Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs

Specificaties 11" • 2000x1200 • 128GB • Android 11.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs Review

ImahungrywhutTestpanel 14 november 2021, laatste update op 22 november 2021, 937 views Testpanel

Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs

Een mooi ogende tablet waarmee je alledaagse taken kunt uitvoeren, de tablet functioneert vlot en heeft geen bloatware van Lenovo.

Pluspunten

• Voelt premium aan voor de prijscategorie
  • Dolby Atmos
  • Materiaalkeuze mooi, voelt luxe
  • Vlot
  • Geen bloatware
  • Mooi scherm

Minpunten

• Wifi adapter is niet de beste
  • Camera achterzijde steekt uit
  • Geen 3.5 mm
  • Google Entertainment is storend

Ik heb deze tablet mogen testen voor de Tweakers testpanel. Na enkele dagen gebruikt te hebben kan je lezen wat ik van de tablet vind. Ik heb zelf in het verleden enkel een tablet in gebruik gehad (en gebruik deze nog steeds tijdens het werken), namelijk de Samsung Galaxy tab A7 dat is ook deels mijn referentie waarmee ik af en toe de Lenovo Tab P11 Plus zal vergelijken.

Ik gebruik mijn tablet tijdens het werken om e-mails te lezen, documenten door te nemen en hier en daar gebruik ik de tablet voor Netflix en Youtube.

De Prijs was bij ontvangst van de tablet €299 bij de meeste webshops, op 22 november viel het me op dat de tablet voor €249 te verkrijgen was, naar mijn mening beide een zeer geschikte prijs.

Uiterlijk, Bouwkwaliteit en Robuustheid
De tablet oogt als zeer premium, voor de prijscategorie had ik persoonlijk goedkopere materialen verwacht. De achterzijde van de tablet is verdeeld in twee stukken: Aluminium en een deel met kunststof. Ook bevind zich hier de camera die een stuk uitsteekt. Op de beschermfolie van de tablet staan alle knoppen, usb poort en simkaartslot van de tablet ook weergegeven, erg handig.

Ergonomie
De tablet voelt stevig aan maar ik zou er liever toch een hoes omheen doen, verder ligt de tablet fijn in de hand een standaard is wel gewenst om bijvoorbeeld een film te bekijken. Urenlang de tablet vasthouden is niet aan te raden.

De locaties van de knoppen voelen wat onwennig aan vergeleken met andere tablets en smartphones die ik heb gehad. Maar als je de tablet vasthoud in landscape mode hoef je enkel je linkerhand omhoog te schuiven om de knoppen te bedienen.

Accessoires/Featureset
De tablet wordt geleverd met een usb kabel, stekker, simkaartslotpin en handleiding.

Eerste keer starten
Na het starten van de tablet wordt je verwelkomt met het Lenovo logo en ga je door de Android 11 setup heen, hier mocht ik inloggen in mijn Google account, wifi instellen en kreeg ik ook de optie om de tablet in te stellen voor kinderen.
Ook kreeg ik de optie om Android te bedienen met gebaren ipv de ouderwetse 3 knoppen aan de onderkant, dit heb ik geprobeerd maar vond het minder prettig werken vergeleken met het oude systeem, dit is uiteraard persoonlijk en kan je gemakkelijk wijzigen in de instellingen.

Android 11
Android 11 ziet er mooi uit op de Lenovo tab, haperingen heb ik niet ondervonden. Het enige wat mij echter zeer stoorde was Google Entertainment, als je op het hoofdscherm naar links swiped kom je hier terecht. Dit uitschakelen en verwijderen is zeer lastig en ondanks dat ik het verwijderd en uitgeschakeld heb komt het terug nadat ik bijvoorbeeld in productiviteitsmodus ben geweest.

De Tablet is verder voorzien van de standaard Google apps en Netflix.

Performance/prestaties
Vergeleken met mijn vorige tablet is deze uiteraard een stuk vlotter, het scherm is veel mooier en scherper.
Ik heb vrij weinig verstand van processors en grafische kaarten, echter heb ik met behulp van Geekbench 5 de volgende resultaten behaald:

Tijdens het gebruiken van de Lenovo Tab is het me opgevallen dat de wifi adapter niet zo krachtig is als mijn oude Samsung Tab a7, vanaf dezelfde locatie kan ik met mijn Samsung nog het internet op maar met de Lenovo was dat helaas niet mogelijk, in dat geval moest ik maar in de woonkamer gaan zitten waar de router zich bevind.

Warmte- en geluidsproductie
Na het draaien van de benchmarks werd de tablet iets warmer aan de bovenzijde in het midden, geen storende hitte, wanneer je de tablet in landscape mode gebruikt zal je dit niet door hebben. Tijdens normaal gebruik is de tablet niet warm.

Beeldkwaliteit
De tablet weergeeft kleuren erg goed, de kleuren komen warm over, de beeldkwaliteit tijdens het kijken van video's is scherp en vloeiend. De tablet heeft een Modus voor oogbescherming die ik altijd aan heb staan, dit vind ik prettig.

Audio
Ik vind het jammer dat er geen 3.5 mm poort aanwezig is, bluetooth oordopjes werken prima maar bekabelde oordoppen of koptelefoons gebruiken is wat makkelijker, zeker als je de tablet door een kind wilt laten gebruiken.
Op de tablet is Dolby Atmos aanwezig, hiermee heb je enkele settings om de speakers van de Lenovo tab te beïnvloeden. De volgende settings zijn aanwezig: Film, Muziek en Dynamisch. Ook heb je de mogelijkheid om zelf de EQ en andere Audio instellingen aan te passen.
De speakerkwaliteit is dik in orde en klinkt mooi.

Mobiliteit en accuduur
De accuduur was prima in orde, na 2 dagen idle te hebben gestaan was de batterijpercentage met 10% omlaag, met gewoon gebruik gaat dit uiteraard wat sneller, afhankelijk van de hoeveelheid gebruik van de tablet. Ik gok dat je de tablet met normaal gebruik circa 2 dagen kunt gebruiken.

Conclusie/Algemene Beoordeling
Na het gebruikt te hebben van de Lenovo Tab P11 Plus kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over de tablet. De enkele minpunten die ik ondervonden heb kan ik over het hoofd zien. De doeleinden voor tablets die ik heb zijn zeer simpel, of de tablet ook voor zwaardere applicaties geschikt is durf ik niet te zeggen.

Heb jij ook een Lenovo Tab P11 Plus (ZA940124SE) Grijs?

Wanneer je op het startscherm (door tikken en vasthouden) naar "Instellingen startscherm" gaat zie je daar "Veeg om Entertainmentruimte te bezoeken" staan. Daarmee kun je de functie uitschakelen.
Hi, werkt dat uitschakelen permanent? Ik wil de OLED versie van deze tablet kopen maar als er irritante sh$t op zit die niet weg kan dan hoef ik hem niet. Ik heb al een Samsung met BLEEP bixby erop en genoeg ander spul dat ik niet kan verwijderen.
Heb Google Entertainment nadat ik deze heb uitgeschakeld en verwijderd heb als app niet meer teruggezien. Hopen dat dat ook zo blijft :)