Pioneer SPH-EVO62DAB Renault Clio IV Pasvorm 6,8" Autoradio / Carplay / Android / DAB+ Review

TheHHH 13 november 2021, laatste update op 13 november 2021, 1.502 views Product gekocht

Mooie autoradio als vervanging voor de bestaande MediaNav Evolution. De installatie is prima te doen als je een beetje handig bent. Het aangepaste frontpanel voor je Clio (Mk4) past mooi en heeft een mooie piano black afwerking. Daarnaast is het geluid vele malen beter dan de originele inbouw unit.

Pluspunten

• Goed geluid
  • Android Auto
  • DAB+
  • Waar voor je geld

Minpunten

• Inbouwinstructies niet uitgebreid
  • Geen SMB (F) naar Fakra (M) meegeleverd (DAB+)
  • Reclame voor Apple Carplay

Geluidskwaliteit Score: 5
Mooie autoradio als vervanging voor de bestaande MediaNav Evolution. De installatie is prima te doen als je een beetje handig bent. De handleiding is niet super duidelijk maar bevat net genoeg info om de installatie te doen. Het aangepaste frontpanel voor je Clio (Mk4) past mooi en heeft een mooie piano black afwerking.

Het extra vermogen ten opzichte van de standaard autoradio valt direct op. Eerst dacht ik dat de standaard Bass Reflex speakers niet goed in de behuizing van de Clio zaten, echter geeft de Pioneer een veel zuiverder geluid en is het geluidsprofiel ook mooi te tweaken. De bass vervormd daardoor niet meer en daarnaast klinkt het geheel ook minder schel. Daarnaast is de toevoeging van Android auto een mooie verbetering, dat was ook de voornaamste reden voor mij om deze Pioneer aan te schaffen.

Het standaard menu oogt een beetje rommelig, maar als je gebruik maakt van Android auto of Apple Carplay is dat geen probleem en schakel je netjes over op die GUI. Verder is de verlichting op de unit aan te passen aan de rest van de verlichting in de auto, of een rustige kleur wat het rijden in het donker ook aangenamer maakt.

Wat mij wel opviel was dat wanneer je even niks in het menu doet en geen audiosource aan hebt staan dat er dan een reclame voor Apple CarPlay tevoorschijn komt. Ik heb deze nog niet weten uit te schakelen. Echter heb je hier geen last van tijdens normaal gebruik.

Installatie:
Enige echte issue dat ik had was het verbinden van de handrem detectie, deze is gelukkig vrij makkelijk te omzeilen. (Oplossing op eigen risico: De detectiekabel moet verbonden worden met de massa van de auto of het chassis van de radio, dan denkt de radio dat je geparkeerd staat).

Wat wel jammer is het ontbreken van een adapter kabel voor de SMB (Female) naar de Fakra (Male) om gebruik te blijven maken van de al ingebouwde DAB+ antenne. Hierdoor moest ik deze nabestellen en deze later nog een keer aansluiten.
(Mocht je huidige MediaNav geen DAB+ hebben dan kun je denk ik beter de apart te bestellen DAB+ antenne halen)
De ruimte in de Clio is beperkt en het is wel een beetje prutsen om de adapter kabels netjes weg te werken zodat je genoeg ruimte hebt om de unit ook echt in te bouwen.

Conclusie:
Ondanks dat deze Autoradio toch aardig wat kost is het een verademing ten opzichte van de standaard MediaNav Evo. Het geluid is aanzienlijk beter, de hele radio is sneller en daardoor ben je ook sneller weg van de parkeerplaats. Daarnaast ben je ook veiliger op de weg door de vele functies van Android Auto/Apple CarPlay

Heb jij ook een Pioneer SPH-EVO62DAB Renault Clio IV Pasvorm 6,8" Autoradio / Carplay / Android / DAB+?