Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 8ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ FP202W Zwart Review

Lokesz 20 juni 2006, laatste update op 20 juni 2006, 1.190 views

BenQ FP202W Zwart

Pluspunten

• Het is een fantastisch scherm om te gamen en veel goedkoper kan je niet aan een 1680 X 1050 scherm komen.

Minpunten

• Als de andere (niet native) resoluties beter waren geweest zou ik het perfect hebben gevonden.

Ik vond het tijd worden mijn oude CRT eens te vervangen door een breedbeeld monitor. Na wat wikken en wegen heb ik gekozen voor de BenQ FP202W. De belangrijkste reden is dat hij beschikbaar was op mijn vaste hardware adres en dat het scherm goed is gecontroleerd. Na herhaalde controles vertoonde het nog steeds geen fouten, dus meenemen :) .

Vorige schermen
Ik gebruikte tot op heden hoofdzakelijk een Iiyama 17" CRT. Daarnaast had ik een laptop met een 15" 1600 x 1200 scherm. Daarop kan ik geen letters lezen dus die staat meestal op 1024 x 768.

BenQ alleen op 1680 x 1050
Bij de native resolutie zijn de letters te klein voor mij om ze prettig te kunnen lezen (Ik ben al een oude z... van 48). In eerste instantie dacht ik voor windows, email en internet een resolutie van 1440 x 900 te gebruiken. Op mijn laptop ging een andere resolutie uitstekend maar helaas is deze BenQ daarvoor niet zo geschikt. De beeldkwaliteit gaat dan behoorlijk achteruit. Ik gebruik nu een alternatief. Ik zet in windows de lettergrootte op 125% met truetype. Dat ziet er goed uit en is ook nog eens uitstekend leesbaar.

Op kleur brengen
Zoals veel schermen wordt deze ook veel te helder afgeleverd door de fabriek. Ik ben geen echte tweaker dus was het even puzzelen om de plas licht te bedwingen. Behalve helderheid en contrast heb ik ook het gamma iets omlaag gezet. Op het beeldscherm zelf is geen instelling voor gamma (huh?) , maar dat kan je ook nog op andere manieren instellen.

Kijkhoek
Veel kleiner had de kijkhoek niet moeten worden. In de specificaties staat 170 graden. Als ik gewoon voor het scherm zit merk ik kleurverschil naar de hoeken toe. Die 170 slaat dus echt nergens op. Het is trouwens alleen met een egale achtergrond waarneembaar en gelukkig niet storend. (Zou die LG203W dat nu ook hebben?) Bij games merk je er helemaal niks van en daarvoor wordt het scherm hoofdzakelijk gebruikt.

Games
Gelukkig heb ik 2 maanden geleden een 7900GT aangeschaft. Met dit scherm wil je alleen 1680 x 1050 gebruiken en dan heb je voor games toch al gauw een stevige kaart nodig. Ik heb leuk zitten spelen met Oblivion, GT Racing, Half-Life 2, Quake 4, Rome Total War. Fantastisch is dat breedbeeld! Hoe heb ik ooit zonder gekund?

Vergelijken?
Bij tweakers willen ze natuurlijk een nauwkeurige specificatie van de verschillen met de andere schermen maar ik ben niet zo vakbekwaam dat ik daar diep op in kan gaan. Storende verschijnselen ben ik niet tegengekomen. (Hoe ziet ghosting er eigenlijk uit?) De kleuren vind ik bij de BenQ FP202W zeker zo goed als bij mijn Iiyama CRT. Het komt bij mij wat 'natuurlijker' over. Ik zie met de BenQ ook meer details dan ik gewend was.

Heb jij ook een BenQ FP202W Zwart?

Erg mooie review, heb je misschien ook van die test programmatjes gedraaid? b.v. : http://www.ekimsw.com/lcdtest/

Ik zit er nu wel over te denken om er ook 1 (of 2) te halen.
Ik heb de Nokia schermtest gebruikt. Daarmee kan ik prima pixels opzoeken en het scherm afstellen.

De ghosting test heb ik ook even bekeken. Als ik het vergelijk met de CRT dan zou ik zeggen dat ik iets van ghosting zie naast de P als de tekst naar rechts uit beeld schuift.

(Lekker handig dat ik op score 0 moet reageren. Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik ooit eerder op een modereerbaar topic heb gereageerd.)