Nintendo Switch (OLED model) Wit

€ 336,95
Specificaties Basispakket met 64GB interne opslag - Bekijk alle specificaties

Nintendo Switch (OLED model) Wit Review

lud70 7 november 2021, laatste update op 7 november 2021, 8.341 views Product gekocht

Nintendo Switch (OLED model) Wit

Geweldig OLED scherm, waar de kleuren van af spatten!! Flinke & verzadigde kleuren, doen het prima bij games. Immersie is daardoor heel goed. M.i. beste optie voor de portable gamer. Maar als je al een Switch hebt, lijkt het me zelden de upgrade waard. Zie hieronder voor mijn Nederlandstalige videoreview.

Pluspunten

• OLED scherm is prachtig
  • Beste (gangbare) systeem voor portable gaming
  • Verschillende kleine verbeteringen (standaard, netwerkaansluiting, volume)

Minpunten

• Snelheid processor is niet verhoogd, die is niet meer actueel
  • Joycons zijn niet verbeterd (driftprobleem waarschijnlijk)
  • Geluid kan wel harder, maar nog steeds blikkerig.

Multimedia Score: 4
Multiplayer Score: 3
Spelaanbod Score: 4
Randapparatuur Score: 4

De Nintendo switch OLED is de opvolger van de gewone Nintendo switch, met een prachtig OLED scherm, meer geheugen, een betere kickstand, een bedrade netwerk aansluiting, en een wat harder geluid uit de luidsprekers
De 3 toppunten
  • Het scherm, dat is echt prachtig. Ik heb meer apparaten met OLED scherm, maar hier spatten de kleuren er echt af. Het is lekker groot, en je verdwijnt echt in het scherm tijdens het portable gamen. Verzadigde kleuren lijken op een TV als snel nep. Maar met games kan het prima. Dat levert plaatjes op, die doen denken aan een snoepkraam op de kermis. Om je vingers bij af te likken. Mijn iPhone 12 Max heeft ook een OLED scherm, maar op de één of andere manier komt OLED nóg beter tot zijn recht in deze Switch.
  • Het is momenteel het beste systeem voor portable gaming. Met een iPad kan het ook, maar touch besturing is niet ideaal, en zelfs met een controller die je er op aan kan sluiten, merk je bij gaming op de iPad dat hij niet echt voor gamen is gemaakt. Dat is bij de Switch duidelijk andersom. De playability en het speelplezier is hoger. Zelfs onderweg kun je samen gamen op het scherm in splitview.
  • Er zijn wat kleinere maar wel fijne verbeteringen, zoals de standaard die bij de vorige switch klein en klungelig was, en doe nu veel beter en steviger is geworden. Daarnaast is er een bedrade netwerk aansluiting, voor stabielere netwerkverbindingen bij bijvoorbeeld multiplayer games. En (iets dat voor mij als Apple gebruiker niet vanzelfsprekend is): je kunt het geheugen goedkoop uitbreiden met een SD kaartje. Voor dertig euro heb je al 256 Gb extra, naast de ingebouwde 64 Gb. En dat is ook wel nodig. Een spel downloaden neemt af en toe zo 32 Gb in beslag. Verder is het – anders dan bij Apple - ideaal dat je de Switch onderweg met een gewone USB-C kabel kunt opladen.
Dan de 3 minpunten
  • De upgrade ten opzichte van het vorig model is naast het scherm bescheiden. De processor is bijvoorbeeld niet sneller geworden. Dat merk je. De Switch heeft bijvoorbeeld moeite met de racegame Asphalt 9 in split screen op de TV. Nou trekt die game ook wel echt alle register open, met regen, mist, en straatlichten weerspiegelt in de metallic lak van je auto, maar toch. De processor was al relatief langzaam ten opzichten van gewone game consoles, en dat is zonder upgrade erger geworden. De laadtijden zijn bijvoorbeeld aanzienlijk. Ook in de online Nintendo e-shop.
  • Joycons zijn niet geupdate. Het is waarschijnlijk dat een te groot deel van deze ook weer te maken krijgen met driften. Verder kun je met het bijgeleverde setje in theorie ook met z’n 2-en spelen, maar in de praktijk heb je voor meer of multiplayer games toch een tweede controller set of een Pro controller nodig.
  • Het geluid. Dat kan wel harder dan de vorige switch zonder OLED scherm. Maar het is nog steeds blikkerig en goedkoop dus doe jezelf en je omgeving een lol en gebruik in portable modus een koptelefoon. Dat gaat prima.
De beperkte update betekent dat je naar mijn mening niet hoeft te upgraden als je een eerdere Switch hebt. Zeker niet als je alleen (of vooral) docked speelt.

Maar anders is - alles bij elkaar - de Nintendo Switch dus zeker een topper, als je op zoek bent naar een portable spelsysteem. Dan is er geen betere, waar je ook nog docked mee uit de weg kan. Er is voldoende spelaanbod, ook tweedehands en online, en daar zijn regelmatig hele mooie aanbiedingen. En ook met gratis games hoef je je niet te vervelen. Voor kinderen is het gelet op het kindvriendelijke spelaanbod van Nintendo en de multiplayer mogelijkheden, ook een ideaal systeem. Zelf mis ik alleen de Call of Duty serie, met zijn realistische beelden in historische setting. Maar het OLED scherm maakt dat bij meer comic stijl achtige games meer dan goed. Het zijn ware kunstwerkjes die op dit scherm echt heel goed tot hun recht komen.

Heb jij ook een Nintendo Switch (OLED model) Wit?

Vraag & Aanbod

Mooie review, ik heb zelf (nog) geen switch zou je de nieuwe altijd aanraden voor mensen die geen. Switch hebben?.
Het is de vraag of wij veel docked spelen 1 tv en is al 10 jaar oud.
De Switch OLED is - wat mij betreft - een aanrader wanneer je veel portable wil spelen (en niet al een gewone Switch hebt). Ik zou het afraden wanneer je veel (grimmige) schietspellen zoals Call of Duty etc wil spelen, of de laatste state of the art graphics wil zien. Maar het is sowieso de vraag of je dan wel portable zou moeten willen gamen. Ik vind de gebruiksvriendelijkheid en de playability van de Switch OLED helemaal top. Nintendo vind ik ook voor kinderen (<13) ideaal, met spelaanbod en playability.
Weggehaald (post was reactie op vraag Offens, daar heb ik hem nu onder geplaatst)

[Reactie gewijzigd door lud70 op 22 januari 2022 17:31]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.