Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart

€ 1.199,-
Specificaties 7,6" • 2208x1768 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart Review

djfrankelTestpanel 13 november 2021, 551 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart

De Samsung Galaxy Fold 3 is eigenlijk een showcase van Samsung om te laten zien wat ze kunnen met een vouwbaar scherm, dat maakt het een toffe gadget. Echter puur als telefoon is het wellicht niet de beste keuze

Pluspunten

• Mooi(e) scherm(en)
  • Snel
  • Goede foto's

Minpunten

• Zwaar
  • Dik

Introductie

Eind augustus kreeg ik een mailtje vanuit Tweakers dat ik de gelukkige winnaar was van het testpanel in samenwerking met Belsimpel die de Galaxy Fold 3 mocht reviewen. Ik wilde dit toestel graag testen omdat het me super gaaf leek om een telefoon te hebben met een scherm dat je dubbel kan vouwen. Zowaar dat ik gewonnen had en dus deze kans kreeg. Het duurde even voordat ik het toestel daadwerkelijk had maar eenmaal ontvangen ging de Sony Xperia 1 aan de kant en kon het testen en wennen beginnen. In sommige gevallen in deze review is mijn vergelijkingsmateriaal dus mijn (2 jaar oude) Sony Xperia 1.

What’s in the box

Het toestel komt in een chique ogende zwarte verpakking waar je de deksel vanaf kan halen.

Direct hieronder vind je het toestel in opengeklapte toestand. Dit geeft je direct een goed beeld van de omvang van de telefoon.

Even daaronder bevind zich een gevouwen kartonnen verpakking met daarin een quickstart guide, garantie kaart en een usb-c kabel. That’s it! Uit milieu overwegingen komen er tegenwoordig steeds vaker geen laders meer bij je nieuwe toestel. Dit was ik vergeten en dat was toch een beetje gek. Gelukkig had ik nog een quickcharge lader maar anders kan ik me voorstellen dat het toch een beetje zuur is als je een dergelijk dure telefoon aanschaft en ook nog eens een lader er bij mag kopen.

Design en bouwkwaliteit

Het is belangrijk om in de gaten te houden dat deze review binnen 2 weken van ontvangen geschreven dient te zijn. Dus ik kan hier geen conclusies trekken op basis van langer gebruik. Mocht het nodig blijken dan kan ik de review nog updaten. Op het eerste oog is de bouwkwaliteit erg goed. De behuizing is van aluminium en voelt erg degelijk aan. Het open en dicht vouwen van de telefoon voelt ook goed, het geeft enige weerstand maar gaat niet te makkelijk of juist te zwaar. Knoppen zitten op voor mij logische plekken en de zwarte matte kleur vind ik mooi.

Het toestel is niet licht met 271 gram maar dat is gezien het formaat ook weer niet een verassing. Iets minder tevreden ben ik over het camera eiland op de achterkant. Het ziet er prima uit, maar zorgt er wel voor dat als het toestel plat op een tafel ligt je er niet op kan typen zonder dat hij wiebelt.

Featureset

In de pricewatch van tweakers zelf staan natuurlijk alle mogelijke specs uitgeschreven en kun je daar zelf bekijken. Toch som ik er een aantal op waarvan ik vind dat ze er uit springen of belangrijk zijn en later in de review op terug wil komen.
Main screen7.6'' AMOLED 2208x1768 (22.5:18)
Front screen6.2'' AMOLED 2268x832 (24.5:9)
ChipsetSnapdragon 888
Rear Camera 212MP Wide-Angle FOV: 83˚ F1.8
Rear Camera 312MP Telelens FOV: 45˚ F2.4
Battery4400mAh

Set-up

Komende vanaf een andere android telefoon is de initiële set-up zo geregeld. Helemaal als je een google account hebt waar je backups naar toe gaan. Mocht je dat niet hebben dan heeft Samsung een poging gedaan om het toch makkelijker voor je te maken in de vorm van de app Smart Switch. Deze zet je op je oude toestel (android of apple) en je laat de app connecten met de Fold 3. Dit kan zowel bedraad als draadloos. Vervolgens kies je wat je over wilt zetten. Wat wel jammer is dat je er niet aan ontkomt dat je een serie apps op je telefoon van Samsung krijgt die je niet noodzakelijk wilt hebben. Los daar van ging het opstarten en instellen vlekkeloos en was ik snel weer in de lucht.

Accuduur

Ik kom vanaf een Sony Xperia 1 met een 3300mAh accu, die niet bekend staat als een telefoon die daar lang mee kan doen. Hoewel ik her en der in reviews lees dat men het jammer vindt dat de accu iets kleiner is dan die van de Fold 2, is het voor mij meer dan zat. De accu van de Fold 3 is 4400 mAh groot en de meeste dagen heb ik aan het einde van de dag nog zo’n 40-50% accu over. Over de afgelopen 7 dagen zit de screen on time tussen de 2 en 3 uur. Dat maakt mij niet een hele zware gebruiker maar geeft wel aan dat je er nog makkelijk 2 uur extra uit kan halen.

Schermen

Ik was blij verrast door de schermen die op de Fold 3 zitten. Sowieso is het hoofdscherm erg groot uiteraard, maar ook het cover screen is niet slecht. Dit is een 120Hz AMOLED scherm met een resolutie van 2268x832. Dat geeft het een beeldverhouding van 24.5:9. Dat zorgt er wel voor dat het scherm wat smal is voor zijn hoogte. Door de 120Hz verversingssnelheid gaan dingen als scrollen op pagina’s en in apps super vloeiend. Dit was ik helemaal niet gewend. Daarnaast is het contrast van het AMOLED scherm mooi en goed afleesbaar, ook buiten. Het zelfde geldt eigenlijk ook voor het hoofd scherm. Met een grootte van 7.6'' en een resolutie van 2208x1768 heb je meer dan genoeg schermruimte. Daarnaast zorgt de 120Hz verversingssnelheid voor een vloeiende ervaring. Het enige wat het helemaal af had gemaakt, dat je de “vouw” geheel niet had gezien. Het is inherent aan de techniek en niet echt storend maar zonder was het echt 10 uit 10 geweest.

Camera's

Ik heb de camera’s getest door wat foto’s te nemen tijdens een rondje wielrennen en een bezoek aan Game-on in het Forum in Groningen. Ik ben er zelf best wel tevreden over. Er zit genoeg detail in de foto’s om ze full screen te bekijken en gebruiken en ook inzoomen op de foto lever niet direct een pixel festijn op. Qua kleuren bevatten de foto’s iets meer kleur dan het naar mijn idee in de situatie op het oog was. Volgens mij staan Samsung toestellen hier ook altijd wel om bekend maar het is niet hinderend naar mijn idee. De voorbeeld foto’s heb ik vanuit hetzelfde standpunt proberen te maken met de verschillende camera’s.

game-on 0,5x

game-on 1x

game-on 2x

Glimmen 0,5x

Glimmen 1x

Glimmen 2x

Bereik

Hier kan ik kort over zijn, het bereik is voor mij prima. Ik heb geen gekke dingen gemerkt in mijn review periode, behalve dat je in mijn woonplaats nog niet overal 5G hebt kennelijk. Is dat er niet dan gaat het over 4G natuurlijk ook prima. Maar omdat het toch een review is, op 5G haal ik met KPN max 240mbit/s download speed. Niet iets wat met 4G niet mogelijk zou zijn. Als ik de snelheden van KPN 5G bekijk dan lijkt het er op dat ze eerst inzetten op meer mensen bedienen en pas later op hogere snelheden. Pas als de 3,5GHz frequentie beschikbaar voor 5G wordt gaan de snelheden omhoog.

Gebruiksgemak

Hier heb ik wat plus en min punten. Het eerder genoemde cover screen is eigenlijk net wat te smal voor dagelijks gebruik. Het on-screen toetsenbord wordt er wel wat klein van, maar is wel goed bruikbaar nog. Echter voor alles het hoofdscherm gebruiken vind ik ook niet praktisch, want de telefoon wordt wel serieus groot als je hem uitklapt. Even een WhatsApp berichtje versturen is niet heel gemakkelijk met de telefoon in de hand terwijl hij uitgeklapt is. Samsung heeft wel zijn best gedaan om het open en dichtklappen van de telefoon makkelijker te maken tijdens het gebruik. Standaard gaan apps die je open hebt op het cover screen direct door als je de telefoon open klapt. Daarnaast heb je opties om apps te markeren om op het cover screen verder te gaan als je de telefoon dicht klapt. Het half dichtklappen van het grote scherm tijdens het maken van een foto zorgt er voor dat je de telefoon zelf kan gebruiken om een stabiele foto te maken.

Dit kan best handig zijn maar in de praktijk heb ik het nog niet veel gebruikt.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Dit is top, ik heb tijdens mijn review periode geen rare crashes gehad of apps die opeens stopten. Langere termijn is natuurlijk moeilijk te beoordelen maar dan zal ik de review updaten als dat nodig blijkt.

Conslusie

De Samsung Galaxy Fold 3 is een toffe gadget door zijn vouwbare scherm. Kwalitatief doet het toestel ook weinig verkeerd, de schermen zijn mooi, het is snel, accu duur is goed en bereik is weinig op aan te merken. In gebruik is de grootte soms wat onhandig, het cover scherm wat smal en uitgeklapt het hoofd scherm best groot. Op moment van schrijven moet de fold 3 met 256GB opslag 1668 euro kosten. Mocht ik zo veel geld te besteden hebben voor een telefoon dan zou ik overwegen om een niet Fold te kopen en daarnaast wellicht een tabblet. Vind je het gewoon gaaf om een telefoon met een vouwbaar scherm te hebben dan is er geen betere keuze dan Samsung Galaxy Fold 3 op dit moment.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Fold3 5G 256GB Zwart?