Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart

€ 727,-
Specificaties 6,7" • 2640x1080 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart Review

SkaldersTestpanel 14 november 2021, laatste update op 15 november 2021, 405 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart

Een van de eerste vouwbare smartphones die geen tal van concessies moet doen. Een antwoord op het gebrek van compacte high-end toestellen op de markt is het echter niet.

Pluspunten

• Compact in broekzak
  • Mooi en vlot scherm
  • Zeer degelijk scharnier

Minpunten

• Niet eenhandig te gebruiken
  • Accuduur

Voor het Tweakers test panel heb ik de Samsung Galaxy Z Flip 3 ondertussen bijna 2 weken kunnen testen.

Zelf ben ik niet de gemiddelde smartphone gebruiker. Mijn toestel hiervoor is de Google Pixel 5 en daarvoor de Samsung Galaxy S7. De grootste reden voor de keuzes van deze toestellen is de compactheid.

Naar mijn mening zijn moderne smartphones de laatste jaren veel te groot geworden wat nadelen met zich meebrengt: eenhandig gebruik is praktisch onmogelijk, de toestellen zijn te zwaar, amper in de broekzak te krijgen en wanneer ze erin steken voelen ze vervelend. Vooral eenhandig gebruik is voor mij een must.

Mijn vraag is als vouwbare smartphones een oplossing kunnen zijn hiervoor, en met de Galaxy Z Flip 3 probeer ik in deze review achter het antwoord daarop te komen.

Algemene beoordeling

Gezien mijn prioriteit de compactheid is ga ik niet zo diep in de algemene features van het toestel, maar er moet natuurlijk wel een minimale bruikbaarheid zijn. Een vouwbare smartphone is pas interessant wanneer de vouwbaarheid maar een extra feature is, en het voor de rest gewoon als prima toestel functioneert zonder grote concessies te doen. Naar mijn mening is de Z Flip 3 een van de enige die dit vooralsnog bereikt.

Bijna alles wat je van een high-end smartphone verwacht is ook hier te vinden. Een prachtig en soepel scherm, moderne specs met een snelle processor, redelijke camera’s, goed bereik,… Enkel de batterijduur valt tegen.

De trilmotor is redelijk maar toch merkbaar van lagere kwaliteit dan andere flagships. De Z Flip 3 kan trouwens bewegen tijdens het trillen als je hem op een tafel legt die niet perfect horizontaal is. De smartphone kan dus zomaar van de tafel trillen.
Scherm
Bij een vouwbaar scherm moet het scherm zelf goed genoeg zijn, en dat is bij deze smartphone helemaal in orde. Een 120Hz scherm zorgt voor een heel soepele ervaring. De OLED van Samsung is van hoge kwaliteit voor prachtige kleurweergaves. De helderheid is ook zeker voldoende voor buiten leesbaar te zijn.

De vorm zorgt er wel voor dat je een relatief lang en smal toestel hebt. Je hebt dan wel meer verticale ruimte maar dat heb ik nooit gemist wanneer ik bv. door een webpagina scrol. Daarentegen heb je wel groter dan gemiddelde zwarte balken naast een video. Het bekijken van video’s is net hetgeen waar ik het meeste voordeel ervaar bij een grote smartphone dus dat is jammer.

De screenprotector die je van Samsung er niet af moet doen valt wel een beetje op bij de camera.
Camera
De camera’s van de Z Flip 3 zijn degelijk maar niet speciaal. Vergeleken met andere topmodellen of mijn Google Pixel 5 doen ze net wat onder. De kleuren zijn niet zo realistisch, het dynamisch bereik is wat minder en de nachtfoto’s schiet net wat te kort. Gemiddeld worden er echter prima bruikbare foto’s geleverd door het toestel.
Accuduur
Een van de grootste concessies is de accuduur. 3300mAh is weinig voor moderne maatstaven en zeker voor zo’n groot 120 Hz display gecombineerd met de energie slurpende Snapdragon 888 processor. Met een gemiddelde screen-on-time van 4 uur is het einde van de dag halen dus niet eenvoudig. Dat wordt ook nog eens enkel erger wanneer de batterij degradeert doorheen de tijd. Opladen gaat op maximaal 15W dus je kan niet snel laden om de lagere capaciteit te compenseren.

Vouwbaar

De grote selling point van dit toestel: je kan hem opvouwen. Men spreekt ook over dichtklappen maar dat gaat moeilijk: door het stevig scharnier is dichtklappen met één hand praktisch niet te doen. Dat was wel een pluspunt van de klassieke klaptelefoons, vooral bij het opnemen of ophangen van een telefoongesprek voelde dat handig en natuurlijk. Daarentegen staat wel een erg stevig scharnier dat je op allerlei hoeken kan benutten. Het aangenaam ‘klap’ geluid is ook aanwezig.

De Z Flip 3 heeft veel te hoge knoppen. Zeker de volumeknoppen maar ook de vingerafdrukscanner is moeilijk te bereiken. Vermoedelijk is dit omdat het scherm in 2 is gedeeld waardoor de vouwbaarheid het gebruik van deze knoppen net bemoeilijkt.

Wanneer het toestel is uitgevouwen is het gigantisch 6,7 inch scherm veel te groot voor eenhandig gebruik waardoor je bij dagelijks gebruik weinig merkt van de ‘compactheid’ van een vouwbaar toestel.

De vouwlijn/knik is zeker aanwezig. Visueel zie je het wel goed, vooral als je een bepaalde lichtinval met veel reflectie hebt. Naast het zien van de knik voel je deze ook. Dat is wel vervelend als je veel scrolt. Je kan er wel aan wennen, uiteindelijk ga je automatisch lager scrollen en de hoek aanpassen om reflectie te voorkomen maar ik hoop voor toekomstige toestellen toch verbetering hierin.

Mede door de vouwbaarheidstechnologie zijn de randen van het toestel trouwens redelijk dik. Gezien gestures tegenwoordig standaard zijn is het swipen vanuit de zijkanten toch wat irritant voor zo’n duur toestel.
Scherm buitenkant & cameragebruik
Het scherm aan de buitenkant is groter geworden t.o.v. de Z flip 2 en is daardoor heel wat bruikbaarder geworden. Samsung biedt enkele widgets die wel handig zijn voor kleine dingen zoals notificaties bekijken of Spotify gebruiken. De volumeknop werkt dan trouwens omgekeerd wat wel handig is. Toch had ik liever een groter buitenscherm gezien want voor de meeste acties ga je de Z Flip 3 toch moeten openen. Reageren op een bericht gaat in tegenstelling tot de Motorola Razr bijvoorbeeld niet. Verder mis ik ook enkele features bij dit scherm zoals Google Assistant.

Het scherm aan de buitenkant werkt ook als viewfinder zodat je selfies kan maken met de hoofdcamera en je jezelf toch kan zien. Dat is heel handig en een meerwaarde, ware het niet voor het feit dat alle foto’s en video’s die je dichtgeklapt maakt vierkant (1:1) eruit komen. Waarom Samsung daarvoor kiest is een raadsel en verpest voor mij het hele voordeel waardoor ik weinig gebruik wil maken van de camera in dichtgeklapte toestand.

Het scharnier geeft wel een mooi voordeel aan de camera’s: de Z Flip 3 heeft hierdoor een soort ‘ingebouwde tripod’ aangezien je deze plat op bv. een tafel kan zetten. Groepsfoto’s en dergelijke zijn dan erg handig.
Compactheid
De reden van bestaan en het grote pluspunt van de Z flip 3 is de compactheid wanneer toegevouwen. En de voordelen ervan merk je wel: in de broekzak steken is eenvoudiger, je voelt hem minder zitten en je hebt meer plaats vrij. Ook voor mensen met een handtas van kleiner formaat is het wel handig.

Maar toegevouwen kan hij ook alle kanten op draaien, zelfs in een broekzak. Het is mij meermaals overkomen dat ik de Z flip 3 wil grijpen uit mijn broekzak en ik niet weet welke kant nu welke is. Dan flip ik hem soms open en is het scherm ondersteboven.

Misschien geen enorm probleem voor de meeste maar het is weer een extra handeling. In dit geval ga je iedere keer moeten opletten door te kijken wanneer je hem uit de broekzak haalt of te voelen aan de knopjes alvorens je deze gebruikt, en dan zul je hem nog moeten omdraaien natuurlijk. Dat wordt wel vervelend na een tijdje.

De extra handelingen zijn voor mij net het probleem bij grote smartphones: je greep aanpassen of beide handen moeten gebruiken,… terwijl de vouwbare smartphone net een oplossing zou moeten bieden hiervoor.

De vraag dringt zich dan op als de voordelen van de vouwbaarheid qua compactheid wel opwegen tegen de nadelen. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik meer tijd kwijt ben met de extra handelingen t.o.v. het eenvoudiger de broekzak insteken. Daar tegenover staat wel dat mijn smartphone hiervoor relatief compact was. Een nieuwe recente smartphone (die dus gemiddeld veel groter is) zou mij veel meer irriteren op vlak van hoe hij voelt in de broekzak, en dan zou het voordeel hierop van de Flip 3 veel zwaarder doorwegen.

Tot slot

Het antwoord op de vraag van mijn inleiding is naar mijn ervaring jammer genoeg: nee, de huidige vouwbare smartphones zijn nog geen oplossing voor het gebrek aan compacte toestellen in het high-end segment. Het enige echte voordeel in de praktijk is hoe hij zit in een broekzak, maar in effectief gebruik heb je gewoon te maken met de zoveelste oversized smartphone op de markt.

Het vouwmechanisme rechtvaardigt de huidige prijs van +/- € 1000 naar mijn mening ook niet. Tenzij je persé wilt kunnen vouwen zijn er concessies waar je op moet inleveren t.o.v. andere flagships die ook nog eens een stuk goedkoper zijn.

Wel zie ik dit als een van de eerste vouwbare toestellen die ik zou kunnen aanraden aan iemand die hier specifiek naar op zoek is. Ik ben dan ook benieuwd naar de evolutie van vouwbare smartphones en hoop er alsnog op dat dit een potentiële oplossing kan zijn voor mensen die een compact toestel verkiezen. Zelf blijf ik echter bij mijn Pixel 5.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Flip3 5G 256GB Zwart?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties