Lian Li UNI FAN SL120, 3-pack, Wit, 120mm

€ 79,90
Specificaties 31dB bij maximaal 1.900rpm - Bekijk alle specificaties

Lian Li UNI FAN SL120, 3-pack, Wit, 120mm Review

m.z 13 november 2021, laatste update op 13 november 2021, 1.010 views Product gekocht

Lian Li UNI FAN SL120, 3-pack, Wit, 120mm

Gezien alleen de zijkant verlicht wordt, is dit voor mij het grootste pluspunt. Verder helpt het aantal kabels ook mee. De afwerking, stevigheid en meegeleverde stickers bieden samen een mooie uitstraling. De controller werkt prima, inclusief de bijbehorende software. De PWM-signal-kabel werkt niet :s

Pluspunten

• Afwerking
  • Installatie
  • Gebruik en aansturing
  • Minder kabels
  • Vrij compleet starterssets

Minpunten

• PWM-kabel werkt niet

Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 2
Geluid (min) Score: 4

INLEIDING

Gezien ik recent mij AIO’s heb vervangen, maakte ik kort gebruik van de combinatie Cooler Master Halo fans en Alphacool Aurora fans. Ik kon ook alleen gebruik maken van Halo fans, maar deze heeft net als die van Alphacool LEDs in de blades zitten die bij beide niet volledig uit te schakelen zijn, indien je alleen de RGB in de ring wilt inschakelen.

Ik frustreerde me al langer aan de HALO fans, gezien deze verkocht wordt met 24 individuele LEDS, maar vervolgens 16 kan aansturen. Dit komt doordat er 8 gelinkt zijn. De eigen software, support en aantal Reddits-post bevestigen het zelfde. Stilzwijgend verkoopt Cooler Master ondertussen nieuwe versies, onder zelfde productnaam/nummer, die dit wel kunnen. Wel moet je opletten dat deze na juni 2021 zijn geproduceerd.

Ik was er beetje klaar mee en besloot om andere fans aan te schaffen die beter aan te sturen zijn en ook alleen de LEDs in ring in te schakelen is, in plaats de gehele fan. Persoonlijk vindt beter uitzien en geeft veel minder licht in de kast.

Op basis van reviews, hoe de fans eruit zien en werken heb besloten om deze te kopen. Ook gezien er veel minder kabels nodig zijn, gezien de fans aan elkaar gekoppeld kan worden.

INSTALLATIE

De installatie ging eenvoudig. Ik heb per set 3 fans aan elkaar gezet. Dit systeem werkt goed, is makkelijk aan elkaar te zetten en de fans zitten stevig vast. De kabels zitten aan een clip vast, die je aan de zijkant van de serie fans plaats. Door deze clip is het niet mogelijk om deze tegen de tubes te plaatsen, gezien dit te dik is, dus de andere kant dient aangesloten te worden. Zoals de instructie omschreef: beplak deze kant met een sticker bij gebruik van AIO. Namelijk zit aan deze kant van de serie fans de connectors en kan kortsluiting veroorzaken. Dit geldt naar mij idee vooral voor costum loops, waarbij er gebruik gemaakt is van metalen ringen aan de radiator tubes, maar koos er voor de zekerheid voor om een stukje isolatietape te plaatsen op deze connector. Vreemd genoeg, gezien hoe compleet deze sets zijn, zat deze tape er niet bij.

Na mijn idee zijn de fans ook voorzien van een magneet. Deze is niet zo sterk om hem vast te zetten aan de zijkant of aan bovenkant. Waarom dit is mij niet duidelijk, misschien te ondersteuning om deze tijdens plaatsen op zijn plek te houden? Vooralsnog dient deze vastgezet te worden met bijbehorende schroeven.

Per fan is een Lian Li sticker meegegeven. Dit was mij eerste moment, bij het uitpakken van de eerste fan, niet duidelijk waarom en zag dit ook niet terug in de handleiding. Gezien elke fan een sticker heeft te grootte van fan-(spec)sticker, zijn deze bedoeld om deze op de spec-stickers te plaatsen. Dit geeft net weer een betere uitstraling. Misschien dat deze ook bedoeld zijn om de metaalkleurige stickers af te dekken? (al kan je dat gerust doen hoor :p)

Voorheen

Na het aansluiten op de controller, scheelt het mij in totaal 12 kabels, tegenover voorgaande fan-configuratie. De controller bevat een USB-, PWM-header en een SATA aansluiting. Doormiddel een signaalkabel (PWM) kan de fans aangestuurd worden via de bios (wordt vervolgt in het volgend hoofdstuk).

Nu

CONFIGURATIE

Na alles geïnstalleerd te hebben en de desktop willen opstarten kreeg ik direct het signaal “CPU fan not found”. Vreemd gezien ik zeker wist de PWM-signal-kabel te hebben aangesloten.

Ik heb een andere kabel geprobeerd, maar dit leverde niks op. Naast dat ik deze fan op Ignore kan zetten in de BIOS, koos ik er voor om een van de fans direct aan te sluiten op de fan-header CPU_FAN van mijn MOBO, terwijl de signalkabel nog is aangesloten op de CPU_OPT.

Doormiddel AI Suite 3 heb ik toch voor elkaar gekregen om de alle fans, ook die nog in de controller zat, automatisch te laten tunen. Met andere woorden, de fans in de controller krijgen het zelfde signaal, via CPU_OPT door als via de CPU_FAN-header.

Ik heb meervoudig de bijbehorende fix geïnstalleerd/uitvoeren, maar dit leverde mij niks op. Dit punt zag ik meervoudig terugkomen bij diverse Reddit-post, waarbij dit bij sommige ook zo het geval is. De soortgelijke wat ik deed met de fan-headers zou een “oplossing” zijn, ander gebruik te maken van een verdeelkabel.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om alle fans (per set) aan te sluiten op de MOBO, zodat alle 3 de sets zowel zichtbaar zijn in de BIOS als in AI Suite. Vanuit hier heb ik de fan tuning gestart, waarbij elke set fans soortgelijke snelheden draait. De fans zijn over het algemeen vrij stil, maar hoorbaar vanaf >900 RPM. Alsnog vindt ik deze stiller dan de HALO en Aurora fans, terwijl deze 3 soortgelijke (~31)db hebben.

De RGB heb ik via L-Connect aangestuurd, gezien dit mij meer vrijheid geeft dan de Asus Sync/Aura Creator.

Standaard mode | Eigen voorkeur + 100% brightness

CONCLUSIE

Iets wat MasterPlus niet deed, waarschuwen dat je de RGB bij maximaal 12 fans op wit kan zetten :p, maarja hun controller is ook gewoon bagger.

Waarom de PWM-signal-kabel niet werkt is mij nog steeds een raadsel en voor mij een minpunt.

EDIT: 13-11 13:20 tekstuele verbetering toegevoegd (H1 en onder laatste afbeelding in H3)

Heb jij ook een Lian Li UNI FAN SL120, 3-pack, Wit, 120mm?