Brother MFC-5890CN Review

Just.me.TheoNewbie 13 september 2010, laatste update op 13 september 2010, 4.626 views

Brother MFC-5890CN

Pluspunten

• Systeem belasting minimaal op xp pc.
  • Scannen kan rechtstreeks naar bestand (pdf, jpg, etc) en of rechtstreeks als voornoemde bijlage naar je mail applicatie.
  • Documenten rechtstreeks faxen vanuit de pc (tot nu toe alle programma's) dus niet eerst printen.
  • Heb nu weer meer ruimte op mijn bureau (scanner en printer in een)

Minpunten

• Inkt verbruik (zal straks, als deze leeg zijn, eens kijken of het bij de heavy duty cartridges ook zo is)

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Inktverbruik Score: 3
Gebruik sinds een 3 tal weken dit apparaat.
Bij het ontvangst ontbrak er een driver cd, incl. speciale software.
Contact gehad met de helpdesk Brother, lekker een gewoon netnummer (geen 0900 al ¤?? per minuut), van Brother en de cd werd "the next day" nog na geleverd met de excuses.
Had daarom de drivers van het internet gehaald en deze werken perfect op mijn twee XP-tjes ( snel genoeg met minimale systeem belasting) printen en scannen via het netwerk via een kleine applicatie in het systeemvak.
Later de extra software geļnstalleerd maar ben nog lang niet door alle opties heen, zoals OCR,algemene instellingen, etc.

Enige 2 nadelen welke ik tot nu toe heb zijn
  • Het verlies van geheugen instellingen omdat ik er een stroom kill switch tussen heb zitten i.v.m. ontvangst / verzenden van faxen alleen in het weekend (volgens helpdesk 24 uur onthouden na eerste oplading en dat haal ik niet). Ga waarschijnlijk toch maar permanent op stroom zetten.
  • Het inkt verbruik tijdens het aan en uitzetten en de daarop eerste print opdracht. Gaat dan een reiniging modus opstarten.
    Heb nu na 3 weken al een kwart tanken leeg (alle 4 de kleuren) terwijl school nu net is begonnen.(zijn wel de eerste, niet helemaal volle(??), cartridges)
Afdruk kwaliteit is wat lichter dan ik gewoon was (laser printer) maar dat is instelbaar (welke ik nu wel iedere keer opnieuw moet doen ), maar ben er tevreden over. En A3 printen is lekker makkelijk al komt dat niet zo vaak voor.

Heb jij ook een Brother MFC-5890CN?

(zijn wel de eerste, niet helemaal volle(??), cartridges)
Als het goed is zijn ze gevuld met de normale hoeveelheid.
Als dit de eerste set inktpatronen is, is het normaal dat deze iets sneller "leeg" zijn.
De inktkanalen zijn leeg als je de printer koopt. Deze worden met de eerste inkt gevuld.
Ook hetgeen je beschrijft met betrekking tot het uit- en weer aanzetten van het apparaat; een reinigingscyclus kost wat inkt.

Als jij na drie weken en de initialisatie van de printer een kwart van de inkt verbruikt hebt hoef je je geen zorgen te maken.

Ik heb een (andere) brother multifunctioneel afdrukapparaat (dcp375-CW) aangeschaft, juist omdat dit merk machines maakt die zuinig zijn met inkt.
Ik vind het verbruik bijzonder meevallen. De support van brother bevalt me trouwens ook heel goed.

Wat bedoel je trouwens met "de eerste oplading"? Heeft ie een accu voor achter op je fiets? Kleine tip: hang het ding aan het netwerk en zet m ergens op een stofvrije, droge plek (kast) en laat m standby staan. Ze verbruiken vrij weinig stroom en zo hou je je inktverbruik ook laag.
Bovendien behoud je dan ook je instellingen.

Succes!
kun je ook foto's printen met deze printer? en ja hoe is de kwaliteit daarvan?
Ik wil misschien ook een A3 printer gaan kopen i.v.m. mijn opleiding. Zou je iets kunnen zeggen over de afdruk kwaliteit? Hoe ziet het zwart eruit ? en hoe gaat hij om met kleuren foto's e.d. ?
alvast bedankt!
Ik heb sinds een maand ook deze printer in bezit en ben totaal niet tevreden over de kwaliteit van de afdrukken. Op het meegeleverde Brother fotopapier krijg je alleen maar vlekken waarop je de foto niet eens herkent. Op normaal papier krijg je een afdruk die een kleurenprinter van 10 jaar geleden nog kon overtreffen. De zwarttinten met name zijn eerder grijs dan zwart. Zowel in black cartridge only printing als in een kleurenprint. Inktverbruik is idd ook enorm. Na 3 kleurenprints al een kwart kleurencardridge leeg. En ik laat de printer altijd aan, dus het komt niet door het reinigen bij opstarten.

Theo, heb jij iets aan de instellingen veranderd om de prints degelijk te krijgen?
Zojuist met Brother gebeld over dit probleem. Ze komen de printer ophalen. 1 jaar pick up & return garantie mits je het apparaat online hebt geregistreerd na aankoop. Netjes. Ben benieuwd of het een probleem specifiek met mijn apparaat is of dat deze printer gewoon zo slecht print.
En zo netjes blijkt Brother helemaal niet te zijn. Apparaat is inderdaad opgehaald bij mij. Dat ik de originele doos niet meer had was volgens Brother support niet erg. Op de ochtend van ophalen heb ik wederom gebeld met Brother dat ik mij zorgen maakte dat het apparaat beschadigd zou raken tijdens het verzenden. Ook dit was niet erg, het was immers verzekerd. Dag na ophalen kreeg ik een mail. Product was beschadigd geraakt tijdens verzenden. Ik zou de rekening voor reparatie nog krijgen. Wat?! Meteen gebeld. Volgens Brother support had ik het apparaat niet goed verpakt en was het daarom mijn eigen schuld. Oftewel een maand oude printer van 130 euro al met al direct printproblemen is nu fysiek beschadigd en ik mag zelf opdraaien voor de kosten. Dit is nou de "support" van Brother die jullie kunnen verwachten. Voor mij het eerste Brother apparaat en tevens de laatste.