LG OLED65A16LA Zwart

€ 1.296,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65A16LA Zwart Review

LuukvanDorlandTestpanel 9 november 2021, laatste update op 12 november 2021, 292 views Testpanel

LG OLED65A16LA Zwart

Prachtige OLED TV met de beeldkwaliteit die we van OLED gewend zijn, gewoon goed. In dit budget een uitstekende keuze als je niet voor gaming doeleinden gaat.

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Geen merkbare ghosting
  • Speakers verrassend goed
  • A7 SOC snel zat

Minpunten

• HDMI ARC alleen op achterkant. niet aan zijkant
  • Instelmogelijkheden t.o.v. een C of G serie (maar daar tegenover staat een lagere prijs)

Het uitpakken was wel even een werkje, ik zou zeker aanraden om het met z'n 2en te doen. Het kan alleen, maar het is niet heel praktisch gezien de grootte van de TV. In de doos bevond zich de standaard boekjes, losse poten die er op te schroeven zijn (niet zo spannend) en een afstandbediening, gewoon precies wat je er van verwacht. De TV heeft een erg strakke vormgeving en afwerking. Je maakt je bijna zorgen om de bouwkwaliteit omdat het scherm zo dun en flexibel is. Dit kan gelukkig wel met OLED.

Eenmaal neergezet en aangezet heb ik de setup doorlopen, welke heel fijn werkte. Ik was snel ingelogd met het LG en Google account.

Software is wat nieuwer en intuïtiever t.o.v. mijn oude OLED. Het staat allemaal net op iets logischere plekken en het OS van LG bevalt mij daarom ook goed.

Kleurweergave is zoals we van een OLED gewend zijn gewoon goed. Zwart is echt zwart, en daarom spatten de overige kleuren er automatisch meer uit. Contrast is daarom ook gewoon goed te noemen. Helderheid in SDR en HDR is oké, niet super bijzonder. HDR had ik misschien iets meer van verwacht. Het is redelijk vergelijkbaar met mijn 4 jaar oude 55C7V OLED.

Instelmogelijkheden ten opzichte van een C of G serie zijn wel iets minder, als je wat dieper door de instellingen bladert, merk je dat deze niet voor gaming is bedoelt. Voor standaard TV kijken is dit natuurlijk gewoon goed. Ook merk ik met verschillende standaard testen weinig storende ghosting, tearing of andere mogelijke issues zoals pixeldefecten (in geval van het laatste; geen).

Films en series kijken er lekker doorheen, je wordt er als het ware ingezogen door de grootte van de TV (op 3M afstand). In Dolby Vision merk ik heel af en toe in Netflix een klein issue, waarin een beeld wat groene vlekken vertoond binnen 1 frame, maar dit heb ik met 8uur Netflix maar 3 a 4 keer ervaren. Ik weet ook niet of dit met de processor te maken heeft die Dolby Vision even niet kon verwerken, of dat dit een kleine bug binnen Netflix is.

Een nadeel wat ik wel kort aan het licht wil brengen is de ARC ingang. Deze zit op de achterkant van het paneel, en is wat mij betreft een vervelende plek als je de TV strak tegen de muur zou aanzetten. Een kantelbare HDMI kabel zou dit probleem echter wel oplossen.

Verder gewoon een erg goede TV. In de budget serie is de OLEDAxx serie een welkome verrassing. Voor de mensen die dit puur gebruiken om films, series en TV te kijken is dit het perfecte scherm. Voor gaming zou ik eerder naar een C serie kijken, 50Hz kan dan wel tegen je gaan werken. T.o.v. mijn LG OLED55C7V merk ik in beeldkwaliteit niet veel verschil. Mocht je dus al een 65 inch hebben in een oudere serie, vind ik het persoonlijk de upgrade niet waard. Zit je op een LCD TV te kijken? DOEN!

Heb jij ook een LG OLED65A16LA Zwart?