ASUS ROG Strix Arion Zwart

€ 49,96
Specificaties M.2 30mm, M.2 42mm, M.2 60mm, M.2 80mm behuizing - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix Arion Zwart Review

m.z 14 november 2021, laatste update op 15 november 2021, 1.261 views Product gekocht

ASUS ROG Strix Arion Zwart

Dit is een stevige NVME-behuizing, waar je eenvoudig je NVME-SSD kan plaatsen. Voorzien van thermal pads en metale behuizing om de NVME koel te houden. Compleet met twee USB-kabels (C-C & C+A), bumbercase, hanger en RGB. Helaas wordt je RGB voorkeur niet opgeslagen en/of kan de RGB uitgeschakeld worden.

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Stevigheid
  • Thermal pads
  • Snelheid

Minpunten

• Geen lokaal RGB profiel
  • R-hangslot fragiel

Mobiliteit Score: 4

INLEIDING

Omdat ik recent mijn NVME-SSD in de PC had geüpgraded, waardoor ik een SSD overhoud. Deze SSD (Samsung 970 EVO Plus 500GB) werkt nog prima, naast mijn USBs (max 32GB), kan ik deze SSD goed (her)gebruiken voor extra externe opslag.

Ik heb kort rondgekeken welke externe-NVME-behuizing ik wilde hebben, maar mijn keuze viel snel op deze ASUS ROG Strix Arion. Er is ook een versie met 500GB SSD, maar beide zijn voorzien van USB 3.2 10Gb/s.

INSTALLATIE

Het openmaken van de behuizing gaat vrij eenvoudig doormiddel de meegeleverde pin. Het vereiste wel een schroevendraaier om de schroef, voor de NVME, los te krijgen.

Het plaatsten van de NVME ging vlot. Wel dient de NVME in de inkeping van schroef gezet te worden, zodat de NVME op zijn plek vastgezet kan worden. Anders komt de SSD scheef tegen de printplaat te zitten.

Vervolgens kan het klepje teruggezet worden en de behuizing voorzien worden van bumbercase en hanger. Ik heb alleen voor de show de hanger erop gezet, maar gaat deze zelf niet gebruiken. Waarom? Ik heb hem een keer in me handen gehad en het was me al direct duidelijk hoe fragiel de sluiting is. Al was het al niet mijn voorkeur om dit te gaan gebruiken, maar had ook in andere reviews gezien dat de sluiting een minpunt is.

CONFIGURATIE

Normaal gezien zal er weinig te configureren zijn, maar gezien deze behuizing aanpasbare LEDs bevat weer wel.

Om de kleur of thema te wijzigen van de standaard regenboog naar een persoonlijke voorkeur, is het vereist dit met software te doen. Gezien ik een Asus mobo heb met RGB toeters en bellen, maakte ik al gebruik van Asus Aura. Een ding scheelt, tijdens het schrijven van deze review werkte het een tijdje optimaal. Namelijk werkte deze eerst maanden niet.

Tijdens het opstarten van zowel Asus Armory en Aura Creator, werd er aangegeven dat er een update beschikbaar is voor de Arion. Na het installeren hiervan heb ik de LED wit gemaakt. Het ziet er alleen blauw uit op de foto.

Het is ook mogelijk om in Aura Creator 4 LEDs eigen kleur te geven. Dit heeft wel invloed op zowel de logo als op de plastic plaatje:

Twee nadelen van dit RGB-gedoe:

1. Elke keer dat je je behuizing aansluit, “resetten” alle leds (gaat uit, wordt rood en hersteld terug naar voorkeursinstelling), die aangesloten zijn op Aura en hersteld na 1-2 sec
2. De eigen voorkeur wordt niet op de behuizing opgeslagen. Dus de LEDs blijven in regenboogstand staan, bij gebruik op andere apparaten.

TESTRESULTATEN

CrystalDiskMark
Ik heb de behuizing doormiddel CrystalDiskMark getest en heb de temperaturen doormiddel AIDA64 in de gaten gehouden.

CrystalDiskMark: resulaten

AIDA64: Temps (roomtemp 20,8c)
AS SSD Benchmark
In deze test heb ik gebruik gemaakt van AS SSD Benchmark, die ook gebruikt wordt tijdens Tweakers-reviews. Ter vergelijking heb ik de resultaten uit test gehaald, waarbij de Samsung Evo Plus 500GB intern werd getest en vergelijken de resultaten met een externe aangesloten SSD:

AS SSD Benchmark: resultaten

AS SSD Benchmark: vergelijking in- en externe SSD in MB/s

AIDA64: Temps
Overige

Overzetten capture-bestanden (33 items totaal 103 GB tussen 1,09 en 4,5 GB)

CONCLUSIE

EDIT: 15-11 12:10 - AS Benchmark resultaten + vergelijking + temps., hertest CrystalDiskMark + temps., toegevoegd
EDIT: 15-11 14:35 - Tekstuele verbeteringen

Heb jij ook een ASUS ROG Strix Arion Zwart?