AVerMedia Live Streamer CAM 513 Review

pitdicker 13 november 2021, laatste update op 15 november 2021, 322 views Product gekocht

AVerMedia Live Streamer CAM 513

Prima high-end webcam met een scherp beeld

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Afneembare USB-C kabel
  • Uitstekende resolutie
  • Grote kijkhoek
  • Vrij goede automatische belichting
  • Draai en kantelbaar op kogelscharnier

Minpunten

• Grote kijkhoek
  • Geen Windows Hello
  • Groot

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Webcams zijn een categorie producten waar de ontwikkelingen de afgelopen 12 jaar leken te hebben stilgestaan. Mijn oude Logitech QuickCam Pro 9000 uit 2007 is, toegegeven, iets minder goed dan de Logitech HD C922 Pro uit 2016. Maar het beeld van beide is droevig vergeleken met de camera op een moderne budget-telefoon.

De AVerMedia Live Streamer CAM 513 (PW513 als korte naam) maakt deel uit van een nieuwe generatie high-end webcams. In 2020 was er ineens een markt onstaan te zijn voor goede webcams. Concurrenten zijn de Razer Kiyo Pro, de Logitech Brio 4K en de Dell UltraSharp Webcam. Qua beeldkwaliteit kunnen ze zich goed meten met de camera’s van midrange-telefoons. Het niveau hierboven blijft natuurlijk een echte camera met een capture card, maar daar heb ik totaal geen ervaring mee.

In dit review kan ik geen vergelijking maken met de andere high-end webcams, één dure webcam kopen vind ik voldoende.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is in één woord uitstekend. De behuizing is volledig van metaal, aluminium of magnesium verwacht ik. Waarschijnlijk kun je ’m laten vallen en overeen rijden (niet dat er een haar op mijn hoofd is die daarover denkt). Het is zeker geen simpel plastic cameraatje zoals de ca. € 70 webcams. De PW513 is ook groot voor een webcam: 13 cm breed. Volgens mij heb je op het moment niet groter.

De PW513 kan met een zeer solide voetje op het beeldscherm gezet worden. Als je liever een statief gebruikt, is dat ook mogelijk met de schroefdraad onderin de voet. De camera zit met een kogelgewricht vast op het voetje. Hierdoor kan die horizontaal gedraaid worden, wat bijvoorbeeld handig is als je met meerdere schermen werkt en je beeldscherm scheef staat. Belangrijker is dat de camera een beetje naar je toe gekanteld kan worden zodat die qua hoogte goed op je gericht staat.

Het scharnier was voor mij één van de redenen om voor de AVerMedia te kiezen. Goedkope webcams zijn niet goed te kantelen, hiervoor moet je het voetje scheef op de monitor klemmen. Zelfs de Logitech Brio lijkt hier geen ster in te zijn. Maar de PF513 heeft een kogelscharnier, waarmee de webcam zowel te draaien als wat te kantelen is in alle richtingen. Horizontaal draaien heb ik op het moment niet nodig, maar is naar mijn mening iets wat je van een topmodel mag verwachten. De Razer Kiyo Pro zou in dit opzicht ook goed moeten zijn.

Wat verder opvalt is de grote privacy shutter die voor de camera kan draaien. Ik kan me voorstellen dat die uitstekend werkt om het psychologische gevoel van veiligheid en privacy te geven. Zelf hecht ik hier weinig waarde aan. Een nuttige alternatieve functie: In mijn thuiswerkplek heb ik een grote TL-lamp, waarvan het licht een beetje in de lens schijnt. Door de shutter net schuin boven de lens te draaien voorkom je dit. Op mijn oude webcam had ik een papieren kapje :).

Tot slot heeft de PW513 geen vaste kabel, maar zoals je mag verwachten bij een high-end apparaatje een USB-C aansluiting aan de achterzijde. De kabel is ruim 2 m, en je kunt die zelf natuurlijk verwisselen door een kabeltje met andere lengte.

Techniek

De gebruikte techniek is waar de AVerMedia zijn prijs vooral mee moet rechtvaardigen. Helaas heb ik geen echt verstand van cameralenzen en sensoren.

Met het type van de sensor wordt geadverteerd, het gaat om een Sony Exmor R 4K CMOS. Op deze Youtube-video staat een technische uitleg, en volgens mij is dit het productblad. Goed om op te merken is dat deze sensor in theorie staat is tot 4K resoluties op 60 fps, of 1080p@60 met tegelijkertijd HDR. HDR betekend in dit geval dat er één pixel wordt gebruikt voor lichte delen, en drie pixels worden gecombineerd voor de donkere delen, waardoor je minder snel last hebt van over- en onderbelichte plekken.

Schijnbaar nut de PW513 deze sensor niet ten volle uit: de webcam kan 4K@30 en 1080p@60, en lijkt de HDR-functionaliteit niet te gebruiken. Het beeld moet natuurlijk ook nog door de webcam kunnen worden verwerkt om automatisch tot een juiste witbalans en belichting te komen, en naar de pc te kunnen versturen. Wie weet gebeurd er nog wel meer mee. Hierbij wordt de AVerMedia al voelbaar warm, hoewel niet zorgelijk.

Volgens onderstaand plaatje heeft de webcam meerdere lenzen voor elkaar. Dit wil ik best geloven, omdat de webcam in staat is om een indrukwekkend grote hoek van 94° in beeld te brengen zonder zichtbare vervormingen. Aan de zijkanten van het beeld blijven de muren netjes recht, en lopen niet een beetje krom zoals je bij een enkele lens zou verwachten.

Wat betekend een beeldhoek in de praktijk van 94°? Die wordt gemeten over de diagonaal van het beeld. Op een afstand a zijn de breedte b en hoogte h van de rechthoek die in beeld komt:
b = 2 × tan(½ × 94°) × 16 / √(16² + 9²) × a = 1,87 × a
h = 2 × tan(½ × 94°) × 9 / √(16² + 9²) × a = 1,05 × a
Zit je op een gezonde werkafstand van 70 cm van je beeldscherm en webcam, dan zou de rechthoek die in beeld komt 131×73 cm zijn. Als ik het geheel onzuiver opmeet met een rolmaat lijkt dit redelijk te kloppen.

Scherpte. Allereerst is de beeldkwaliteit van de camera super scherp. Dit geld voor zowel 1920p als 4K. Alle oneffenheidjes, stippeltjes en stoppeltjes op mijn gezicht zijn zichtbaar. Hierdoor zullen vrouwen vast minder gecharmeerd zijn van deze webcam :-). Ook valt mij geen ruis op in de achtergrond.

Vaste focus. De PW513 heeft geen autofocus, in tegenstelling tot de Logitech Brio Pro en Razer Kio Pro. De meeste webcams schijnen hun focus te kunnen veranderen over een gebied van ca. 20 tot 60cm vanuit de lens, en daarna op oneindig. De AVerMedia heeft een vaste focus. Dit heeft als voordeel dat je de camera nooit ziet ‘zoeken’ naar de juiste focus, alles vanaf 10cm voor de camera is scherp.

Zijn het voor of nadelen?

Laten we eerlijk zijn, 4K op een webcam is maar zelden zinvol. Hoeveel van degenen die naar je kijken hebben een 4K scherm, en zetten jouw video op fullscreen? Kan de software die je gebruikt uberhäupt wel 4K streamen? Voor Zoom bijvoorbeeld is 720p al een functie die je aan moet zetten in een betaald account (Zoom Group HD).

Daarnaast stelt 4K video behoorlijke eisen aan je computer. Het signaal verwerken, coderen en versturen zal niet zomaar op elke laptop kunnen. Ook moet de kabel sowieso op USB 3.0 aangesloten zijn, 2.0 wordt niet ondersteund. Een hub ertussen wordt afgeraden, maar de ingebouwde hub in mijn monitor lijkt geen problemen te geven.

Ook is de indrukwekkende beeldhoek eigenlijk gewoon te groot. Je zit dan al snel te ver weg om met nette proporties in beeld te zijn. Op 70 cm afstand van de camera is je hoofd bijvoorbeeld nog maar een kwart van de hoogte van het beeld, terwijl je dit rond de 40% wilt hebben.

Naar mijn mening is de AVerMedia CAM 513 dan ook niet interessant vanwege de 4K resolutie of de beeldhoek op zichzelf. Er zijn situaties waarin deze nuttig zijn, bijvoorbeeld als je met meerdere personen aan een conferentietafel zit, of als je een ruimte wilt laten zien in plaats van maar één persoon. Nee, de webcam is vooral interessant omdat deze functies veel flexibiliteit bieden.

De bijbehorende CamEngine software werkt prima en laat je onder andere eenvoudig het beeld digitaal inzoomen en pannen. Je hebt voldoende pixels en beeldhoek om ongeacht je afstand tot de camera en met hoeveel personen je bent het zo in te stellen dat je perfect in beeld komt.

Belichting

Met andere goedkope webcams vind ik de belichting altijd ronduit slecht. Heel snel heb je last van overbelichte plekken. Ik ben behoorlijk handig geworden met knoppen om exposure en gain in te stellen, maar voor bijv. de Logitech QuickCam 9000 is de sensor gewoon niet goed genoeg om het volledig te voorkomen.

Ik heb een grote TL-lamp boven mijn hoofd, en veel natuurlijk licht omdat mijn computer lekker voor een raam staat op het zuiden. Daarintegen is de achterkant van de kamer relatief donker. Toegegeven, dit is uitdagende belichting voor een webcam. De AVerMedia doet het in deze omstandigheden gewoon best goed. Geen zware blindering of studioverlichting nodig. Ik heb nog geen last gehad van overbelichte plekken op bijvoorbeeld het voorhoofd.

Hierbij is het wel belangrijk om op te merken: er is een firmware update geweest die de PW513 aanzienlijk zou hebben verbeterd op het gebied van belichting. Die firmware had ik gelijk bij het aansluiten geïnstalleerd, dus hoe slecht het daarvoor was weet ik niet.

Omdat de hoeveelheid daglicht erg variabel is vind ik het heel fijn dat de PW513 automatisch al best goede resultaten neerzet. Uiteraard heb ik geprobeerd om handmatig exposure, gain, brightness en white balans te veranderen. Met een spiegel als referentie kun je deze instellingen nog net wel iets verbeteren. Waarschijnlijk ga ik ’m meestal gewoon op auto laten staan.

Over de kleurechtheid heb ik nog niet helemaal mijn mening gevormd. Huidskleur is best ingewikkeld, omdat we heel goed verschillen daarin kunnen opmerken om te zien of iemand gezond is, moe etc. Het ziet er snel nèt niet goed uit. Als de huid een beetje te koud of the geel is kun je spelen met de witbalans. ’s Avonds lijkt mijn gezicht iets te rood, dus daar ga ik nog een beetje mee spelen.

Microfoon

De algemene opinie is dat je bij een high-end webcam ook een losse goede microfoon gebruikt. Ik heb dat nog niet, en vind dat een webcam gewoon een acceptabele microfoon moet hebben. Om deze reden viel de Dell UltraSharp Webcam voor mij af. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal, maar vind de microfoon van de PW513 niet verkeerd klinken.

Overige functies

Windows Hello vereist een webcam met infraroodsensor. De Logitech Brio en Dell UltraSharp webcam hebben die, maar de AVerMedia niet. Ik kan me voorstellen dat Windows Hello op apparaatjes zoals de Surface-lijn ideaal zijn. Op een PC die uren achtereen aan staat wordt het nut al een stuk minder. Windows Hello was leuk geweest om te hebben op de PW513, maar het lijkt me geen groot gemis.

De CamEngine software heeft een AI gimmick ePTZ voor Pan-Tilt-Zoom. Hiermee zoomt de camera automatisch in, en volgt je als je een stuk naar links of rechts gaat staan. Het volgt je niet continu maar met vertraging en een nette animatie, waardoor het beeld niet al te onrustig wordt. Maar je gezicht komt in het midden van het beeld, wat naar mijn mening niet goed is.

Ik ben er nog niet over uit of de PW513 helemaal goed werkt op Linux. Met een programmaatje zoals Guvcview kan een deel van de instellingen veranderd worden, vergelijkbaar met CamEngine. Maar het wil ook wel wat fouten geven of vastlopen, en het is me niet duidelijk of dit komt door de webcam of de kwaliteit van de software. In ieder geval heb ik nog geen oplossing gevonden voor vergelijkbare zoom en pan functionaliteit, wat de PW513 minder aantrekkelijk maakt.

Wat opvalt bij de Windows-drivers van de basismodellen van Logitech (en misschien alle modellen) is dat ze niet werken op Windows 11 wanneer je de beveiligingsfunctie core isolation aan zet (het veelgenoemde Virtualisation Based Security). Je zou dan moeten terugvallen op de basis webcam driver van Windows. De driver voor de AVerMedia wordt automatisch door Windows geïnstalleerd en werkt zonder problemen.

Voorlopig ben ik prima tevreden over de AVerMedia Live Streamer CAM 513. Reviews op het internet zijn afwisselend lovend en vrij negatief. Dit kan ik niet helemaal te verklaren. Misschien heeft het iets te maken met de firmware update, of met de lichtomstandigheden van de reviewer.

Als je op zoek bent naar een high-end webcam, dan is de AVerMedia een prima keuze. Je zult eenvoudig het verschil in beeldkwaliteit merken vergeleken met de eenvoudigere webcams. Hij is beter verstelbaar dan de Brio en heeft een ingebouwde microfoon in tegenstelling tot de Dell UltraSharp.

Heb jij ook een AVerMedia Live Streamer CAM 513?