LG DSP11RA

Specificaties Soundbar met 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

LG DSP11RA Review

Vallinny-19 14 november 2021, 1.174 views Product geleend

LG DSP11RA

Ik heb deze mogen testen van Review.nl.

Pluspunten

• Design
  • Simpele installatie

Minpunten

• Wordt geen hdmi kabel meegeleverd
  • Volume knoppen ab

Geluidskwaliteit Score: 2
LG Soundbar DSP11RA review.

Als eerste wil ik graag Review.nl en LG bedanken voor het ‘lenen’ van de Soundbar.
We hebben de afgelopen heerlijk genoten van de soundbar en zullen het missen ☹.
Toen de Soundbar binnen was gekomen heeft mijn dochter het open gemaakt en onder de tv geplaatst ik was zelf aan het werk. Ze heeft al ermee lopen spelen toen ik laat in de avond thuis kwam. Ik vond alleen wel jammer dat ik niet kon zien wanneer het zou komen in mijn account bij review.nl.
Ik heb Review.nl op de hoogte gesteld de HDMI (arc) ingang het niet doet. Ik heb het op meerdere 4k televisies geprobeerd. In de voorkamer hangt een 58”Philips tv van 2020 daar gaf het wel aan dat het de Soundbar zag maar niets ermee deed. Een paar dagen later uit de slaapkamer de andere tv erbij gezet en de andere tijdelijk in mijn slaapkamer. Ook op de Samsung zag de Soundbar maar ook niets.
Ik heb dus wel geluid gehad via de arc via de Samsung tv en op de Philips helemaal niets tenzij ik het had verbonden met een optische kabel. Ik heb op meerdere forums gekeken als andere mensen er misschien ook problemen mee hebben en zag dat er een paar mensen op dit moment er ook problemen mee hebben.
Ik kon geen gebruik maken van de Soundbar app (LG Soundbar App) op onze mobiels. Samsung s20 en Xiaomi Poco pro, we hebben van alles geprobeerd maar de Soundbar zag de app niet op de mobiels. Bluetooth heeft ook zijn kuren met wegvallen en opnieuw verbinding maken na een x minuten. Ik heb een paar keer de stekker eruit gehaald om zo geprobeerd te kunnen een (hard)reset te kunnen geven en helaas niets dat wat hielp.
Ik ga er ook vanuit dat de Soundbar wat ik gekregen had niet 100% is.
Dus hoe hebben we geluisterd ernaar?
Mijn dochter had de Xbox One X op HDMI1 aangesloten en daar Fortnite met haar vriendinnen gespeeld. Ze vond het geluid doffig klinken op elke geluidsmodus en niet zuiver genoeg. We hebben zelf een Dolby Atmos versterker staan met 2 MarQuant boxen, Pioneer Center en Back surround samen met Jamo upfiring atmos speakers en een Jamo Subwoofer. Daar heb ik ook een tijdje over gedaan om het naar wensen te tunen.
Tv kijken ging via HDMI2 (KPN), daar was het beeld goed en het geluid redelijk. Je hoort natuurlijk wel een duidelijke verschil met een 7.2 Atmos en met 7.1.4 Atmos set. De achterspeakers met upfiring speakers is natuurlijk wel een redelijk verschil.

Ik heb de dag erna er op mijn gemak de tijd voor genomen om het tot zoverre te kunnen finetunen na wens. Ik kwam al gauw tot een dilemma dat ik de Soundbar app niet kon gebruiken omdat het de soundbar niet ziet Google Home zag het wel maar dat was het dan ook, dus wat op gevoel maar getuned. Adviesje, laat het gewoon op de gewone eq staan want Cinema, Sports, Speech klinken voor geen meter tenzij je van blikkerige en van onderwatergeluid houdt.
Nadat ik het naar tevredenheid had getuned ( ik was er nog niet echt blij mee) heb ik de Xbox One X aangezet en de Dolby Atmos app aangezet. Van bijna alle demo’s die ik getest heb was ik goed onder de indruk van wat alle speakers aan konden, zelf van de Subwoofer werd ik blij van. Helaas was het van korte duur. Toen ik een paar 4k films had opgezet (The Matrix, Avengers Endgame, Ready Player One en The Greatest Showman) was ik alles tevreden. Het geluid wat ik hoorde bij de demo’s hoor ik nergens en dan bedoel ik ook nergens terug. Het geluid was er wel maar ik moest het wel luid zetten (18-27) voordat er echt iets uit kwam. Het geluid was net alsof het eruit moest komen met geweld. Dat was toen de Philips erop was aangesloten. Ik heb toen de tv swap gedaan met de Samsung en daar was het geluid wel om van te genieten (tot zoverre ik genieten mag noemen). Het geluid was ieder geval goed hoorbaar. Alleen over de subwoofer heb ik zoiets van ben je er wel of niet? Je hoort de subwoofer wel maar je hoort hem niet alleen met de demo’s voelde ik het goed.
Hetzelfde hadden we ook met streaming diensten, Disney, Netflix, en Amazon Prime, daar kon het geluid ons ook niet bekoren, het kan zijn dat ik verwend met een versterker en niet echt ervaringen heb met een Soundbar van deze klasse.

Met de spellen op de Xbox One X was het geluid nu wel goed hoorbaar en je kan nu ook horen waar je tegenstanders zijn ( dat was nog niet op dag 1 toen me dochter het aangesloten had). Geluid is helder met Fortnite, Gears of War 4 en 5, Coldware en Far Cry 6 en de sub doet daar ook zijn werk.
Geluid streamen over bluetooth is en was een ramp. We konden niet continue blijven streamen omdat de bt er regelmatig zichzelf eruit knalde en soms zich zelf op standby zet. We gebruiken zelf Spotify en ik ook zelf ook nog Tidal erbij gebruikt.
Afstandbediening is een kleine maar fijne afstandbediening met 2 kleine minpuntjes, geen achtergrondverlichting en waarom staan de volumeknoppen op een onlogische plek (linksboven)? Het duurde ook niet lang voordat ik de bediening uit me hoofd kende. Het ligt ook lekker in de hand. Wat ik ook leuk vond was dat je je eigen kan afstandbediening gebruiken om de Soundbar te kunnen bedienen.
Wat de foto’s betreft de krat op de Samsung tv heb ik zo gedaan omdat de poten te groot zijn en anders de Soundbar er niet meer op past. Normaal staat daar ook de centerspeaker en de Xbox One X.

Bij het opruimen van alles kwam ik erachter dat de surround boxen geen haakse kanten hebben maar de waar de stekker is wel haakse hoek is. Bij de Subwoofer is dat wel het geval. Ik heb met opzet de ophangsystemen niet gebruikt omdat ik geen extra gaten wou gaan boren voor iets tijdelijk.
In de ruim 2 weken dat we het (uitgebreid) mochten testen hebben we ondanks alles wel ervan genoten. Persoonlijk zou ik het zelf niet kopen dat ivm de prijs. Varieert van €1100 - €1600 per winkel.

Ik geef het zelf 3 sterren van de 5. Dat vanwege de wifi/bt, LG SoundBar app en het geluid van de 4k films. Ik hoop dat LG daar binnenkort met een update kan komen voor de andere gebruikers op de wereld.

Pluspunten
Goed gebouwd, kwaliteit.
Lekker gewicht
Kan lekker hard maar mag harder 😊.
Gebruiksvriendelijk.

Minpunten

Geluid met films kijken stelt (zwaar) teleur.
Vangt veel stof en dierenharen op.
Geen gebruik van de Wifi, Bt en LG Soundbar App kunnen maken.

Het voor mij de eerste keer dat ik een review schrijft voor Review.nl en hopelijk komen er meer 😊.

Dochterlief mist het al omdat het al ingepakt is en klaar staat om retour te worden gestuurd.

Heb jij ook een LG DSP11RA?

Ik denk dat je inderdaad een soundbar had die niet helemaal goed was. Ik heb zelf een LG DSN10YG, natuurlijk is dat een andere prijsklasse (lager), maar wifi en bluetooth werken hier prima, de Soundbar app ziet de soundbar ook gewoon, geluid in films klinkt net zo indrukwekkend als bij demo filmpjes en als ik het geluid op 18 tot 27 zet dan heb ik echt oordoppen nodig. Ook geen issues met ARC.

Hopelijk mag je eens opnieuw reviewen met een soundbar die 100% in orde is.
Dank je 😊.
Ik had zelf hoge verwachtingen van de soundbar, zeker vanwege de prijs klasse. Het is jammer dat ik een model had die niet zo goed was. Ik weet niet wat het probleem was maar hopelijk was ik ook de enige die er problemen mee had.
Jammer van je ervaring. Ik heb m nu 2 weken in gebruik en met volle tevredenheid! Vanaf aansluiten tot heden is er niks uitgevallen of gestopt. De app werkt naadloos samen met de soundbar. M'n ARC aansluiting op m'n 5 jaar oude lg tv doet gewoon wat ie moet doen, als je je tv instellingen maar goed zet. En bovenal was ik zeer verrast door het geluid en de verschillende modus die je hebt. En ik heb er wel een versterker met een paar knappe boxen voor ingeruild. Weg met al die bedrading. Maar evengoed nuttige review van je. Als iets niet goed is mag het ook gezegd worden. Denk gewoon bootje pech met een maandagmorgen soundbar.
Dank je 😊. Dat je/jullie er meer plezier van hebben dan ons. Tv instellingen was goed afgesteld😉.