Realme GT (12GB) 256GB Geel

Niet beschikbaar
Specificaties 6,43" • 2400x1080 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Realme GT (12GB) 256GB Geel Review

RoosW 10 november 2021, 139 views Product gekocht

Realme GT (12GB) 256GB Geel

Op zich een prima telefoon met matige foto kwaliteit, laad met eigen lader heel snel op.

Pluspunten

• Ziet er OK uit
  • Laad met eigen lader heel snel op
  • Lijkt redelijk schoon qua bloatware
  • Vingerafdruk herkenning is uitstekend en snel

Minpunten

• Sommige apps zijn 'beschermd' geinstalleerd
  • Foto's, vooral met wat minder licht zijn zeer matig
  • Aangebrachte schermfolie is stof magneet

Op zich is dit een prima telefoon, al zijn er vervelende kleinigheidjes die wel (gedeeltelijk) verholpen kunnen worden.
  • nr1 - Fotokwaliteit is matig, in vol zonlicht valt het mee, maar in huis bv is het echt bagger.
  • nr2 - Sommige apps zijn door de fabrikant 'gelocked' en kunnen niet verwijderd worden *1
  • nr3 - Snel opladen van een ander als de eigen voeding gaat je niet lukken (ondanks voldoende vermogen van de lader)
In het dagelijks gebruik een prima telefoon, redelijk goed scherm, snel, en vooral de vingerafdruk herkenning is geweldig (vergeleken met de One-Plus 7 Pro, mijn vorige telefoon), snel en vooral ook goed als je vinger niet 'exact zoals bedoeld' op de sensor zit.
Gebruiksduur bij mijn typisch gebruik (geen gaming etc) 2 dagen en een beetje.
Geel vond ik een prima keuze, is weer eens wat anders als de doorsnee grijze muizen die je in voornamelijk zwart ziet. Bizar vind ik dat de hoofdcamera bij minder licht een slechter beeld geeft als de front camera voor beeldchat/selfie gebruik, die doet ook bij matig licht nog steeds uitstekend dienst. Vreemde keuze hoor.

Nu even over die vastgeschroefde software, (*1) als voorbeeld, De Google Calendar app, ik was tot tranen van woede gefrustreerd hierdoor, ingevoerde afspraken waren op de telefoon zichtbaar maar niet gesynchroniseerd met het web, dus op de Calender site van Google, en op de gedeelde agenda met mijn echtgenote, niks, nada!
Hoe dan!!
Geprobeerd het ding te un-installeren bleek dat ie dus gelocked is, en je enkel naar de eerste versie die geleverd is door Realme terug kan. GRRRR
Na veel gezoek, uitproberen en gepiel, bleek het probleem te zitten in een 'Local Account' die ongevraagd opgezet was vanaf standaard, die je dus niet weg kunt halen.
Om wat voor reden dan ook, bij het maken van nieuwe afspraken default ie bij mij dus telkens terug naar die verhipte 'Local'.
Na veel zoekwerk, bleek die local dus ook gebruikt te worden om je met spam te bestoken via Calendar, schijnbaar als 'men' in China ziet dat je hem regelmatig gebruikt, poppen er via die zgn Local niet door jou gemaakte reminders op.
Een app (ICal) die je moet kopen bood eindelijk een uitweg zonder naar Root te hoeven gaan of via externe software en USB gedoe te priegelen.
Met die (hoofdzakelijk voor import/export van Calendar accounts etc) app kun je eindelijk WEL die Local Account wissen, daarna functioneert het allemaal als vanouds.
Maar het heeft mij wel aan het denken gezet, wil ik nog wel een aan China Gelieerde telefoon, en hoe zeker weet ik dat ze niet alle data kunnen bekijken??
Ik ga daar nog eens uitgebreid over nadenken, voorlopig zit ik twee jaar aan dit ding vast, de volgende word een FairPhone, zeker weten.

Heb jij ook een Realme GT (12GB) 256GB Geel?