LG OLED65C16LA Zwart

LG OLED65C16LA Zwart Review

1975Mark30Testpanel 14 november 2021, 1.185 views Testpanel

LG OLED65C16LA Zwart

Fantastische TV. Ben je in de markt voor een 65 inch OLED TV welke je niet aan de muur wil hangen maar op de bijgeleverde voet wil neerzetten, dan is dit mogelijk jouw nieuwe TV!

Pluspunten

• Fantastisch beeld
  • Scherm super dun

Minpunten

• Minder geschikt voor aan de muur

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Algemene beoordeling

Featureset
Aan features geen gebrek bij deze TV. Er zijn gigantisch veel mogelijkheden om het beeld aan te passen. Een aantal standaard presets maar daarnaast kan alles naar smaak aangepast worden. Er zit ook een optie bij om de hoeveelheid blauw licht te verminderen zodat het beeld rustiger overkomt op de ogen en wellicht een handige optie voor mensen die hier voor het slapen gaan gevoelig voor zijn.

Daarnaast was ik verrast over het aantal beschikbare apps. Alle videodiensten bijvoorbeeld waar ik behoefte aan heb zitten er op. Denk hierbij aan Youtube, Netflix, Prime Video, Disney+, Apple TV+, NLZiet, Pathé Thuis, etc. Voor Netflix, Prime Video, Disney+ en Rakuten TV zijn standaard knoppen aanwezig op de afstand bediening. Daarnaast is het snel en makkelijk in het menu komen om andere apps te installeren en starten. De TV reageert super snel en de pointer werkt goed en prettig.

Kleurweergave
Ik heb deze TV niet nog eens extra laten kalibreren voor gebruik maar ik vind de kleurweergave “out of the box” al fantastisch. Ik kom zelf dus van een Panasonic Plasma van 55 inch van 2012, maar wat een verschil weer in kleurweergave en scherpte. Natuurlijk subjectief maar ik vind de kleuren en natuurgetrouw uitzien. Ik had een 2 schermen full-HD Netflix abonnement maar heb dit omgezet naar een 4 schermen ultra-HD Netflix abonnement. Narco’s Mexico seizoen 3 aangezet en de eerste scene in de woestijn: Wauw, wat een beeld. Echt fantastisch!!

Contrast en helderheid
Waar de OLED techniek natuurlijk in uitblinkt, ten opzichte van LCD tegenhangers, is het theoretisch oneindige contrast. Elke pixel kan individueel ook echt uit waardoor zwart ook echt zwart is. Bij de LCD tegenhangers wordt gewerkt met een backlight waarbij de blokkering van licht en het voorkomen van het “lekken” van licht nooit voor de volle 100% mogelijk is waardoor het contrast het niet kan halen bij OLED.

Om dit deels te compenseren kan er gewerkt worden met een hogere (piek)helderheid. Hierin zijn de LCD tegenhangers over het algemeen weer beter in. In de vele reviews die ik zelf gelezen en gezien heb, wordt OLED over het algemeen afgeraden in hele lichte ruimtes. Mijn verwachting was dan ook dat de helderheid van deze TV me wat zou tegenvallen. Met dat verwachtingspatroon viel het me juist heel erg mee. Ik heb de TV getest in een lichte ruimte waar geen direct zonlicht op de TV viel. Ik heb de helderheid zelfs wat terug geschroefd omdat dit prettiger was voor mijn ogen.

Ghosting
Ghosting is een effect dat op kan treden bij TV’s als de reactietijd laag is ten opzichte van de getoonde beweging. Doordat pixels te langzaam van kleur te veranderen, lijkt het alsof een geest je bewegingen volgt. Om het eventueel zichtbaar optreden van ghosting te kunnen beoordelen heb ik sportuitzendingen bekeken en dan specifiek uitzendingen met snel bewegende objecten / bal zoals voetbal en tennis.

Hoewel het natuurlijk een subjectieve beoordeling is, heb ik bij deze TV geen ghosting effecten kunnen waarnemen. De voetbal en tennisbal bleven bij beweging gewoon een bal in plaats van een streep.

Pixeldefecten
Helaas komt het nog wel eens voor dat er, ook al is de TV nog helemaal nieuw, één of meerdere pixels defect zijn. Ik raad iedereen aan om zich voor aanschaf goed te informeren hoe de betreffende verkopende partij hiermee omgaat. Dit om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Dit verschilt namelijk nogal eens per verkopende partij. De een geeft dode pixel garantie terwijl de andere partij aangeeft dat dit kan gebeuren mits het een klein aantal betreft en hier geen garantie op geeft.

Ik heb deze TV uitvoerig bekeken en gelukkig geen pixeldefecten kunnen constateren.

Bouwkwaliteit en afwerking
Over bouwkwaliteit en afwerking kan ik kort zijn. Deze zijn fantastisch. Bij het uit de doos halen van de TV was ik voorzichtig maar ook een beetje angstig of dit wel goed zou gaan omdat het bijna niet te voorkomen is de TV aan het dunne gedeelte vast te houden. Deze angst bleek onterecht want ondanks dat het scherm zo super dun is, is dit wel stevig genoeg. Verder ziet en voelt alles degelijk aan.

Vormgeving
Ik wist het wel, maar wat me als eerste opviel is hoe super dun het scherm is. Echt flinterdun. Ik heb het zelf even gemeten en kom uit op 3,5mm. Dit geldt echter alleen voor het bovenste gedeelte en de zijkanten. Aan de onderkant steekt de TV meer uit ten behoeve van de elektronica en de aansluit poorten. Dit gedeelte steekt ongeveer 4,5cm uit. Dan steekt de voet ook nog eens ongeveer 16cm extra uit. Dit betekent dat het scherm minimaal 20cm van de muur komt te staan als deze op de voet tegen een muur aangezet wordt. Van de zijkant gezien, als dit mogelijk is, staat de TV dan best wel een stukje van de muur af.

Als je de TV aan de muur wil hangen, dan steekt het scherm dus minimaal 4,5cm uit vanaf de muur gezien plus de extra dikte van de gebruikte beugel om de TV op te hangen. Als je de TV aan de muur wil hangen dan zou ik persoonlijk echt voor de Gallery serie zoals de G1 gaan. Deze heeft een geïntegreerde muurbeugel (maar weer geen voet) en kan echt vlak tegen de muur bevestigd worden.

Inbrandgevoeligheid
Eigenlijk komt de term inbranden uit de tijd van de plasma TV’s. In de volksmond wordt het nog steeds inbranden genoemd maar eigenlijk bedoelen we dan beeldretentie. Het scherm ‘onthoudt’ dan een statisch plaatje, wat vervolgens doorschijnt in andere beelden. Dit zal langzaam verdwijnen / minder worden.

Aangezien de techniek OLED hier gevoelig voor is, in tegenstelling tot LCD (zoals LED en QLED), kan dit nog steeds optreden. Er worden echter steeds meer en betere features in de TV ingebouwd waardoor beeldretentie steeds minder een issue is. Ik heb in de twee weken dat ik de TV nu heb getest geen beeldretentie waar mogen nemen. Wat de effecten eventueel op langere termijn zullen zijn, kan ik op dit moment nog geen uitspraak over doen maar ik verwacht dat dit wel goed zit.

Tsja, de prijs. Op het moment van schrijven is deze TV voor rond de €1500 te krijgen. Hier is de €100 van de cashback actie die er momenteel loopt al vanaf. Er zijn legio mensen die beeldkwaliteit niet zoveel interesseert of die het verschil gewoon niet zien. Ik kan het mijzelf moeilijk voorstellen maar mijn vrouw is daar ook een van. Als jij dat bent, kijk dan niet naar OLED want dan is het gewoon zonde van je geld.

Als je wel in de markt bent voor een OLED TV, dan weet je waarschijnlijk dat LG hier het patent op heeft. Er zijn ook andere merken met OLED TV’s zoals Panasonic, Sony en Philips (TP Vision) maar hier zit allemaal een LG scherm in. Als je voor een 65 inch OLED TV in de markt bent welke je wilt neerzetten dan is deze C1 zeker het overwegen waard. De €1500 is dan ook zeer concurrerend te noemen. Kijk ook nog even naar de A en B serie van LG. Deze zijn wat lager gepositioneerd met wat minder features maar dus ook weer wat goedkoper. Wil je de TV aan de muur hangen, kijk dan in ieder geval ook even naar de G (gallery) serie.

Heb jij ook een LG OLED65C16LA Zwart?

Vraag & Aanbod