1 review

Specificaties Access Point, WiFi max. 2,574Gbps - Bekijk alle specificaties

Ruckus R650 Review

dragoon2000 15 november 2021, 232 views Product gekocht

Ruckus R650

Met de Ruckus ga ik van ca. -76 dbm (met een Ubiquiti U6 Lite) naar een whopping -63 dbm op de plekken waar ik voorheen slecht signaal kreeg. Duur maar zorgeloos draadloos internet. Let wel: de Unleashed firmware is veel beter en uitgebreider dan de Standalone firmware.

Pluspunten

• Wifi signaalbereik en signaalstabiliteit uitstekend
  • Unleashed firmware heeft geweldige mogelijkheden, betere prestaties en regelmatige updates

Minpunten

• Duur
  • Standalone firmware zeer beperkt, features zoals WPA3 alleen in Unleashed fimrware, updates lijken slechts om het (half?) jaar uit te komen.

Beheerbaarheid Score: 4
Na diverse draadloze consumentenrouters te hebben versleten, van Linksys WRT54G naar Asus AC66U naar Ubiquiti Unifi U6 Lite, bleef ik ook met die laatste niet tevreden over ofwel de stabiliteit van de firmware (ook Tomato en OpenWRT / LEDE niet) of het bereik, of een combinatie van beiden.

Uiteindelijk met thuiswerken tijdens de pandemie voor ons toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een Ruckus R650 aangeschaft.

Dit huis heeft diverse verdiepingen en bouwmaterialen, houten vloeren met parket, houten vloeren met laminaat, gewapend betonnen vloeren, etc.

Met de Ruckus ga ik van ca. -76 dbm (met de Ubiquiti U6 Lite) naar een whopping -63 dbm op de plekken waar ik voorheen slecht signaal kreeg. Een verschil waar ik me echt over verbaas. De Ruckus is een verademing! Duur maar zorgeloos draadloos internet. Let er wel op dat de Unleashed firmware veel meer features heeft dan de karige Standalone firmware (en tevens beter lijkt te presteren om redenen die mij eerlijkheidshalve niet helemaal duidelijk zijn).

De beheerdersinterface van de Unleashed firmware is wat anders dan men van zowel Ubiquiti als consumentenrouters gewend is, en sommige features lijken wat verstopt te zitten onder pulldown menu's, maar alles is aanwezig. Geteste Unleashed fimware is de 200.11 serie.

Ook het opzetten van een Gasten netwerk is redelijk makkelijk in te stellen, met ondersteuning voor 'gastenpassen'. draadloze client isolatie, subnettoegangsbeperking en serviceschema's voor de radio. Het is erg compleet met 'sane defaults'.

Er zijn 2 manieren om het AP te laten kiezen tussen Wifi kanalen, normale scans en ChannelFly. Ik ben er nog niet helemaal uit of dat laatste goed werkt, aangezien het AP zich heeft ingesteld om kanalen te overlappen met mijn buren. Signaalkwaliteit echter, is onbetwistbaar goed...

Kortom, zeer tevreden.

Heb jij ook een Ruckus R650?

Vraag & Aanbod

Wellicht wat laat, maar ik geef toch even een reactie op jouw bevindingen.
- De R650 is bedoeld voor een hotellobby waar je 100+ clients hebt. Voor een thuisomgeving is hij minder geschikt. Hij heeft een 4x4 radio terwijl jouw clients 1x1 of 2x2 radio's hebben. Dat is leuk als je meerdere clients tegelijk zeer actief hebt wat in thuissituaties vrij zelden voorkomt. Een R350 of R550 is dan beter geschikt.
- De standalone firmware is bedoeld om met een controller samen te werken. Alles is dan enorm karig maar het is niet de bedoeling dat je daarin komt eigenlijk
- Channelfly is meer bedoeld voor in grotere netwerken. Normale scans zijn prima, je kan background scan ergens op 600s instellen, default is 10 maar dat is te veel en zodra je netwerk een paar uur gedraaid heeft en alles 'gesettled' is, kan hij naar 600.

Mocht je geen 802.11at PoE injector hebben is dat nog een aanrader, je krijg dan wat meer zendvermogen (al verwacht ik niet dat je daar tekort aan hebt...).
Hallo Nox,
Mijn switch (Netgear) doet 802.11at inderdaad. Je hebt gelijk dat het overkill is of lijkt, maar er zijn met thuiswerken wel degelijk situaties ontstaan waarin meerdere clients voor veel verkeer zorgen, zoals die waarin ik en mijn vriendin beiden video-calls hebben (beiden 802.11ax wifi op de laptop, en onze telefoons).
Ik ben nog steeds zeer over het ding te spreken. :)