LG OLED65A16LA Zwart

LG OLED65A16LA Zwart Review

rahulkTestpanel 15 november 2021, laatste update op 18 november 2021, 2.183 views Testpanel

LG OLED65A16LA Zwart

Deze LG tv heeft een stevige bouwkwaliteit met een spectaculaire beeldkwaliteit voor een budgetprijs. Geluid en OLED scherm voldoen zeker aan de verwachtingen!

Pluspunten

• Goede Beeldkwaliteit
  • Geluid
  • Gebruiksvriendelijk
  • CEC ondersteuning

Minpunten

• HDMI-ARC aansluiting locatie
  • kanaal switchen tussen schotel en sateliet

LG OLED 65A16LA

UNBOXING
De unboxing loopt zoals verwacht. In de doos worden de volgende producten geleverd
- 65 inch scherm (B x H x D = 145 cm x 82,5 cm x 4,5 cm) dikte van scherm is ongeveer net zo dik als een €2,- munt
- 2 poten voor de tv standaard (6,5 cm) met ieder 3 schroeven
- Afstandsbediening
- Handleiding
Aansluitingen
Aan de zijkant van de tv zijn 2 hdmi aansluitingen, 2 USB aansluitingen en een aansluiting voor de mogelijkheid van een CI module.

Op de achterkant van de TV is een HDMI-aansluiting die tevens de (e-)ARC-aansluiting is. Vervolgens is er een internetaansluiting, een DVB-S (satelliet) en DVB-C (kabel tv) een optische en een audio koptelefoon aansluiting.
Installatie
De installatie van de tv was eenvoudig. Laten we beginnen met de poten deze zijn eenvoudig te monteren op de tv. Op de poten zijn aanduidingen gegeven A en B. Deze zijn tevens op de tv terug te vinden zodat je weet aan welke kant de poten geplaatst dient te worden. Per poot zijn 3 kruisschroeven.

Op de TV zijn de volgende apparaten aangesloten:
- Playstation 4 (HDMI 1)
- Mi tv-stick (HDMI 2)
- Harmen Kardon BDS270 (HDMI 3 ARC)
- DVB-S
- DVB-C
- Ziggo Quantis TV Module CI+ 1.4 4K UHD

Installatie van de tv spreekt voor zich. Bij het opstarten van de TV wordt er gevraagd hoe je de TV wilt instellen, met je mobiel of met de Tv zelf. Ik heb hier voor de TV gekozen. Je doorloopt de stappen met taal, locatie en de algemene voorwaarden. Voor de installatie van de TV heb ik gekozen om kabel tv van Ziggo-kanalen te installeren en de vrij te ontvangen schotelkanalen. Installatie van de digitale kanalen van Ziggo sprak voor zich. Dit duurt ongeveer 1 minuut.

Zelf heb ik een draaibare schotel. Hierdoor is het handig om te weten dat deze tv geen draaibare schotel ondersteund. Je kan wel meerdere satellieten selecteren maar hij zoekt maar op 1 positie in mijn geval, namelijk Astra 28.2. Deze installatie duurt ongeveer 10 minuten.
In gebruik
Eenmaal geïnstalleerd is op te merken dat de kleuren van het Oled scherm mooie en heldere kleuren zijn. WebOs is gebruiksvriendelijk. Je kan eenvoudig apps installeren uit de store en is snel in gebruik. De tv komt met een voor geïnstalleerde Netflix, Amazon Prime, Rakuten TV en Disney+. Hiervan zijn ook snelkoppelingen op de afstandsbediening om snel een bepaalde app te openen. Tevens geeft de WebOS suggesties van wat je kan kijken op de verschillende platfora. Een pluspunt is dat de tv alle beschikbare/ aangesloten poorten weergeeft in het dashboard. Het enige minpunt wat ik hierbij vind is dat als je WebOs opent en je bent tv aan het kijken, dat deze dan ook stopt. Je ziet dan wel in het klein op welke tv-kanaal hij staat.

Instellingen
De instellingen voor de LG A serie is erg beperkt. Er zijn standaard geconfigureerde instellingen voor beeld en geluid. Bij beeld zijn de instellingen kleurweergave een aantal opties zijn Eco, Bioscoop Sport, Expert (licht of donker). Zie afbeelding F1 op sportmodus.
Tv Kijken
Tijdens het televisie kijken kan je eenvoudig van kanaal wisselen met channel up/down als je het instelt met het scrolwieltje op de afstandsbediening. Dit is vrij eenvoudig te activeren door het home en back knop voor +- 5 seconden tegelijk in te drukken. Je ziet dan dat het aan/uit knop op de afstandsbediening een paar seconden blijft branden en je krijgt op je scherm dat de afstandsbediening is geïnitialiseerd. Mocht je Naast kabel ook schotel TV hebben, dan is het best onhandig om te switchen tussen deze 2 kanaallijsten. Je dient op de knop list te drukken dan krijg je de huidige kanalenlijst en staat het op het kanaal dat je aan het kijken bent. Om te switchen van kanaallijsten moet je op de 3 puntjes dat rechtsboven in de lijst staat, drukken om dan de kanaallijst te veranderen naar schotel. Nadeel als je op een kanaal ergens in de 100 zit en je denkt laat ik maar op een ander kanaal kijken. Dit kan je oplossen door sneltoetsen te configureren.

Als je je PlayStation opstart krijg je een melding van dat er een apparaat/ PS 4 is aangesloten en dat je door op OK te drukken naar de desbetreffende uitgang kan gaan. Het mooie hiervan is dat als hij eenmaal op deze HDMI-kanaal gaat staan dat de optie voor Game Optimizer wordt geactiveerd. Hierin zijn een 4 standen geconfigureerd die je kan selecteren om te spelen. Deze opties zijn Standaard, FPS (First person shooter (COD)), RPG (Role playing game (Assassin’s Creed)) en RTS (Real-Time Strategy). Wegens weinig tijd heb ik deze functies niet uitgebreid kunnen testen.

Voor films kijken en IPTV gebruik ik een MI-stick. Tijdens het aansluiten van de stick op de tv merkte ik dat ik de afstandsbediening van de Tv kon gebruiken voor de stick. Yeah!!! Nog een afstandsbediening minder!! Alleen kwam ik erachter dat de cursor er helaas niet op werkte…. Dat vond ik wel jammer. Je kan alleen bedienen met het rondje rond de OK toets, de OK toets en de back…. Opzich heb je ook niet meer knoppen nodig. Reactiesnelheid is goed en heeft geen vertraging en gaat ook niet te snel.
De kleuren springen er echt uit. Groen is echt groen en zwart is ook echt zwart. Als je een voetbalwedstijd kijkt kan je zowat elke grassprietje tellen. Elke detail is goed waar te nemen en dat hoort ook bij een tv die zo scherp is als een Oled. Op sportmodus zie je dat een grasspriet
Geluid
Geluid van de LG ben ik erg over te spreken. Door de ingebouwde microfoon in de afstandsbediening stemt de LG af met ruimte waar de tv staat. Mocht het een holle ruimte zijn dan filtert hij zijn geluid zo dat het minder hol klinkt. Helaas heb ik de LG niet werkend gekregen met mijn huidige Harmen Kardon set door middel van HDMI-ARC. Op één of andere manier kunnen ze niet met elkaar communiceren. Dat is wel jammer. Had graag HDMI-ARC willen testen. Optisch geeft hij het geluid goed door alleen merk ik dat ik een vertraging heb in het geluid.
Bevindingen
De aansluitingen achterop vind ik niet allemaal even praktisch, zeker niet als je van plan belt om de TV op te hangen. De HDMI-ARC-ingang zit achterop en is dus lastiger bereikbaar als je de tv aan de muur zou hangen. Je kunt dit eventueel oplossen door een haakse HDMI-kabel te gebruiken. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een tv waar de HDMI-ARC-uitgang aan de zij- of onderkant bevindt. Voor de rest is de tv voorzien van een stevige bouwkwaliteit met een spectaculaire beeldkwaliteit voor een budgetprijs.

Bij het schrijven van deze review is de vanaf prijs voor de 65 inch A serie €999. Wat mij betreft een mooie prijs voor wat je allemaal krijgt met een 65 inch LG OLED TV. Mocht je een nieuwe TV willen hebben voor het kijken van TV, serie en films dan is deze TV zeker het overwegen waard.

Heb jij ook een LG OLED65A16LA Zwart?

Bedankt voor je review. Wat 'mis' je bij de A-serie nu, behalve wat instellingen, t.o.v. de populaire C-modellen?

(Ik weet bijvoorbeeld dat de G-serie tov de C-serie nu het 'Evo' paneel heeft met hogere helderheid, maar wat is de stepdown voor de A-serie? Geen HDMI 2.1? oudere image processor, gok ik?)
Beste S0epkip,

Ik heb helaas geen apparatuur waardoor ik de HDMI 2.1 kon testen. Is dat op dit moment een gemis? In mijn ogen niet. Op dit moment staat HDMI 2.1 in de kinderschoenen. Het is leuk om toekomst reddy te zijn maar voor een budget TV is het zeker geen gemis.

Mocht je echt een gamersfanaat zijn dan zou ik eerder voor een C serie gaan. Ik merk dat bij het spelen van AC Valhalla de beeld verwerking traag is als ik ronddraai of teveel handelingen doe. Soms is dat hinderlijk. Je merkt dan ook dat de TV moeite heeft met het verwerken van de beelden.
Kinderschoenen ? Gebruik dit al een jaar met ps5,Xbox series X en pc RTX 3080ti ! :-) 120hz !!!
Ah nice! Het kan zijn dat ik de apparatuur er niet voor heb waardoor ik verschil tussen hdmi 2.0 en 2.1 niet ervaar. Kan jij mij vertellen wat jou Bevindingen ervan zijn? En hoe dat naar voren komt bij het gebruik? Ben reuze benieuwd :*)
Ik zag deze review voorbij komen op de frontpage Tweakers (aan de rechterkant, als uitgelichte review). Wat mij toen opviel was de opmerking dat de TV een kwalitatief goede TV is voor een budget prijskaartje. De prijs die erbij vermeld stond was echter zo'n 1200 euro. Niet echt budget dus, zou je zeggen. Maar recentelijk is de prijs van de TV omhoog gegaan (zie prijsverloop in de Pricewatch) en ik vermoed dat dat is gebeurd vanwege de aanstaande Black Friday en Cyber Monday, normaliter is de TV namelijk al 999 euro en dat durf ik nog wel een budget prijs te noemen. Laat je dus niet (zoals ik in eerste instantie) van de wijs brengen, hier kan de reviewer ook niets aan doen!
Ik heb deze TV nu net binnen (weekje). Maar of ik begrijp iets niet; hoe koppel je een normale optische kabel nu aan deze TV. Op mijn oude TV en soundbar had ik deze aansluiting: https://image.coolblue.nl...41aaa53a0b995ffa13f8b782c

Maar op deze TV, net zoals je ook op jouw afbeelding laat zien van de aansluiting. Is de "optical digital audio out" anders qua vormgeving? Ben ik dan nu zo a-technisch of mis ik iets in deze? Voorderest goede review en ben het eest met je mening!
Optische kabel is een soort van een huisje. Als ik het goed zeg is het puntje van het huisje naar rechts. Helaas heb ik de tv niet meer om het te verifiëren. Het past in ieder geval wel.