Samsung Galaxy A52s 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart

€ 359,-
Specificaties 6,5" • 2400x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy A52s 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart Review

SanderBos 6 november 2021, laatste update op 7 november 2021, 15.156 views Product gekocht

Samsung Galaxy A52s 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart

Prima midrange toestel, een bijna alleskunner die lang mee zal gaan door langdurige updates en grote accu.

Pluspunten

• Snel
  • Grote accu die lang meegaat
  • Mooi scherm
  • Goede camera's met veel mogelijkheden

Minpunten

• Vingerafdruk scanner langzaam en bij stoffige vingers niet werkend
  • Geen draadloos laden
  • Erg groot
  • Geen notification LED

Ik heb nu net voor het typen van deze recensie een aantal beoordelingscriteria moeten aangeven, en het viel me op dat ik nog hogere scores gaf dan ik al zou denken. Dus ik ben tot nu toe erg tevreden blijkbaar.

Context

Ik kom van een OnePlus 6 (die binnenkort geen updates meer krijgt en waarvan de accu slechter werd, security updates vind ik erg belangrijk). Dat was in feite een toestel met top-specs toen ik hem kocht, deze A52s is een midranger die 3 jaar later vergelijkbare specs heeft als mijn vorige telefoon.
Als achtergrond verder nog, in het verleden heb ik meerdere Samsung telefoons gehad maar ik was al een tijdje weg (HTC Hero, Desire, Galaxy S2, Galaxy S3, Nexus 5x, OnePlus 6, en nu A52s is mijn pad).
Mijn mening wordt ook wat verkleurd door wat ik ervoor heb betaald; Op moment van schrijven gaat de A52s voor zo'n 395 euro, maar ik heb door een combinatie van acties zelf maar 275 euro betaald. Dus met verkoop van mijn oude telefoon heeft het me maar 150 euro gekost. Ik heb ook voor deze telefoon gekozen nadat ik zag dat ik hem voor dit bedrag kon kopen (wilde eigenlijk een veel kleinere Pixel, maar die had me veel meer gekost).

Ik beschouw deze review meer als een beschrijving van mijn willekeurige eigen indrukken, er zijn genoeg 'echte' reviews te vinden. Na eerste schrijven zie ik ook dat het allemaal veel te lang is geworden, maar goed zie het als een iemand die blijkbaar wat van zich af moest schrijven, je kunt als lezer altijd naar de plaatjes scrollen en daar wat op klikken.

Globale indrukken

Grootte
De telefoon is in mijn ogen extreem groot (159,9mmX75,1mmX8,4mm, 189 gram). Dat wist ik natuurlijk voor aankoop maar voor mij was het wel echt een twijfelgeval. Voor de grootte van de telefoon en de accu is hij niet echt zwaar.
Dat hij een plastic achterkant heeft (het paars wat ik heb gekozen komt qua kleur precies overeen met wat ik op websites heb gezien) zie ik als een voordeel, maakt hem weer lichter.
Scherm
Dat het scherm 120Hz is zie ik persoonlijk eigenlijk nauwelijks. Ik heb het nog wel aanstaan (je kunt kiezen tussen 60 en 120Hz, het is dan altijd die frequentie) om te kijken of ik het merk als ik het over een maand uitzet. Die frequentie is niet adaptief. Wat ik wel grappig vond was dat het spel Alto's Odyssey dat 120Hz scherm gebruikt, maar prompt het niet kon bijhouden (werkte beter nadat ik scherm op 60Hz had gezet).

Het scherm is HDR, en ik heb echt enorm mijn best gedaan om dat voor mezelf zichtbaar te maken, maar dat is me niet gelukt. De HDR ondersteuning is ook niet officieel maar zou wel in YouTube moeten werken, maar echt mij lukt het niet om er iets van te zien.
(jammer, want ik vond het best interessant omdat het mijn eerste HDR display is)
Initiële inhoud telefoon
Ik dacht dat Samsung de hoeveelheid crapware had teruggebracht op hun telefoons, maar dat is echt niet zo er staan echt krankzinnig veel Samsung apps (ik denk meer dan 30) op die telefoon. Als je je daaraan stoort dan is of de Samsung telefoon niet voor jou, of heb je een hoop verwijderwerk voor de boeg. In het begin werd ik gek van alle notificaties van die apps, maar ik denk dat ik nu in de afgelopen 7 dagen nog maar 5 of zo notificaties heb gezien, en voor de rest negeer ik die apps gewoon. Met name de Galaxy Themes app is erg chatty. Nu staan die apps erop en ik merk er eigenlijk niks van, ik kan ze makkelijk negeren. Het is trouwens wel zo dat van de 128GB opslag maar liefst 21,6 GB op gaat aan 'Systeem'.
Samsungnisms
Ik heb een Samsung account, maar tot nu toe heb ik nog niet een reden gehad om in te loggen, dus je kunt het zonder Samsung account af als je daarop staat.

Ik heb de Samsung telefoon overzet service app gebruikt om van mijn OnePlus 6 dingen over te zetten, en ik moet zeggen dat was best een fijne ervaring, als in werkte goed en was ook heel overzichtelijk wat die overzet app wel en niet deed (voor iemand als ik die best geholpen wil worden maar ook wat controle wil houden).

Ik vond de launcher erg karig, maar ja was toch al een Nova gebruiker dus het was meer een kwestie van 'okay dit zeker niet, andere launcher instellen'.

Support

Ik kan er geen andere sectie voor vinden, maar even over de support.
Ik wil heel graag updates, en die krijg je met deze telefoon.
Het blijft wel een beetje vaag hoe lang dan, je moet het uit persberichten halen en dan er wat geloof in hebben (de product pagina van Samsung zegt namelijk maar support tot begin 2023).
Maar als het goed is krijgt deze telefoon net als de A52 drie generaties aan software-upgrades. Regelmatige beveiligingsupdates zijn voor ten minste vier jaar gegarandeerd.
(Zie ook 1, 2).

Selectie van hardware features

Er zit geen notification LED op, vind ik heel erg, had ik voor aankoop niet over nagedacht. Ik heb nu aodNotify gekocht, dat is een erg fijne en uitgebreide app, maar het blijft een beetje behelpen.

Ik ben nog niet gewend aan de hole punch camera (op de OnePlus 6 had ik een notch , maar die kon ik beter verbergen dan die hole punch). De hole punch zit ook heel laag in de notification bar, erg lelijk vind ik.

De hardware is heel snel, althans voor mij zeker snel genoeg. De A52s heeft een SD 778G chipset (de link is een vergelijking met de A52 chip, de 's' variant die ik hier review is veel sneller). Hij is bijvoorbeeld vergelijkbaar is met de SD 845 waar ik vandaan kom, ook qua GPU performance en dat is volgens mij wel bijzonder voor de 7-series.

De chipset is 5nm en de accu is groot met 4500mAh, maar dan valt de accuduur me tot nu toe eigenlijk tegen.
Hier een voorbeeld na 1.5 dagen gebruik:

Dus het is voor mij wel een 2-day phone, maar met mijn gebruik ga ik toch niet meer dan 6 uur screen-on-time halen, prima maar ik had eigenlijk wat meer verwacht.

Wat echt tegenvalt is de vingerafdruk scanner. Ik kom af van een scanner op de achterkant van de telefoon, en een hele snelle. Bij deze valt de snelheid me nog wel mee (ongeveer 1/2 seconde of zo), maar hij is gewoon niet precies. Ik ben regelmatig in een loods en blijkbaar is het daar stoffig of zo maar deze scanner herkent dan echt mijn duim niet, en als hij mijn duim eenmaal niet herkent heeft het ook geen enkele zin om proberen die duim aan broek schoon te vegen, dan gaat het niet gebeuren en moet ik met patroon unlocken.
Ik moest double tap to wake uitzetten, omdat er anders allemaal butt-dialing plaatsvond als de telefoon in mijn broekzak zat (per ongeluk een keer 1-1-2 gebeld :'( ).

Er zitten stereo speakers op, de eerste keer dat ik het hoorde was ik heel positief verrast daardoor (nog nooit gehad op een telefoon), maar ik speel zelf nauwelijks spelletjes en luister ook niet naar media via de speakers.

Selectie van software features

Het aantal features en instellingen is enorm groot. Ik heb ook het idee dat ik nog niet alles heb ontdekt.

Bijvoorbeeld one handed mode vind ik echt geweldig en heb ik pas net gevonden.

Bij one handed mode wordt het scherm kleiner gemaakt en in de hoek geplaatst (positie en grootte zijn instelbaar), zodat je alles op het scherm makkelijker met je duim kan bereiken. Activering is configureerbaar, ik heb het onder 2x op de home knop drukken geconfigureerd.

De Samsung instelling schermen zijn best anders dan bij andere Android telefoons, maar dat is vooral even een paar uur wennen en je kunt goed op dingen zoeken tegenwoordig.

Er zit een heel uitgebreide configuratie voor always on display in, maar die gebruik ik eigenlijk niet omdat eerder genoemde aodNotify dat fijner doet vind ik.

Heel veel features hebben ook heel veel instellingen, dus je kunt opvallend veel dingen heel gedetailleerd instellen, ik heb het idee dat dat dan toch extra Samsung dingen zijn. Erg blij mee.

Ik heb ook geen enkel probleem ervaren met alle apps die ik gebruik, ook met dingen die op de achtergrond draaien, alles werkt gewoon zoals het hoort.

Cameras

Overzicht
De telefoon heeft een uitgebreide set camera's (TL;DR: alles behalve telelens):
  • De main camera is een op zich niet heel opvallende 64 MP, f/1.8, 26mm, 1/1.7" sensor met OIS. Het is eigenlijk 16 megapixel, met quad bayer worden 4 pixels 1 pixel. Ik vond het heel fijn dat er wel een mode in zat om toch die native 64 MP te gebruiken, ik dacht in goed licht gaat dat vast zeer veel detail opleveren. Maar dat is niet in mijn ervaring, veel ruis dan, het is echt een sensor om met 16MP te gebruiken.
  • Ik heb nog nooit een ultra wide camera gehad (full frame equivalent van 13mm, dus echt heel heel wide is het), dus het is superleuk. Maar de kwaliteit is echt best laag, het is heel mooi dat je zoveel in een foto kunt krijgen maar het is echt alleen voor 'social media', het leent zich niet voor tonen op een groot scherm. Die ultrawide sensor heeft ook fixed focus, en de minimum afstand voordat dingen in focus komen is ook best groot (50cm of zo), echt alleen bedoeld voor gebouwen en landschappen.
  • Er zit een macro camera op. Het is niet eens dat die macro camera zo slecht is, maar hij heeft wel redelijk veel ruis, en hij voegt eigenlijk maar weinig toe aan gewoon een foto maken met de main camera en dan bijsnijden. Ik moet wel toegeven dat het heel makkelijk is om er een macro foto mee te maken, dus als je haast hebt is het wel een toevoeging.
  • En dan is er nog een depth sensor, en er is geen tele lens, maar over allebei zeg ik hieronder nog meer.
  • Ik was het bij eerste schrijven zelfs vergeten, maar er zit natuurlijk een selfie-cam op (hole punch type), die ik nooit gebruik. Hij is beter dan de selfie cam van mijn vorige telefoon (OnePlus 6). Hij heeft betere kleuren. Hij is ook best wide, dus je vrienden kunnen ook mee op de selfie, en de camera app heeft een (default) zoom stand voor alleen je eigen hoofd.
Standaard camera app voor fotografie
De camera app heeft heel veel features, die ik nog niet allemaal heb geprobeerd maar tot nu toe is het leuk. Bijvoorbeeld portrait mode waarbij je fake bokeh kan introduceren op basis van de depth sensor, en die bokeh na afloop ook nog weer kan aanpassen, werkt eigenlijk best wel heel erg goed:

(links een niet aangepaste foto, rechts de portrait mode met overdreven bokeh, maar je kunt ook voor minder kiezen, en zelfs achteraf kun je dat veranderen, alle foto's in deze review zijn klikbaar voor groot)

Speciale aandacht voor de digitiale zoom van de main camera, die is echt super! Dus het voelt voor mij echt aan alsof er toch een 2X camera sensor in de telefoon zit, die digital zoom is echt veel beter dan gewoon foto maken en bijsnijden, ze doen daar iets slims met die 64MP sensor is mijn overtuiging. Voorbeeld van 4x zoom, volledige foto:

Naschrift: Maar die digital zoom is niet altijd super, hier een stel foto's van ultra wide t/m 10x digital zoom (dus de hele zoom-range), op een gegeven moment komt er steeds meer 'olieverf' in de foto's (vanaf 2x is het dus digital zoom):

Ook de pro mode is heel uitgebreid, en er zitten heel veel andere onzin modi op.
Standaard camera app voor video
De video modes zijn wat minder.
4K@60fps kan deze niet (4k@30fps en 1080p@60fps zijn de maxima).
De slow motion is blokkerig en vooral ook olie-verfig vergeleken met mijn vorige OnePlus 6.
De stabilisatie tsja, het gaat, iets beter dan mijn vorige telefoon, maar echt geweldig is het ook niet. Ik gebruikte zelf al een andere video app voor echt stabiele beelden, en die doet het ook op deze telefoon...
Ik ben niet echt een video-maker, je kunt er video's mee opnemen waar je je niet voor hoeft te schamen, dan ben ik al tevreden.
Ik heb nog wat test opnames gedaan van alle video modi (behalve superslowmo, want reguliere slomo vind ik al zo slecht), en achter elkaar geplakt: https://youtu.be/2a_c7ImhfB4
GCam voor fotografie
GCam (Google Camera app) werkte nog niet zomaar vanzelf op deze heel nieuwe chipset, maar het is me gelukt.
Ik ga ook GCam op deze telefoon gebruiken als standaard camera app. In feite zijn de Samsung camera app foto's waarheidsgetrouwer, maar ik heb na redelijk uitgebreid vergelijken een duidelijke voorkeur voor de GCam kleuren (het niveau van detail en oversharpening is eigenlijk gelijk, maar GCam gaat voor meer overdreven kleuren, dus meer verzadigd en donkere kleuren worden extra donker gemaakt).
Voorbeeld foto's
Voorbeelden (dit is allemaal via Google Foto's cloud opslag, dus niet meer de originelen, klik voor groot):

Bloemen Samsung Camera

Bloemen GCam

1 bloem Samsung Camera

1 bloem GCam

Ultrawide Samsung Camera

Ultrawide GCam

Allemaal dus met dezelfde telefoon genomen, ik vind zelf de (overdreven) aangezette kleuren van GCam mooier, dus het is met name dat je minder er aan hoeft te tweaken. De gcam foto's zijn dus voor de volledigheid gemaakt met MGC_8.1.101_A9_GV1u met luke-A52-BSG-GV1.xml config file, link hierboven.

Ik maak eigenlijk zelden foto's in de nacht, maar voor de liefhebber nog eentje direct vanaf mijn balkon:

GCam HDR+

GCam NightSight

En voor de volledigheid nog een foto binnen, van een IKEA bank bij kunstlicht:

Samsung camera (reguliere mode)

GCam HDR+

GCam nightsight

Ultrawide Samsung Camera app

Ultra wide GCam
De foto's met de ultrawide heb ik de volgende morgen gemaakt (nog steeds met kunstlicht aan), laat zien a) hoeveel meer die op de foto krijgen vanuit precies dezelfde camera positie, en b) dat het zoals ik al aangaf uiteindelijk niet een heel goede camera is (zie de ruis in mijn TV meubel).

En ik kreeg er nu echt zin in, laat ik nog eens proberen wat macro shots te maken op verschillende manieren (alles is bijgesneden, poging onderste kwart flesje zo goed mogelijk in beeld te krijgen):

Onderwerp, flesje van 9cm hoog

GCam HDR+ main sensor cropped

Samsung camera appp main cam 2x zoom

Samsung camera app, macro cam
Eigenlijk met voor mij verrassende uitkomst, de macro camera wint hier zowaar...

Ik wilde geen foto van mezelf maken, maar hier een voorbeeld van een foto met de selfie cam gemaakt (en die foto is dus niet zo goed, maar voor een selfiecam is het volgens mij wel best goed):

Nou ja, de eerste conclusie is dat deze review ergens onderweg een Google Camera review is geworden.
Maar de camera is voor mij ook belangrijk, dat is hoe telefoons zich van elkaar onderscheiden in mijn ogen. En ik ben dus tevreden over deze camera, zeker als ik een GCam app gebruik maar met de Samsung camera app zou het ook goed genoeg zijn.

Het is een zeer veelzijdige telefoon in mijn ogen. Ik noem bij de puntenlijst de nadelen al op (groot, geen draadloos laden, geen notification led maar welke telefoon heeft dat nog wel), maar op alle andere punten scoort deze telefoon gewoon goed. Alleen de vinger afdruk scanner zou ik als matig beoordelen, maar dat was me misschien niet eens opgevallen als ik niet in stoffige (maar ook niet extreem stoffige) omgevingen zou komen.
Hij is snel, krijgt hopelijk lang en relatief snel Android updates, de Samsung dingen zitten me niet in de weg sterker ik ben blij dat er zoveel features en aanpassingsmogelijkheden aan die features zitten. Het voelt allemaal aan als een telefoon die ik de komende 4 jaar met plezier ga gebruiken.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A52s 5G, 6GB, 128GB opslag Zwart?

Vraag & Aanbod

Er staat nog ergens "verlgelijking" in de review. Spelfautje
Oh jee, er staan vast zoveel vormfouten in, mijn excuses....
Maar deze heb ik aangepast, dank je wel.
Je geeft zelf toe dat de accuduur je tegenvalt en toch zet je 'm bij pluspunten.
Ik kom zelf van een A70 af en de accuduur van de A52s 5G valt me in vergelijking zwaar tegen. Ik haal niet eens een hele dag!
Ik heb daarom, ondanks de nadelen, batterijbesparing aangezet. Nu haal ik 2 dagen.
Ik snap je punt, maar het is voor mij allebei waar.

Ik vind dat de telefoon in vergelijking met andere smartphones een goede accuduur heeft, van de smart phones die ik langer heb gebruikt is het degene met de beste gebruikstijden, en in vergelijking met de OnePlus 6 waarvan ik vandaan kom is het ongeveer 1.5 keer zoveel (ook toen die vorige telefoon nieuw was). Dus in mijn ogen is het een pluspunt van de telefoon in vergelijking met anderen.

Tegelijkertijd ben ik ook wat teleurgesteld, want ik had nog meer verwacht. Nu is die langere duur eigenlijk puur te verklaren met de grotere accu, de 5nm chipset draagt niks bij lijkt het. Dus in mijn review waarschuw ik voor al te hoge verwachtingen.

Ik kom dus van een telefoon met minder accuduur, jouw vorige A70 deed het beter. Als ik even spiek bij gsmarena zie ik dat die A70 een precies even grote accu had, en in hun accu-test doet de A52s het beter (113h endurance rating vs 103h endurance rating).

Zit je het grootste gedeelte van de dag niet op Wifi? Want dat is 1 van mijn ervaringen nu, dat het zonder Wifi (dus op 4G) sneller naar beneden gaat dan met Wifi verbinding.

(Vandaag, nadat de telefoon na 12.5 uur op 4G slechts een 39 minuten 'uit mijn broekzak' is geweest, trouwens nog 82% over)

[Reactie gewijzigd door SanderBos op 8 november 2021 18:38]

Het zal er wel iets mee te maken hebben dat er iets mis is met de software.
Als ik vanuit 4G weer binnen WiFi bereik kom, dan gaat 4G niet uit en blijven beide verbindingen actief.
Ik heb al wat "oplossingen" van internet geprobeerd, maar die hebben tot nu toe niet geholpen.
Dat is overigens een developer optie, ik weet niet of je de Android developer opties hebt geactiveerd?
Als je in Instellngen bijvoorbeeld zoekt op 'actief', dan staat er in de zoekresultaten bij mij een optie 'Mobiele data altijd actief' en als ik die aan zet staat er bovenin zowel een 4G als Wifi symbool.
Ik weet het, maar "Mobiele data altijd actief" staat bij mij uit.
Ik vermoed dat het een app is die 4G actief houdt (sommige telco apps doen dit standaard), maar ik ben er nog niet achter welke app dit dan zou zijn.
Hoe dan ook, op mijn A70 draaide ik dezelfde apps zonder dit probleem.
Dat 'olieverf effect' bij de camera's vind ík dan weer storend. Heel veel megapixels, in de meeste reviews komen de camera's er goed uit, maar blijkbaar ben ik een zeurpiet.
Vooral bij minder licht (een bewolkte herfstdag bijvoorbeeld) holtbde kwaliteit achteruit.
Er is ook vrijwel niets in te stellen aan de beeldbewerking: take it or leave it.
Ik zag vorige week mooie luchten, en ik wilde daar een foto van maken. Maar specifiek had ik al in gedachten dat ik op een heel klein deel van de foto die ik maakte wilde bijsnijden. Kreeg ik deze 'foto':
Maar dat was voor alle duidelijkheid mijn eigen schuld (veel te klein bijgesneden), ik had een pixelbrij verdiend maar kreeg een schilderij.

Maar ook nog even serieus: Bij GCam is het olieverf effect minder, maar niet weg. Je hebt het over een bewolkte herfstdag, maar het lijkt ook heel erg van het onderwerp af te hangen. In de plaatjes hierboven was die 4x zoom van de scooter bij bewolking en nauwelijks 'vertekening', maar de meeste andere foto's heb ik gemaakt bij zonlicht en dus ook die zoom op die roeiboot waar het toch best mis gaat.

Er is trouwens wel een 'out', maar het is een vervelende out. Bij de GCam versie die ik noem kun je ook RAWs (DNGs) weg laten schrijven, dus dan krijg je naast je JPEG ook een 'gratis afgezien van de opslag' raw bestand. En die heeft niet die oversharpening. Links naar wat foto's (gemaakt op een bewolkte dag):Als je die nu rechtsklikt en download, en dan bijvoorbeeld erg op de fietsen in het midden inzoomt is er echt een enorm verschil. Maar zelf zit ik nog te dubben of ik dit ooit wil gaan gebruiken, met mijn 'echte' camera's kan ik het al niet opbrengen om de RAWs te verwerken, aan de andere kant bij 'belangrijke momenten' zou ik het tijdelijk aan kunnen zetten, en dan heb ik iets om te verwerken (zelfs eventueel mobiel, met Snapseed kun je raws 'developen').

[Reactie gewijzigd door SanderBos op 8 november 2021 19:37]

Dank voor deze info en voorbeelden!
Dezelfde foto met GCAM, maar dan de extra DNG export, bewerkt voor belichting en weer geëxporteerd als JPG is de beste.
Google Camera App is niet meer compatibel met dit toestel, is de redactie hiervan op de hoogte? Ik kan de app niet downloaden. Wat is een alternatief?
Ben ik "de redactie"? (Dit is een gebruikersreview, ik de schrijver van deze recensie ben zomaar een willekeurige user op Tweakers, maar ik snap bij tweede lezing waarom je misschien denkt dat dit een officiële Tweakers review is, omdat deze recensie gelinkt staat op de reviews pagina, maar dus wel onder de kop gebruikersreviews).

Sommige GCam versies werken wel hoor, met een kleine aanpassing. Zoek maar op 'het is me gelukt' in deze recensie (net gecheckt, de apk download link achter de link achter de link werkt nog).

[Reactie gewijzigd door SanderBos op 12 november 2021 17:31]

Vingerafdruk scanner werkt bij mij heel snel, in tegenstelling met jou ervaring.
Waarom gebruik je GCam? Natuurlijkgetrouwe kleuren zijn belangrijk. Overdreven kleuren, dus meer verzadigd en donkere kleuren van de GCam worden extra donker gemaakt is toch iets wat onwenselijk is?

Maar met de GCam is de foto "bloemen" inderdaad mooier.
Met de overige foto's wint de Samsung camera het met kleur, maar de details blijft bij de GCam meer behouden, ik zag dat bij de Samsung Cam (ingezoomd) meer op een olieverf achtig schilderij lijkt.
RAW (DNG) is altijd beter, dan kan je zelf wat beter aanpassen, met behoud aan meer details.

Hier op deze link staat ook iets meer over GCam

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 5 december 2021 18:08]

GCam: Vroeger was ik van kleuren moeten kloppen, en het moet natuurlijk ook niet te gek worden, maar tegenwoordig ben ik persoonlijk meer van het moet gewoon mooi zijn. Ik heb ook een Sony a5100 camera (dus een relatief goedkope APS-C camera, maar wel eentje met (in 2014) zeer goede recensies en verwisselbare lenzen en zo), en die levert heel erg natuurgetrouwe kleuren op (veel beter dan wat telefoons doen). Maar ik heb een voorkeur voor de zwaarder aangezette GCam kleuren. Persoonlijke voorkeur.

Vingerafdruk scanner snelheid:
Het is maar wat je snel noemt en wat je voorheen gewend was maar ik vermoed dat je dan hiervoor geen telefoon had met vingerafdrukscanner op de achterkant van de telefoon? Dit gaf mij een gelegenheid om even te spelen DaVinci Resolve (video editing software):
Het mooie aan Resolve is dat je dan heel makkelijk frames kan tellen, dus ik kon heel precies zien dat het unlocken van mijn A52s 0,77 seconde duurt vanaf moment dat vinger het scherm raakt. Mijn budget backup Mi A2 Lite doet het in 0,3 seconde, dus de OnePlus 6 die ik niet meer heb zal het in minder dan 0,15 seconde hebben gedaan. Maar belangrijker dan die halve seconde tijdswinst is dat je bij telefoons waarbij de vingerafdrukscanner op de achterkant zit maar heel kort de vinger op dezelfde plek hoeft te houden, in feite is de lichtste aanraking voldoende, bij de A52s moet je je vinger echt 0,77 seconde stil houden.
Dat klopt ja een lichte aanraking in niet genoeg, je moet inderdaad echt 1 seconden je vinger erop houden. Maar dat is voor mij snel zat.
Ik heb ook een Sony a5100, gebruik dan ook de RAW bestanden. Maar helaas heb ik wat geprobeerd met GCam alleen is er iets niet goed gegaan denk ik. RAW (DNG) wordt niet aangemaakt, en de camera loopt vast. Ik heb deze opgevolgd. PixelCam_Dise_V1.2_CLONE.apk geïnstalleerd, ook een map aangemaakt met de naam GCam, met daarin een Configs7 map, en daarin de config file luke-A52-BSG-GV1.xml erin.

Welke MGC_8.1.101_A9_GV1u type heb je zelf genomen? Want na deze benoeming staat nog wat achter waar je dit kan downloaden.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 5 december 2021 22:07]

Oh wat grappig dat je ook een a5100 hebt, dat is wel erg toevallig zo'n populaire camera is dat nou ook weer niet.

Gaat het mis na enkele seconden bij jou GCam versie, dat het scherm dan gaat hangen?

Want dat is het probleem met die A52s en GCam, al die versies gaan allemaal hangen na 3 seconden.

Ik link hierboven in mijn recensie naar mijn eigen XDA comment met daarin instructies:
Dus je moet nog wat extra stappen ondernemen (en zoals daar staat heb ik dus de 'ruler' versie genomen), in dat comment daar uitgelegd ook voor andere GCam versies maar niet voor degenen die jij noemt. Ik gebruik nog steeds precies die versie met die instructies, alleen gebruik ik nu 61448 als config waarde maar dat maakt volgens mij niks uit.

Wat ik zelf heb gemerkt in de 2 dagen dat ik zocht naar een werkende versie is dat er op Internet heel veel pagina's automatisch worden gegenereerd voor alle telefoons. Dus je denkt dan oh mooi een pagina specifiek voor mijn A52s, alleen dan zijn er gewoon 100 van die pagina's gegenereerd elke keer met een andere telefoonnaam (ik weet natuurlijk niet zeker of dat ook voor de voor jou gelinkte pagina geldt, maar ik heb echt letterlijk 15+ van dat soort instructie pagina's doorlopen).

[Reactie gewijzigd door SanderBos op 5 december 2021 22:20]

Oke thanks, zal het eens proberen.
Inderdaad werkt dit. De JPG is ook veel groter van formaat, en heeft beter details dan de Samsung Cam. Heb ook de RAW DNG bestand staat dan op een andere plaatst Pictures/Raw/

Welke modes fotografeer je? Want je ziet portret, en in het midden nachtmode.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 6 december 2021 13:46]

Ik maak eigenlijk alleen maar gewoon foto's, dus gewoon foto-mode met main cam en soms ultrawide (ik doe nu net alsof ik veel foto's maak wat helemaal niet waar is).

Ik denk ook dat voor portret foto's (dus fake bokeh) de Samsung App beter zal zijn, want die zal de depth sensor camera gebruiken en GCam vast niet (want Pixels hebben niet zo'n depth sensor).

Je kunt aan veel GCam versies en dus ook deze heel veel instelllen, dus bijvoorbeeld de grootte van JPEGs kun je onder Instellingen|Global|JPEG compression instellen (ik heb het op 98 staan, maar waarschijnlijk zou het ook veel lager kunnen staan zonder dat ik het verschil zou zien).

Een andere relevante instelling in gewoon foto mode is of je HDR+ of HDR+ verbeterd gebruikt (gewoon in de drop down camera instellingen bij de viewfinder zeg maar). Na default installatie met die Luke config staat HDR+ verbeterd aan dacht ik, en dat is ook wat ik nu gebruik. Dan worden er wat meer beelden genomen waaruit de foto wordt samengesteld. Het duurt dan 300ms ipv 10ms om een foto te maken, maar dat is het enige nadeel volgens mij, je krijgt bijvoorbeeld niet meer beweging in de foto.
Oke thanks voor reply. fake bokeh in samsung, helaas zitten er steeds fouten in, zoals wat te veel weggeblurd of iets net niet. Ik weet dat je wel de gradaties voor dit kan instellen, maar dan nog zitten er deze soort fouten in. Dat is wel jammer.

Weet jij of in Gcam ook een optie ruisonderdrukker instellingen?
EDIT: zit er ook in, nice. :) Gaan we minimaliseren.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 6 december 2021 19:44]

@SanderBos Zelf heb ik enkele weken geleden ook een A52s aangeschaft. Prima toestel maar ik ervaar wat problemen met het maken van scherpe foto's. Wanneer ik een foto maak van bijvoorbeeld mijn kids die aan het spelen zijn dan levert dit vaak onscherpe (blurry) foto's op. Dit lijkt al te zijn bij de minste of geringste beweging (langzame beweging van het hoofd of een arm die een autootje voortduwt :P ). Ik gebruik overigens de standaard "foto" modus met "scene optimalisatie=aan" en "64MP 3:4".

Voorheen had ik een galaxy S7. Daar had de camera app een "sport modus" die ik veel gebruikte. Ik mis dit bij de A52s. Ervaar jij hetzelfde bij het maken van foto's van bewegende objecten/personen? Overigens heb ik wat zitten spelen in de "Pro" modus van de camera app. Je kan hier de shutter tijd aanpassen wat iets betere foto's lijkt op te leveren maar echt handig is dit niet :)
Ik zou in ieder geval niet die 64MP mode gebruiken, dat is mijn tip 1...
(deze camera is niet bedoeld voor 64MP gebruik, het zit erin maar vooral als gimmick)

Je hebt misschien niet echt mijn review gelezen want dan had je gezien dat ik enorme fan van GCam, dus een alternatieve foto app, en die dus ook gebruik.

En dan kan ik volgens mij in dit geval zeker aanraden om GCam eens te proberen. Ik garandeer niet dat het de problemen oplost maar juist met beweging uit beelden halen is GCam heel goed in mijn ervaring (maar ik heb zelf geen kinderen).

Dus als je dat wil proberen dan kun kun je mijn instructie van XDA opvolgen:
En dan nog 1 extra instructie, je moet HDR+ verbeterd uitzetten voor minder beweging in foto's. Het dropdown pijltje van boven in die andere camera app geeft wat opties, focus, flitser maar het gaat hier om de derde HDR+, je moet dan de middelste optie kiezen (HDR+ met open bolletje, dus specifiek niet 'verbeterd').

EDIT: Ik had hier een heel verhaal staan over sluitertijden, maar zie nu dat je dat zelf ook al had ontdekt, ik had niet goed gelezen. Inderdaad die sport mode van S7 zal zijn geweest dat de sluitertijd verkort werd en de ISO opgehoogd, maar nog steeds op een automatische manier.
En die PRO mode lijkt niet helemaal goed te werken, als je de sluitertijd korter maakt zou hij eigenlijk zelf de ISO moeten verhogen, maar die lijk je ook handmatig te moeten gaan aanpassen. Dus inderdaad mijn alternatieve tip zou zijn handmatig in de PRO mode sluitertijd korter maken in ISO verhogen.

[Reactie gewijzigd door SanderBos op 7 december 2021 10:19]

Allereerst bedankt voor de snelle reactie!

Wat betreft de 64MP mode. Hiermee heb ik al wat zitten spelen. Het enige wat mij opvalt is dat de camera sneller reageert wanneer ik 64MP uitschakel.

De review heb ik gelezen. Dit was één van de bronnen voordat ik overging tot aanschaf ;) . Echter gaf je daarin aan dat je voorkeur ging naar GCam maar dat de standaard Samsung camera app ook genoeg zou moeten zijn. Daarnaast was/ben ik een beetje terughoudend in het installeren van losse apk's (voor mijn dagelijks gebruik nooit nodig gehad). Echter nu toch maar even overstag gegaan omdat ik de optie met sluitertijd steeds aanpassen niet heel handig vind.

Zojuist GCam geïnstalleerd op mijn A52s. Nog geen tijd gehad om het uitgebreid te kunnen testen maar het eerste wat mij direct opvalt is dat GCam vele malen sneller reageert dan de Samsung app. Bedankt voor je toelichting/uitleg. Vanavond even goed testen!
Ik heb er nu zelf net nog wat meer naar gekeken, dus kan ik echt snel reageren want ik was dit al aan het typen :)

Op Internet mist iedereen die sports mode... :)

Maar wat in eerste instantie in die PRO mode niet bij mij werkte maar nu wel is dat je beter alleen de ISO kan aanpassen, en dan kijken naar wat de sluitertijd is.
Want als je namelijk alleen de ISO aanpast dan wordt de sluitertijd wel automatisch bijgewerkt (andersom dus niet).
Dus:
- PRO mode
- Reset instellingen bolletje
- ISO aanpassen, tot het moment dat de sluitertijd die je niet handmatig aanpast is wat je wil.

Dus dan is er nog maar 1 setting, en je kunt bijvoorbeeld de iso gewoon boem altijd op 400 zetten en dan zullen de meeste foto's binnen wel met relatief korte sluitertijd worden genomen, terwijl je niet zelf de belichting hoeft te doen.
(met dus als nadeel meer ruis, maar dat zal de S7 sports mode ook hebben gehad)

Edit: Sterker dus stel je past in de PRO mode alleen de ISO aan naar 400, dan onthoudt de camera app dat ook netjes, dus zelfs na een reboot hoef je dan alleen te switchen naar de PRO mode, en kun je meteen foto's maken met iso 400 en dus kortere sluitertijd.
Ik weet ook niet of je dat weet, maar in dat 'Meer' menu van de camera app kun je de mode iconen daar ook long pressen en draggen naar de balk, dus je kunt de pro mode gewoon direct naast de foto mode zetten:

[Reactie gewijzigd door SanderBos op 7 december 2021 12:47]

Is het je inmiddels al beter gelukt om foto's van kinderen te nemen?

Ik ben ook van S7 naar A52s gegaan en herken volledig wat je zegt over bewegende personen. De overstap bevalt verder goed, maar dit aspect valt me gewoon enorm tegen. Ook de stabilisatie bij video is in mijn ervaring minder dan de S7
Ik ben niet dezzy en heb geen kinderen maar reageer ook even. (ik ben zelf ook nog wel nieuwsgierig of het hem/ haar nu wat beter afgaat)

De vorige keer dat het hier over ging 'ontdekte' ik tijdens de discussie van dat je toch een soort Sports mode kan hebben als je in de PRO mode alleen de ISO aanpast, zie mijn berichtje hier in de buurt van '7 december 2021 12:28'. En sindsdien ben ik dat zelf ook zo gaan gebruiken.

Dus in PRO mode ISO op 800 en verder niks instellen (die instelling wordt ook netjes onthouden), dan krijg je weliswaar veel minder mooie foto's dus het is zeker niet iets waar je al je foto's mee wil maken, maar dan zouden je kinderen bij foto's binnen toch herkenbare gezichten op foto's moeten hebben.
En je kunt dan die pro-mode vanuit 'Meer' ook naar de hoofdbalk kunnen slepen.
Bedankt voor je reactie! Ik heb je suggestie geprobeerd, maar het resultaat is toch niet wat ik ervan verwacht.
Ik merk dat met name het uitschakelen van HDR voor de situaties die ik meestal fotografeer betere foto's oplevert, dus het staat nu standaard uit.
Dus dan heb je het over de 'Auto HDR' uitzetten in de instellingen?
Dan krijg je in jouw ervaring minder beweging in foto's met "actieve subjecten"?
Ja absoluut, en vaak ook betere resultaten in low light. (Dit is in het algemeen zo voor HDR, niet specifiek voor dit toestel)
Volgens mij is het idee van Auto HDR dat de camera zelf bepaalt in welke situatie HDR toe te passen, maar blijkbaar is de S7 daar slimmer/beter in.
Gcam loopt ook niet meer vast. Ben er heel tevreden mee. Als de foto's gemaakt worden zie je wel 2 dezelfde JPG foto's, 1 ervan is heel gedetailleerd en de andere minder. waarschijnlijk van de andere camera (bestemd voor de fake bokeh) met pinder pixel. daarnaast wordt er nog een RAW bestand gemaakt. Dat wordt ergens anders geplaatst.(Pictures/Raw/) Dus 3 foto's.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 7 december 2021 11:58]

Ik denk dat die extra JPEG iets is van Portrait mode (die ik nooit gebruik)? Ik krijg in ieder geval geen extra JPEG, en heb die RAW opslag ook niet aanstaan, dus ik krijg gewoon netjes altijd 1 bestand per foto, 1 JPEG.

[Reactie gewijzigd door SanderBos op 7 december 2021 13:00]

Toch gebruik ik geen portret mode maar krijg toch een 2e JPG erbij. Zal die raw eens uitzetten kijken wat het dan doet.
EDIT:Als de RAW mode uit is dan wordt er maar 1 JPG gemaakt. Deze JPG is gemiddeld 5 mb.
Met Raw mode, worden er 2 JPG's gemaakt 1 van 5 mb en 1 hele goede gedetailleerde JPG van 12 mb, daarnaast nog een RAW bestand. Het is dus raadzaam de RAW mode aan te zetten, want dan krijg je echt een zeer goede kwalitatieve JPG bij.

Zo zie je maar dat er kwalitatief veel meer eruit geperst kan worden dan standaard Samsung camer app.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 7 december 2021 17:31]

Dan zie je maar weer wat GCam kan...