Sony WF-C500 (Zwart)

Niet beschikbaar
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WF-C500 (Zwart) Review

mvansluis 16 november 2021, laatste update op 16 november 2021, 5.305 views

Sony WF-C500 (Zwart)

Over het algemeen ben ik tevreden over de oordopjes. Ze zien er goed uit, klinken goed, zijn makkelijk te bedienen en gaan lang mee. Maar ik denk wel dat het goedkoper kan en mag. Ook dat de dopjes niet aan meerdere apparaten tegelijkertijd te koppelen zijn vind ik jammer.

Pluspunten

• Hoog draagcomfort
  • Goed geluid
  • Makkelijk te bedienen

Minpunten

• Maar aan één apparaat tegelijk te verbinden

Inleiding:

Op dit moment heeft Sony 6 volledig draadloze oordopjes in zijn assortiment. Van deze 6 is zijn de Sony WF-C500 oordopjes het laatst toegevoegd en vormt met een adviesprijs van E 100,- het instapmodel van de reeks. Hoe deze oordopjes mij bevallen en wat je voor deze prijs krijgt lees je in deze review.

In de doos:

Laten we eerst naar de verpakking zelf kijken waarin de oordopjes zitten. Deze bestaat geheel uit papier en er is dus geen plastic in verwerkt. Dit doet Sony om grondstoffen duurzaam in te zetten en de afvalberg te verminderen.

In de doos zelf vinden we een case terug met daarin de Sony WF-C500 oordopjes voorzien van de maat M oortips. Daarnaast ook oortips in de maat S en L, een USB-C kabeltje om de case mee op te laden en de gebruikelijke referentie-, gebruiks-, en garantie documentatie.

Design:

De oordopjes komen in een simpele ovale case. Op de half transparante plastic deksel prijkt de naam van Sony. Op de achterzijde (dus niet de onderkant) zit de USB-C aansluiting waarmee de case opgeladen kan worden, waarmee je vervolgens weer de oordopjes kan opladen. Wanneer je de deksel opent zit er aan de voorzijde een notificatie lampje die oranje brandt wanneer je de case aan het opladen bent of oranje knippert wanneer deze opgeladen moet worden.

De oordopjes zelf zijn simpel maar functioneel qua design. Op de zijkanten zitten grote ronde drukknoppen voor de bediening en waarin ook de bluetooth antennes zijn ingebouwd. Mooie van de knoppen vind ik dat het niet duidelijk zichtbaar is dat het knoppen zijn. Aan de bovenkant van beide oordopjes zitten kleine notificatielampjes die bijvoorbeeld blauw knipperen wanneer de in pairing modus zijn of oranje knipperen wanneer het batterijniveau laag is. Aan de onderkanten zit een klein sleufje voor de microfoon. Op de achterkant zitten de oplaadpoorten en duidelijke aanduiding of het oordopje voor je linker of rechter oor is.

De oordopjes lijken in eerste instantie groot vergeleken met de traditionele bedrade oordopjes of de draadloze earpods met steeltjes (zoals airpods), maar als je ze draag valt dat alleszins mee. De oordopjes met case zijn te verkrijgen in 4 kleuren: zwart, wit, mintgroen en roze.

Bediening:

De oordopjes zijn heel simpel te bedienen. Als je de oordopjes uit de case haalt en naar je oor brengt hoor je al een damesstem (de taal is via de app headphones te wijzigen in verschillende talen waaronder nederlands) zeggen dat de batterij volledig opgeladen is en wanneer er een bluetooth verbinding tot stand is gebracht. En dat laatste is over het algemeen supersnel. Wanneer de dopjes nog niet verbonden zijn aan een apparaat en je beide dopjes in je oren hebt zitten, druk je beide knoppen op de zijkant van de dopjes een aantal seconde in en gaan de dopjes in pairing modus. Dit is te zien aan de knipperende notificatielampjes op de oordopjes en de damesstem die zegt: “Bluetooth koppeling”. Hierna kan je via je device contact maken met de dopjes. Het drukken op de knoppen terwijl de oordopjes in je oor zitten zou je als vervelend kunnen ervaren. Je drukt enigszins de oordopjes dieper in je oor. Om dit te voorkomen druk ik op de knoppen met een opwaartse beweging waardoor ik ze niet dieper in mijn oren druk.

Via de drukknoppen op de dopjes is mogelijk om diverse zaken te bedienen. Met de linkerknop kan je middels kort drukken de volume verhogen en lang drukken de volume verlagen. Bij het muziek luisteren kan je middels de rechterknop met één druk de muziek pauzeren of afspelen. Door twee keer te drukken skip je een nummer en met drie keer drukken ga je een nummer terug. Wanneer je een telefoontje krijg kan je middels één druk op één van beide dopjes het telefoongesprek opnemen en ook weer ophangen. Het is goed om te weten dat je de dopjes afzonderlijk kan gebruiken, dat ze beide afzonderlijk van elkaar uit te schakelen zijn door de knop op het desbetreffende lang ingedrukt te houden, maar dat je ze vervolgens niet handmatig kan inschakelen. Dat kan alleen door ze in de case te stoppen er weer uit te halen. Je kan zelf geen taken aan de bediening van de knoppen kan toevoegen of wijzigen. Ook pauzeert het muziek niet automatisch wanneer je de dopjes uit je oren haalt.

Via de app Headphones van Sony is ook het een en ander te bedienen/regelen. Je kan via de app de oordopjes uitschakelen als deze nog ingeschakeld zijn. Je kan je telefoon via de app verbinden met de oordopjes of een verbinding maken met een andere Sony headset/oordopjes. Via de app kan je het volume reguleren, muziek pauzeren/afspelen en nummer skippen of opnieuw afspelen. In de app is het muziek middels de equalizer ook naar eigen smaak handmatig te tweaken. Dit kan je doen aan de hand van een aantal vooraf ingestelde voorinstellingen zoals bijv Levendig, Stem of Spraak. Daarnaast kan je zelf twee standaard voorinstellingen inregelen en bewaren of gewoon het allemaal handmatig afstellen.

In de app is ook 360 Reality Audio in te stellen. Dit moet je het idee geven dat je live aanwezig bent bij een concert of bij de muzikant in de studio staat. Dus dat het geluid van alle kanten komt. Volgens Sony wordt muziek daarmee meeslepender dan ooit. Helaas is dit alleen mogelijk als je een betaalde account hebt bij 360 by Deezer, nugs.net of Tidal. Dat heb ik dus niet en heb ik dus ook niet kunnen testen. Om dit is te stellen moet je via de app een analyse maken van je oor, want zo zegt Sony: het geluid dat je bij live optredens hoort is afhankelijk van de vorm van je hoofd en oren. Via de app maak je dus foto’s van je hoofd en oren waarop Sony berekeningen loslaat om voor jouw het optimale geluidsbeleving te maken.

Geluidskwaliteit:

Muziek:
Het geluid die de oordopjes tijdens het luisteren van muziek produceren ben ik heel tevreden over. Let wel, ik ben geen kenner. Maar voor mij is het goed. Het is niet het beste geluid wat ik ooit heb gehoord. Het geluid kan rijker en dieper. Daarvoor moet je denk ik bij over-ear headsets zijn of earbuds in een andere prijs categorie. Wellicht dat de 360 Reality Audio functie bij deze oordopjes het geluid naar een hoger niveau tilt. Hoewel er geen noise cancelling op zit komt er verrassend weinig geluid van buitenaf. Ik vind het sowieso niet prettig om helemaal van de buitenwereld afgesloten te zijn. Dus het ontbreken ervan is voor mij geen dealbreaker.
Telefoongesprekken/vergaderingen:
Het geluid bij het voeren van telefoongesprekken is gewoon goed. Ook heb ik de oordopjes veelvuldig gebruikt met Teams meetings. De kwaliteit daarbij is dik in orde. Ik ben voor de mensen aan de andere kant van de lijn/beeld goed te verstaan.

Accuduur:

Volgens Sony gaan de oordopjes op zichzelf 10 uur. Tel je de accuduur van 10 uur die de dopjes via de case krijgen daarbij op, zit je op 20 uur. Ik gebruik de oordopjes niet de hele dag door. Laat staan 10 uur achter elkaar. Dus of de bewering van Sony klopt kan ik niet staven. Ik plaats de dopjes na gebruik weer in de case waardoor ze worden opgeladen. Het duurde voor mij na eerste gebruik ruim anderhalf week voordat ik de case met dopjes weer aan de oplader moest leggen. Ik ben hiermee heel tevreden. Mochten de oordopjes en de case toch zonder lading komen te zitten dan kan je bij het opladen van 10 minuten de batterij opladen voor 60 minuten speeltijd.

Overig:

De oordopjes hebben een IPX4-classificatie meegekregen. De IP codering geeft de beschermingsgraad aan van het product tegen stof en water. De codering bestaat uit IP (wat staat voor Ingress Protection) en wordt veelal gevolgd door twee cijfers. De eerste cijfer die volgt op IP geeft de beschermingsgraad aan tegen aanraken en indringen van voorwerpen (bijvoorbeeld stof) en het tweede cijfer geeft de beschermingsgraad aan tegen vocht (bijvoorbeeld water). Bij IPX4 geeft de X aan dat het apparaat geen bescherming biedt tegen aanraken en indringen van voorwerpen of dat het op dit onderdeel niet getest is. De cijfer 4 geeft aan dat het wel beschermd is tegen een plens water. Wat betekent dit in de praktijk voor de Sony WF-C500 oordopjes? Dat je je geen zorgen hoef te maken over zweet- of regendruppels. Dus je kan er een gerust hart mee gaan sporten en ook die regenbui die je tijdens een wandeling op je dak krijgt terwijl je aan het genieten bent van muziek heeft ook geen negatief effect op de oordopjes.

Conclusie:

Al het voorgaande in ogenschouw genomen, ben ik zeer tevreden over de oordopjes. Ik ben dan ook niet veeleisend op dit gebied. Ze zien er goed uit, ze klinken goed, zijn makkelijk te bedienen en gaan lang mee. Maar als noise cancelling jouw ding is of je vindt drukknoppen vervelend dan kan je beter verder kijken in wellicht een hogere prijsklassen. Of de prijs gesproken: er zijn veel dopjes op de markt die goedkoper geprijsd zijn. Ik heb echter geen referentiemateriaal om te bepalen of deze qua kwaliteit deze oordopjes van Sony evenaren of zelfs beter zijn. Maar ik denk wel dat het goedkoper kan en mag. Ook vind ik het jammer dat de dopjes niet aan meerdere apparaten tegelijkertijd te koppelen zijn en dat het wisselen tussen apparaten niet altijd soepel verloopt.

Heb jij ook een Sony WF-C500 (Zwart)?