuk loopt al is hij maar een paar dagen oud.

De problemen waar je veelal over leest welke over de Diamondmax 10 serie gaan hebben vaak betrekking op de Nforce4 moederborden. Dit wordt met name veroorzaakt door de toepassing of liever gezegd niet goed toegepaste S-ATA II features. Met name heeft Nvidia een foutje hierin gemaakt met betrekking tot de feature staggered spinup welke standaard is ingeschakeld op de Diamondmax 10 schijven. Maxtor schakeld standaard de S-ATA II features in. Dat is mogelijk ook de reden waarom je meer problemen hoort met de Diamondmax 10 schijven dan schijven van andere merken. Seagate en Hitachi bijvoorbeeld schakelen standaard de S-ATA II features uit. Dus wanneer je een S-ATA II gecertificeerde schijf hebt van Hitachi met een S-ATA300 interface zal deze standaard op 1.5Gb/s werken, omdat de snelheid tussen de S-ATA150 en S-ATA300 interfaces op het moment nog weinig merkbaar zijn bij een singel schijf zullen veel mensen dit niet opmerken. Mogelijk daarom dat men dus ook geen problemen ondervindt met de S-ATA II features.

Overigens wil ik Maxtor niet helemaal onschuldig verklaren, aangezien zij toch ook al enige problemen hebben kunnen verhelpen met firmware update's van hun schijven. Overigens helplen BIOS updates ook vaak, behalve in het geval van de Nforce4 moederborden.

Zelf gebruik al een paar jaar uisluitend Maxtor schijven. Op het ogenblik heb ik 8 stuks 200GB S-ATA II S-ATA150 Diamondmax 10 schijven in mijn systeem hangen op een RAID5 controller. 4 van deze schijven draaien nu al ruim een jaar en recentelijk heb ik 4 tweedehandsschijven toegevoegd. Ik heb wel eens een schijf defect mogen terug sturen, maar dat is niet noemens waardig.

Het zou trouwens wel fijn zijn, wanneer je wat extra info. geeft met betrekking tot de rest van je systeem. Het trillen van de schijf kan namelijk ook versterkt worden door de kwaliteit of het gebrek daaraan van de gebruikte behuizing.

Zoals Yorixz al zegt, je hebt deze review waarschijnlijk in een erg gefrustreerde en boze bui geschreven/getikt. Wat overigens zeer begrijpelijk is, wanneer je zoveel aan belangrijke data ziet verdwijnen. ;)
Heb ook zulke ervarignen met maxtor schijven :)
Tja, Maxtor schijven....
Ik heb ze niet meer in mijn pc omdat alle maxtor schijven die ik tot nu toe heb gehad gecrasht zijn, je gerefurbished schijven terug krijgt en zelfs die opnieuw crashen.
Maar, ik heb een LAcie 250MB externe harde schijf met een maxtor erin en die doet het nog steeds na 2 jaar *O*
Maxtors zijn temperatuurgevoelig, en ge garantieafhandeling is slecht, betalen om hem op te sturen???
En die LaCie, niet voor echt belangrijke data :)
ik raak zelf ook geen maxtor meer aan... pruts merk...
heb in de afgelopen 3 jaar 3 hdd's van ze gehad waarvan 2 waren gecrashed en een na een tijdje enorm veel lawaai begon te maken. ik begin er niet meer aan, aan de maxtor troep :(

samsung en seagate ftw! :P
Ik heb 4 maxtor schijven in RAID 10. Van deze 4 zijn er al 3 terug naar de fabriek! Deze schijven horen tot de slechtste schijven die er zijn geloof ik. De warmte productie die niet als positief gezien wordt is juist super hoog en vermoedelijk de reden dat de schijven crashen. Enige voordeel is dat er wel 3 jaar garantie op zit dus ze kunnen ook steeds terug en sinds Maxtor van Seagate is gaat dat heel makkelijk, maar het kost wel porto. De volgende harde schijf wordt een? in ieder geval geen Maxtor. :X

[Reactie gewijzigd door jostytosty op 9 februari 2008 14:11]