Keychron K3 (Hot-Swappable White backlight LED, Keychron Optical Red switch)

Keychron K3 (Hot-Swappable White backlight LED, Keychron Optical Red switch) Review

ugyuu 9 november 2021, laatste update op 9 november 2021, 496 views Product gekocht

Keychron K3 (Hot-Swappable White backlight LED, Keychron Optical Red switch)

Een compact maar lichtgewicht toetsenbord voor wie vaak een laptop of meerdere systemen gebruikt, en net iets fijners wilt hebben. Switches zijn hotswappable, maar alleen met andere Keychron low-profile opticals. De rest is een smaakverschil.

Pluspunten

• Switches
  • Hotswappable
  • Bouwkwaliteit
  • Compatibiliteit

Minpunten

• Activatie afstand switches
  • Hotswap compatibiliteit
  • ABS Keycaps

Een veel te uitgebreid Keychron K3 review :9

Al jaren maakte ik gebruik van een toetsenbord met Acer Switches als mijn dagelijks toetsenbord. Het leek mij echter tijd dat ik m'n setup qua toetsenbord een upgrade ging geven. Naarmate de maanden verstreken, kwam ik te weten waar ik mijn toetsenbord voor gebruik:
  • Livestreams/Games;
  • Hobby's zoals Blender, welke multimedia en F-toetsen goed benutten;
  • Ritmespellen, o.a. "Taiko no Tatsujin";
Dankzij vele review videos en switch teardowns heb ik zeer veel kunnen leren over toetsenborden, en nog veel meer over switches zelf. Ik ging dus gelijk aan de slag om precies het ideale toetsenbord te vinden!
Mijn vereisten
Voor ritmespellen zocht ik dus de lichtste switches met de minste afstand. Zelf ben ik helaas geen fan van "tactile" brown switches, dus ik zocht het liefst lineare switches.

Voor mijn hobby's zijn F-toetsen en de NumPad vereist. Workarounds bestaan met het programmeren van extra toetsencombinaties, maar dit leek mij niet ideaal.

Ik had uiteindelijk een heel Excel document gemaakt, waarin ik de plus- en minpunten van meerdere toetsenborden en switches met elkaar kon vergelijken.

De Keychron K3 was de winnaar! Er was geen toetsenbord met NumPad en zeer lichte switches. De ontbrekende toetsen los ik op met een duckypad.
Over de Keychron K3
In de doos
Mijn exemplaar was blijkbaar een van de eerste 10.000, want de onderste behuizing van de switches is oranje! (Limited edition)
De Keychron K3 komt in een fraaie zwarte doos, met daarin een papiertje met instructies. De volledige instructies waren in het papieren boekje te lezen.
Ook in de doos waren keycaps voor Windows/Mac, en een aantal oranje keycaps. Verder ook een keycap en een switch puller, zeer handig! Als laatste zijn er natuurlijk het toetsenbord met de bijbehorende USB-C -> USB-A kabel.

De Keychron K3 heeft Bluetooth en kabel modi, maar zelf gebruik ik deze nooit met bluetooth.
Ervaringen
Mijn exemplaar gebruikt Keychron Low Profile Optical Red switches. Ze zijn zeker weten een van de lichtste switches die ik kon vinden. Echter is de activatie afstand van de switch nog even wennen voor mij; De switches activeren na 1,1mm afstand (van de 2,5mm totaal). Iets meer, zoals 1,2 of 1,4mm is misschien net iets beter. De type ervaring kan voor iedere gebruiker net anders zijn. Ik vind deze switches redelijk goed typen, al doet het low-profile deel van de switch het als een premium laptop keyboard aanvoelen.

Voorheen gebruikte ik ook een IBM Model M, dus misschien ben ik gewoon te verwend :) ha

Op de website van Keychron zijn alle switch soorten van dit type te vinden.

Het toetsenbord is hotswappable, maar alleen compatibel met andere switches van hetzelfde type, bijvoorbeeld Keychron Low Profile Optical Blue. Keycaps zijn ook verwisselbaar, maar dit soort keycaps vind u zelden.
TL;DR
Ben je ook een "rhythm gamer", zoek je iets met super lichte switches? Gebruik je veel laptops of systemen waardoor je vaak moet wisselen via bluetooth, en gebruik je liever een compact toetsenbord? Misschien is deze dan iets voor u. De switches zijn hotswappable, en er is vast een Keychron Low Profile Optical switch die bij u past.

Heb jij ook een Keychron K3 (Hot-Swappable White backlight LED, Keychron Optical Red switch)?